حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

موکب «امام زاده عبد الله و سعید آورزمان» یکی از موکب های شهرستان ملایر در ۳۰ کیلومتری این شهرستان به سمت نهاوند است که خادمان آن افتخار خدمت به زائران سید الشهدا(ع) را دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از همدان، گوشه‌گوشه این کره خاکی که عشق امام حسین(ع) در رگ‌های مردم جریان دارد موکب‌هایی برپا می‌شود و هر کس به اندازه توان خود قدمی برای اباعبدالله (ع) برمی‌دارد.

و این است عظمت اربعین که نشان‌دهنده ظرفیت عظیم کربلا و عاشوار می‌شود و باید گفت این حرکت عظیم مقدمه و تمرینی برای ظهور مولا و مقتدایمان امام زمان(عج) در عصر ظهور است.

  اربعین نماد عشق دلدادگانی است که روزهای سال را چون دانه های تسبیح می‌شمارند و منتظر می‌مانند تا  چهلمین روز شهادت سید و اربابشان فرا برسد و تاج خادمی در خدمت رسانی به زائران حرم عشق را بر سر نهند و با افتخار بگویند ما خادمان موکب اربعینیم.

اینجا که شماری از شیفتگان سالار شهیدان  چون سیلی خروشان و با شوقی وصف ناپذیر برای رسیدن به کعبه عشق بدون آن که رنج سفر را حس کنند عازم سرزمین عشق می شوند و  اما در این میان جاماندگان پیاده روی اربعین حسینی  برای خدمت به این زائران حرم عشق  از یکدیگر پیشی می گیرند.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

اینجا هر کس که توان عزیمت به کربلا را در خود می بیند بار سفر می بندد و آنان که پای رفتن ندارند اگر شده با خادمی خویش در موکب عشق با  استکانی چای با طعم عطر گل محمدی و یا با کاسه‌ای از آب گوارا، ظرفی غذا و میوه و ...به زائران اربعین حسینی  خدمت  می کنند والتماس دعا دارند.

اینجا در موکب های پذیرایی از زائران اربعین  همه هستند اینجا پست و مقام فقط خادمی است و هر کس خدمتش بیشتر مقام و منزلتش نزد اربابش بالاتر است همه گروه های سنی برای خدمت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند حالا که قسمت نبوده تا اربعین حسینی امسال در بین الحرمین حاضر شوند با خدماتی هر چند کوچک قدمی برای عرض ادب به سید الشهدا (ع) بر می دارند.

کودکان کم سن و سالی که یا سقایی یا در آشپزخانه موکب کنار دست خادمان  یا در چایخانه موکب استکانهای کمر باریک را کنارهم می‌چینند و یک چای خوشرنگ زعفرانی را به دست زائران خسته می‌دهند چایی که بوی عطر حسین(ع) می دهد و این چایی حسین عجیب طعمی دارد و به خادمیشان افتخار می کنند و این، زیباترین جلوه عشق خالصانه نسل امروز در الگو گیری از قاسم و علی اکبر حسین(ع)   است.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

موکب «امام زاده عبد الله و سعید آورزمان» یکی از موکب های  شهرستان ملایر در ۳۰ کیلومتری این شهرستان به سمت نهاوند است  که خادمان آن  افتخار  خدمت به زائران  سید الشهدا(ع) را دارند.

اینجا زائرین سیدالشهداء امام حسین(ع) هر وقت از راه برسند آب و شربتی برای نوشیدن و غذایی برای خوردن پیدا می‌کنند، آنها حرمتی دارند که لایق و شایسته خدمت هستند و باید خاک پای عاشقان ابا عبدالله بود.

از یک ایستگاه صلواتی کارشان را از سال ۹۱ شروع کرده اند و امروز برای خودشان موکبشان گسترده شده و روزانه به بیش از ۵ هزار نفر خدمات دهی دارد.

مصطفی رضی در کنار حجت الاسلام خداداد زارعی روحانی که اهل یاسوج است و سه سال  است به عنوان یک روحانی فعال و خستگی ناپذیر روستا در ایام اربعین مسئولیت موکب را بر عهده دارند و اینجا در کنار ۸۰ نفر خادم دیگر حضرت ابا عبد الله حسین(ع) مشق عشق  می‌کنند و به زائران اربعین خدمات دهی دارند.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

رضی که مسئولیت دهیاری این روستا را نیز بر عهده دارد با اشاره به راه‌اندازی موکب امام زاده عبد الله وسعید آورزمان  از سال ۹۱ گفت:  زمانی که با چند نفری این موکب را بنا کردیم  این موکب به این گستردگی نبود در واقع از یک ایستگاه صلواتی شروع کردیم و امروز در این موکب در خدمت زائران حسینی هستیم  .

 مسئول موکب امام زاده عبدالله و سعید آورزمان  با اشاره به اینکه این موکب را از سال ۹۵ به صورت رسمی راه اندازی کردیم افزود: روستای آورزمان با یک هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۶۵۰ خانوار  است که مردم این روستا به  میهمان نوازی زبانزد هستند.

 وی با بیان اینکه مردم آورزمان  با تقدیم ۵۲ شهید در دوران دفاع مقدس مردمی ولایتمدار و مذهبی بوده که در همه عرصه های و برنامه های ملی و مذهبی در همه صحنه هاحضوری پر رنگ دارند گفت: بیش از سه سال است که در کنار روحانی فعال و پر تلاش روستا فعالیتها و برنامه های خوبی را داریم.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

رضی با بیان اینکه حجت الاسلام زارعی روحانی جوان روستا برای من  مثل یک برادر است و با وحدت و هماهنگی امور روستا را پیش می بریم تصریح کرد: موکب ما همه ساله در ایام اربعین حسینی در راستای خدمت رسانی به زائران حسینی راه اندازی می شود و تا  اربعین حسینی به زائران خدمات دهی دارد.

 وی با اشاره به اینکه این موکب همه ساله پذیرای  زائران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی دیگر کشورها است افزود: این موکب در کنار گلزار شهدا و در مسیر جاده واقع شده که دارای امکانات اسکان، حمام، سرویس  بهداشتی، خدمات فرهنگی، غرفه‌ مهدویت، عفاف و حجاب، کودک، چایخانه و پذیرایی از زائران به صورت وعده های غذایی و میان وعده است.

خادم الحسین موکب امام زاده عبدالله آورزمان با بیان اینکه همه هزینه های این موکب از کمکهای مردمی است افزود: امسال نیز با برپایی موکب روزانه دروعده های غذایی و میان وعده روزانه به بیش از ۵ هزار نفر خدمات دهی داریم.

وی با اشاره به اینکه این موکب امسال از ۲۰ مردادماه کارخود را شروع کرده و تا ششم شهریور ماه ادامه داد افزود: ۸۰خادم حسینی به صورت ثابت و تمام وقت در این موکب به زائران ارائه خدمت می‌کنند  و شامل خادمان  آقا و خانم و کودک و نوجوان هستند.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

 رضی با اشاره به اینکه اجر و ثواب خدمت به زائران کمتر از زیارت نیست  تصریح کرد: اینجا همه به عشق امام حسین(ع) خدمت می‌کنند و انشا الله به امید اینکه در روز قیامت امام حسین(ع) شفاعت ما را کند.

 وی با تاکید بر اینکه خادمی برای وی و همه موکب داران افتخار است  گفت: وقتی در اینجا خدمت می کنم حس پرواز دارم  یک حسی که احساس می کنم در بین الحرمین هستم.  

مسئول موکب امام زاده عبدالله آورزمان  با بیان خاطره ای از معجزه های در این موکب گفت:  اینکه می‌گویند معامله با این خاندان برد برد است  واقعا باور کردنی نیست، امام حسین(ع) مدیون کسی  نمی‌ماند، سال گذشته  بعد از اتمام موکب  مقداری هزینه های ما بالا رفته  بود و موقع حساب و کتاب بعد ازاتمام موکب بدهکاری داشتیم که چند نفر از خادمان موکب تصمیم گرفتیم هر کدام مقداری پول روی هم بگذاریم و بدهکاری را تسویه کنیم دقیقا همان شبی که قراربود برویم و بدهکاریمان را تسویه کنیم فردی که از ما پول طلب داشت تماس گرفت و گفت شب گذشته این پول تسویه شده این پول بالای ۲۸ میلیون تومان بود و هنوز هم که هنوز است ما نمی دانیم آن بدهکاری را  چه کسی تسویه کرد، واقعا وقتی بچه ها این را شندیدند همه اشک می‌ ریختند و می گفتند  فدای تو ارباب که کسی را مدیون خودت نمی گذاری.

رضی با بیان اینکه اینجا صاحب همه این موکب ها  امام حسین(ع) است و. ما هیچ کاره ایم افزود: امسال هم به حمد الله هزینه ها به مدد آقا می رسد و اوقاف نیز  مقداری اقلام خشک از جمله برنج و روغن به این موکب کمک کرده و شرکت لبنی پلاره  نیز مقداری پنیر را برای  موکب های ملایر و این موکب متقبل شده است.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

حجت الاسلام خداداد زارعی نیز که عاشقانه مشغول خدمت رسانی به زائران موکب است با اشاره به اینکه اینجا باید خالصانه و برای خدا کار کرد گفت: اینجا نباید برای دیده شدن کار کنی آن که می‌خواهد ببیند می‌بیند، خدمت به زائران سیدالشهدا خستگی نمی‌شناسد و خادمان با شور و اشتیاق، بی‌وقفه به صورت شبانه روزی برای این منظور تلاش می‌کنند.

 روحانی موکب امام زاده عبد الله و سعید آورزمان با اشاره به اینکه  در روزهای شلوغ تعداد خادمین بیشتر می‌شود، گفت: در این موکب خدمات مختلفی شامل، اسکان، اطعام، فعالیت‌های فرهنگی، مشاوره، پاسخگویی به سوالات با همکاری چند نفر از بانوان مبلغه،   مهدویت، جوانی جمعیت، خدمات بهداشتی، پزشکی، واکس کفش و… به زائران ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرستان ملایر یکی از مسیرهای پر تردد زائرین اربعین است به صورت میانگین روزانه با ۵هزار میان وعده و وعده غذایی، صبحانه، ناهار و شام از زائران پذیرایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه همه هزینه‌های این موکب از نذورات مردمی و کمک‌های خیرین و مردمی است، بیان کرد: امسال تعداد۲۴۰تخته پتو برای اسکان مسافرین به صورت امانت از سمت سپاه در اختیار موکب قرار گرفته است.

زارعی با اشاره به ویژگی بارز پیاده‌روی اربعین افزود: برگزاری باشکوه پیاده‌روی اربعین در حقیقت ثمره خون پاک حضرت سیدالشهدا (ع) و همه کسانی است که در این راستا پایمردی کردند.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

وی تصریح کرد: اولین ویژگی این حرکت خروشان و عظیم مردمی، خودجوش بودن آن به دلیل عشق و علاقه مسلمانان به ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع) ا و دومین ویژگی پیاده‌روی اربعین این است که کلیه هزینه‌های آن توسط مردم تأمین می‌شود، چه میزبانان زوار حسینی در کشور عراق و چه کسانی که از ایران مساعدت و همکاری دارند غالباً افرادی هستند که ریشه تعظیم و تکریم به شعائر دینی و مذهبی در آن‌ها موج می‌زند.

وی یادآور شد: پیاده‌روی اربعین نشان دهنده اتحاد و قدرت جهان اسلام در منظر همه دنیاست زیرا جمعیتی با این همه عظمت و شکوه را نمی‌توان هیچ جای دیگر دنیا گردهم آورد.

خادمی سن و سال نمی‌شناسد در این موکب از نوجوان تا پیرمرد همه مشغول فعالیت هستند، برخی از پیرمردها حتی از جوانان پیشی می‌گیرند. هر روز و شب، ساعت‌ها عاشقانه کار می‌کنند نوجوانان هم پا به پای دیگران کار می‌کنند، خلاصه هر جایی که کار باشد.

در آشپزخانه  موکب چند نفری هستند  عاشقانه کار می‌کنند تا زائرین اربعین به سلامت به مضجع آقا و مولایشان امام حسین(ع) برسند.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

وارد آشپزخانه می‌شوم فضای سرشار از انرژی مثبت، جایی که ذکر اهل بیت زمزمه لب‌های آنهاست و صلوات‌هایی که فضای آشپزخانه با آن پر شده است در این هوای گرم طبخ حدود ۵ هزار پرس غذا کار ساده‌ای نیست، اما عاشقی ساده‌اش می‌کند.

دو شیفت توزیع غذا را به عهده دارند. ساعت‌ها پای دیگ‌های غذا می‌ایستند و غذا را در ظرف‌های یکبار مصرف می‌ریزند و با احترام به زائران تقدیم می‌کنند. همه مشغول کارند برخی در حال آماده کردن مواد غذایی خام برای پخت، و تعدادی پسر نوجوان هم در حال شستن ظرف‌های خادمین هستند.

احمد کهندل مرد میانسال اهل دلی که با سر ادب با همه صحبت می‌کند با چهره ای متبسم و موهای جو گندمی اش حدود ۶۰ سال سن دارد چند سالی می‌شود چراغ موکب اربعین را به عشق خدمت به زائران امام حسین(ع) روشن نگه داشته و به گواه مسئولان موکب اگر نباشد کار لنگ می‌ماند.

از او درباره فعالیت‌های آشپرخانه می‌پرسیم. با ذکر السلام علیک یا عبدالله(ع) آغاز می‌کند: بنده اینجا خادمم خادم همه زوار امام حسین(ع)   اولویت اول ما سلامت زائرین است، غذاها از بهترین مواد اولیه و با رعایت موارد بهداشتی تهیه می‌کنیم و انشالله که مورد عنایت امام حسین (ع) قرار بگیرد.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

این خادم الحسین با بیان اینکه  اینجا کنار خادمان موکب بهترین لحظات عمرم را می‌گذرانم افزود:هرسال ما لحظه شماری می‌کنیم که اربعین شود و همدیگر را ملاقات کنیم زیرا همه با اخلاص و بی‌ریا تمام برای رضایت و سلامت عاشقان ابا عبدالله خدمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر طعم و مزه غذای موکب با بقیه  غذاها متفاوت است گفت: دلیل آن عشق به امام حسین(ع) است، غذایی که به نیت اباعبدالله پخت می‌شود، قطعاً بی‌نظیر خواهد شد.

کهندل با اشاره به اینکه اینجا ما هر چقدر کار ‌کنیم اما لحظه‌ای احساس خستگی نمی‌کنیم، تصریح کرد:  این معجزه ارباب است عشق به امام حسین(ع) خادمین این آشپزخانه را سرپا نگه داشته است.

 وی با بیان اینکه حدود ۲۰ روزی که این موکب برپاست و در این آشپزخانه خادمی می‌کند افزود: برکت این خادمی را به وضوح  در زندگیم دیده ام سال گذشته بعد از اتمام ماه صفر ۲۰ روز پشت سر هم آشپزی مجلس عروسی داشتم  و در طول سال نیز برکت را در زندگی و کارم دیدم.

 احمد حبیبی دیگر خادم الحسین این موکب است ۴۰ سال سن دارد و هر کاری در این موکب از دستس بیاید انجام می‌دهد از تدارکات گرفته تا هر کاری که  به وی واگذار شود.

وی با بیان اینکه خدمت برای به زوارامام حسین(ع) کمتر از زیارت نیست افزود:  کار باید برای خدا باشد خادم که باشی دنبال بهانه‌ای هستی که خدمت کنی، هر جا که کاری باشد دستی می‌رسانی، فقط به یک امید که  آقا ببیند و بپسندد!.

 وی با بیان اینکه برکت این خادمی به زندگیمان بر می گردد تصریح کرد: تنها آرزویم شفاعت امام حسین(ع) و عاقبت به خیری است امیدوارم به چشم آقا بیایم.

حسابی که امام حسین(ع) تسویه کرد

حسین یکی از این خادم های کوچکی تیت که ۱۲ سال سن دارد و در کنار پدرش  خستگی ناپذیردر چایخانه موکب استکان ها را کنارهم ردیف می‌کند و گاهی بیرون می رود و زائران را راهنمایی می کند  بارها برای پر کردن پارچ آب به آشپزخانه آمده در پاسخ به این سوال که خسته نمی شوی با آستینش عرق هایش را پاک می کند و می گوید: زائران مولایم را آنقدر دوست دارم که خستگی برایم معنایی ندارد.

امیر دیگر کودک حسینی است  که در کنار حسین به زائران خدمت می کند وی همه کاری در این موکب انجام می‌دهد و هر کس هر چه می‌گوید چشم گفتن تنها کلام اوست برای  خادمی، می گوید  به این نیت که روزی مسافر کربلا شوم  و مرقد اباعبدالله حسین (ع) را زیارت کنم، اینجا به زائرانش خدمت می کنم خادمی در این موکب خیلی برایم قشنگ است ...

 و حکایت این عاشقی تمامی ندارد حس خوب این فضا را نمی‌توان با هیچ حس خوبی در دنیا عوض کرد جنس این عاشقی فرق می‌کند و  اینجا چه لحظات نابی را در کنار خادمان حرم عشق سپری می‌کنم و از خدا برایشان آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری را می‌طلبم.

 فاطمه رحمتی

کد خبر 1778420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha