این مسجد پایگاه رشد استعدادهای دخترانه است

راه اندازی کانون‌های تخصصی خواهران در مساجد علاوه بر چالش‌هایی که داشته اما ثمراتی شگرف و قابل توجه نیز در جذب و تربیت دختران داشته است. کانون ریحانةالنبی(ص) محله سیدی مشهد یکی از این کانون‌هاست که در اندک زمانی از تشکیل، گام‌های بلندی برداشته و برنامه‌های اثربخشی را برای دختران مسجدی اجرا کرده است.

خبرگزاری شبستان مشهد|  کانون فرهنگی ریحانه النبی(س) در مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) محله سیدی مشهد از آن کانون‌هایی‌ست که جوانگرایی حرف اول را در آن میزند. تیمی منسجم، فعال و پرتحرک از بانوان مسجدی که در جذب دختران این محله کم‌برخوردار موفق عمل کرده اند. از استودیو ضبط و تولید محتوا بگیر تا گروه سرود و هیات و حسینیه کودک و کلاس‌های اوقات فراغت و برنامه های هنری و فرهنگی. 

فاطمه متاهل، مدیر این کانون که خودش نیز یک جوان دهه هفتادی‌ست که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از شکل گیری این کانون می‌گوید: از آغاز فعالیت مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) چند سالی بود که نیروهای جوان و انقلابی خیلی پای کار نبودند و هیئت امنای مسجد اکثراً مسن بودند و خیلی حوصله بچه‌ها و نوجوانان را نداشتند و عملاً بچه‌های محله ثامن از این موضوع رنج می‌بردند تا اینکه از یک سال پیش که به دعوت امام جماعت مسجد حجت الاسلام حاج آقای علیزاده چند نفر از اعضای هیئت امنای مسجد جای خود را به چند جوان و انقلابی دادند، توانستیم جو مسجد را با تمام سختی، جوان و به سمت نوجوانان و بچه‌ها هدایت کنیم و حالا در قسمت آقایان تعداد زیادی پسر نوجوان جذب شده اند و همین امر باعث شده کمبود فعالیت در بخش بانوان را بیشتر احساس کنیم و برای این موضوع نیز دست به کار شویم.

این مسجد پایگاه رشد استعدادهای دخترانه است

او ادامه می‌دهد: البته ناگفته نماند که بسیج خواهران مسجد بسیار فعال هستند و خیلی از خواهران به همراه فرزندان خود در این زمینه فعالیت دارند، ولی خوب  نوجوانان و اینکه کسی یا جایی باشد که نوجوانان دختر و فعالیت‌های آنها را بها بدهد وجود نداشت و همین امر باعث شد که ما با همت و تلاش‌های هیئت امنا در صدد برآمدیم که حتماً یک کانون فرهنگی خواهران راه‌اندازی کنیم تا دختران گلمان که امید و مادران آینده ما هستند را پرورش دهیم.

شکل‌گیری کانون خواهران 

‌او در خصوص شکل گیری هسته اولیه این کانون تخصصی خواهران تصریح می‌کند : در اول کار در مراسمات مختلف از جمله جشن‌ها و مراسمات نماز جماعت و عزاداری‌ها و شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان و همچنین در سفره‌های افطار که در مسجد پهن می‌شد توانستیم حدود ۱۵ تا ۲۰ دختر فعال در مسجد که به همراه مادران در نماز جماعت و مراسمات شرکت می‌کردند را شناسایی کنیم و باب آشنایی را با حضور در جمع نوجوانان باز کردیم. در طی این مدت با روی باز با این دختران ارتباط گرفتیم و اطمینان آنها را نسبت به خودمان جلب کردیم و در نهایت دختران گله‌مند بودند که چرا تمام امتیازات این مسجد مختص پسران است! چرا ما اوقات فراغتمان پر نمی‌شود؟ ما هم می‌خواهیم کار فرهنگی انجام دهیم و کانون فرهنگی مختص دختران داشته باشیم که سرانجام در جلسات هیئت امنا مطرح شد و درخواست کانون فرهنگی مستقل داده شد و خوشبختانه با این درخواست موافقت شد و کانون فرهنگی ریحانه النبی(س) ثبت شد و در جشنی که به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) دهم اردیبهشت ماه در مسجد حمزه(ع) برگزار شد توسط امام جماعت مسجد به طور رسمی کانون ریحانة النبی(س) به همه حاضران در مجلس معرفی و فعالیت ما آغاز شد.

استعدادهای نهفته ریحانه‌های بهشتی در کانون ریحانه النبی(س)

حسینیه کودک

مدیر کانون فرهنگی ریحانه النبی(س) اینگونه ادامه می‌دهد: البته چون مکانی برای فعالیت جداگانه نداشتیم با مشکل روبرو بودیم و فعالیت مختص جلسات و مراسمات بود تا اینکه تصمیم گرفتیم با برپایی کلاس‌های تابستانی جذب دختران را بالا ببریم و در این حین هم با خانواده‌ها و نوجوانان بیشتری آشنا شویم. در کلاس‌های تابستانی و در ایام دهه اول محرم، حسینیه کودک راه اندازی کردیم تا مادرانی که برای روضه تشریف می‌آورند فرزندان خود را به ما بسپارند و از روضه اباعبدالله نهایت استفاده را ببرند که این مساله با استقبال خوبی روبرو شد و از همین دختران نوجوان برای این حسینیه استفاده کردیم و به تک تک دختران مسئولیت دادیم و در همین ۱۰ شب حدود ۱۵ نوجوان دیگر به کانون ما اضافه شد.

آغاز دورهمی‌های دخترانه در کانون 

متاهل از دورهمی دخترانه در این کانون می‌گوید و می‌افزاید: تصمیم بر این شد که در تابستان یک روز در هفته برای دختران دورهمی بزاریم و اسم این دورهمی را هم نوجوانانه گذاشتیم که شامل آشنایی با ایام مذهبی هر هفته مختص (ایام محرم ) و بازی و سرگرمی مثل مافیا و... با استقبال شدید خانواده‌ها و دختران خوب مسجدی روبرو شد و همچنین در طول این مدت ما یک گروه به اسم ریحانه النبی(س) راه اندازی کردیم در ایتا و تونستیم فعالیت‌ها و کارهایی که در ایام تابستان و همچنین این دورهمی که برای دختران ترتیب داده بودیم را در اختیار همگان قرار دهیم که همین کار هم باعث شد تعدادی از مادران با فعالیت‌های ما آشنا شوند و درخواست عضویت در کانون و این دورهمی نوجوانانه را برای فرزندان خود داشته باشند.

استعدادهای نهفته ریحانه‌های بهشتی در کانون ریحانه النبی(س)

مدیر کانون فرهنگی ریحانه النبی(س) ادامه داد: پس از این اتفاقات بود که امام جماعت مسجد و هیئت امنا موافقت کردند که یک اتاق در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم فعالیت خودمان را بیشتر گسترش دهیم و در حال حاضر نیز در حال آماده سازی و تجهیز اتاق ریحانه النبی هستیم تا به طور رسمی طی افتتاحیه ای کار و فعالیت خودمان را آغاز کنیم.

او تصریح می‌کند: خوشبختانه در حال حاضر ما کادر کانون فرهنگی که تشکیل شده از مدیر و چند نفر از خانم‌های فعال این مجموعه که همه دارای سوابق کاری مثل فعالیت‌های مذهبی قرآن احکام و تربیت نسل نوجوان گروه سرود و یک سری از فعالیت‌ها مثل کار با کامپیوتر و آی تی، ادیت فیلم وعکاسی فیلمبرداری و کارهای هنری مثل تزیینات و و غیره هستند که تمام این کارها با تجهیز شدن اتاق ریحانة النبی(س) محقق می‌شود و انشاالله با این اقدام بتوانیم برای نوجوانان محله خودمون مفید واقع شویم.

استعدادهای نهفته ریحانه‌های بهشتی در کانون ریحانه النبی(س)

استعدادهای نهفته ریحانه‌های بهشتی در کانون ریحانه النبی(س)

هشتادیوم در ریحانه النبی(س) 

متاهل کلاس های تابستانه ای که در رویداد هشتادیوم و طرح اوقات فراغت این کانون در این مسجد برگزار می‌شود را نیز این گونه تشریح می‌کند: در بخش هنری کلاس های چون آموزش سیاه قلم، نقاشی و خیاطی و دوره های ساخت ظرف و سنگی و آکسسوری را برای بچه ها داریم. کلاس رباتیک که همراه با مسابقاتی از دست سازه های بچه هاست را اجرا کردیم. در بخش ورزشی هم رشته هایی چون شنا و والیبال و کاراته را برگزار کردیم. در بخش آموزش نیز کلاس هایی چون زبان انگلیسی  و در بخش علوم و آموزش‌های قرآنی، روخوانی و روانخوانی را داریم. 

او ادامه می‌دهد: از برنامه های ثابت ما هم دورهمی دخترانه است که هر یکشنبه توسط خود نوجوانان برگزار می‌شود. گروه سرود دختران ما نیز از جمله گروه های خوب و قوی مشهد هستند که بسیار با استعداد و با انگیزه هستند و آینده خوبی را نیز برای آنها متصور هستیم. 

مدیر کانون ریحانه النبی(س) در پایان تاکید می‌کند: علاوه بر برنامه هایی که در قالب برنامه های آموزشی و تربیتی برای بچه های مسجد اجرا می‌کنیم سعی کردیم با بازدید از امکان و جاذبه های فرهنگی و تاریخی و همچنین برگزاری اردوهای تفریحی بچه ها را هم با تاریخ و هویت خودشان آشنا کنیم هم علاوه بر تجربه یک روز مفرح وشاد در اردوهای تفریحی، کمک کنیم در فضاهای دیگر نیز به آموخته‌های آنها اضافه شود.

کد خبر 1778499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha