عزاداری متفاوت به سبک دختران بنات‌الزهرا(س)

مسجد بزرگ اما کم‌تحرک یزدی‌آبادی‌ها در میدان شهدای مشهد حالا با شکل‌گیری هیات دخترانه بنات‌الزهرا(س) پویا وزنده شده وانگار روحی تازه ای در کالبد خسته آن دمیده شده است.

خبرگزاری شبستان مشهد | ماجرای هیات دخترانه بنات‌الزهرا(س) روایت دغدغه‌مندی چند دانشجوی دختر است که برای یک هدف زیبا هم پیمان می‌شوند و با یک ایده جدید به روایت‌گری عاشورا و سیره اهل بیت(ع) و ارتباط دادن آن به مسائل روز جامعه و به خصوص جهاد تبیین در قالب روضه مصور و نمایش و سرود می‌پردازند.

۸۰ دانشجو و دانش‌آموز دختر که هسته اصلی این هیات را تشکیل می‌دهند، همگی از جوانان و نوجوانانی امام رضایی هستند و چند وقتی است که مسجد یزدی‌آبادی‌ها در میدان شهدای مشهد را تبدیل به پاتوقی برای دختران مشهدی کرده‌اند.

تئاتر و نمایش عاشورایی، مسابقه و مشاعره، اجرای سرود و تعزیه، تولید محتوای رسانه ای و ...، همه و همه، توسط همین دختران فاطمی که از ۶ تا ۲۲ ساله هستند تولید و اجرا می‌شود. 

عزاداری متفاوت به سبک دختران بنات‌الزهرا(س)

ادای دین از جنس دهه هشتادی‌ها 

فاطمه زهرا رضایی، ۲۰ ساله و دانشجوی کارشناسی شیمی کاربردی فردوسی مشهد، مسئول هیات بنات‌الزهرا(س) است. او از نحوه شکل‌گیری این هیات برایمان می‌گوید: اینکه توفیق برپایی خیمه عزای اباعبدالله در محرم و صفر به جمعی از دختران مشهدی داده شد بر می‌گردد به زمانی که جمعی از دانشجویان و طلبه‌ها و مبلغین حوزه دختر برای ادای دین خود به نوجوانان دختر دهه هشتادی دور هم جمع شدند و هر یک مهارت ها و توانمندی‌های خود را پای کار آوردند و هر یک حسب توان خود رهبری گروهی از دختران را برعهده گرفتند.

او ادامه می‌دهد: در ادامه پس از چندین جلسه و برنامه ریزی های اولیه، برای عملکرد موثرتر و جهت دهی بهتر به محتواهای تولیدی درحوزه های تربیتی و دینی، به سراغ عزیزانی در حوزه علمیه رفتیم و از مشورت آنها نیز بهره مند شدیم. تا اینکه در دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) برای اولین برنامه، روز دختر را جشن گرفتیم و جذب نیرو را شروع کردیم و یک جمع اولیه از دختران دهه هشتادی شکل گرفت. 

عزاداری متفاوت به سبک دختران بنات‌الزهرا(س)

راه اندازی هیاتی متفاوت 

رضایی در خصوص شیوه کار و فعالیت‌های هیات توضیح می‌دهد: در ادامه و پس از امتحانات گعده‌های آموزشی با بچه ها بیشتر شد و همه بچه ها به صورت کامل پای کار آمدند و تصمیم گرفتیم کار را به صورت تخصصی تر ادامه دهیم. هدف ما از ابتدا هیاتی متفاوت از دیگر هیئات‌ بود، عزاداری به شیوه روضه مصور و اجرای تئاترهای آئینی و سرود. لذا کار آموزش بچه های دانش آموز و دهه هشتادی در هر گروه با هدایت دختران دانشجو آغاز شد. 

او می‌گوید: کمبود امکانات باعث شد بچه‌ها هم ایده ها و روش‌های خلاقانه ای را برای اجرا پیدا کنند و هم از ظرفیت‌ها و امکانات شخصی خود برای هیات استفاده کنند. مثلا کمبود میکروفون باعث شد دیالوگ های نمایش ها از قبل به صورت پادکست ضبط و در زمان اجرای نمایش پخش شود و هنرمندان و بازیگران در زمان اجرا فقط بر روی نمایش تمرکز داشته باشند و لب‌زنی کنند که البته این موضوع باعث شد هم کار راحت شود و نیاز نباشد بچه ها دیالوگ ها را حفظ کنند هم اینکه ضبط صدا امکان اضافه کردن افکت های مختلف و آهنگ را میسر کرد که این مساله نیز کیفیت اجراها را بالاتر برد. برای تهیه اقلام نیزهر کدام از بچه ها از توانمندی های خود و وسایل در دسترس استفاده کردند؛ مثلا پدر یکی از بچه ها که خطاط بود پرچم ها را نوشت؛ یا برای سیاه پوشی از یکی دیگر از مساجد کمک گرفتیم؛ یا برای تمیز کردن فضا که در طبقه پایین مسجد یزدی‌ها بود و چون مدت‌ها بلااستفاده مانده بود نمور شده بود، خود بچه ها جارو زدند و تمیز کردند و خلاصه فضا را مهیای برگزاری هیات و مراسم کردند.

عزاداری متفاوت به سبک دختران بنات‌الزهرا(س)

جهاد تبیین همراه با روایت‌گری و نمایش

مسئول هیات بنات‌الزهرا(س) در خصوص محتوای نمایش‌های اجرا شده تصریح کرد: برای محرم امسال دو تئاتر آئینی را برای اجرا آماده کردند یکی از نمایش‌ها درباره یک پسر بچه شیعه ۶ساله به اسم زکریاست که مظلومانه در عربستان شهید می‌شود و بچه ها به نوعی تلاش کردند مظلومیت شیعیان در این نمایش به تصویر کشیده شود و یک نمایش دیگر هم به اسم زینت اجرا شد که درباره قیام مسجد گوهرشاد بود و بحث حجاب؛ و بچه ها این ماجرا را مرتبط کردند به وقایع اخیر و آن بحث جهاد تبیینی که مدنظر داشتند را در آن نشان دادند که نهایتاً نیز یک تئاتر زیبا و اثرگذار شد و مورد استقبال خوب مردم هم قرار گرفت. 

رضایی در پایان با تقدیر از همراهان این جمع که از مبلغین حوزه و فعالان فرهنگی هستند به خصوص دو مربی و مشاور این گروه خانم ها موسوی و صادقی که نقش مهی در راهنمایی و ایجاد انگیزه در بچه‌ها دارند یادآور می‌شود: صمیمیتی که بین بچه ها شکل گرفته و آن حس دغدغه‌مندی باعث شده هر کدام هرآنچه از دست‌شان بر می‌آید انجام دهند؛ مثلا برای پذیرایی یکی از بچه ها بانی پخت حلوا شد یا یکی دیگر از بچه ها عصرانه ساده و نان و پنیر و سبزی نذر هیات کرد. خلاصه اینکه در این هیات نوجوانان صاحب مجلس‌اند و با شور و اشتیاق می‌کوشند تا گامی در جهت پیشرفت کارها و اجرای برنامه ها بردارند.

کد خبر 1778617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha