محکومیت عربی و بین‌المللی ساخت کنیسه در مسجدالاقصی

تصمیم وزیر امنیت داخلی اسرائیل برای ساخت کنیسه در داخل محوطه مسجدالاقصی با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی سازمان ملل و کشورهای عربی مواجه شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: تصمیم «ایتامار بن‌گویر»، وزیر امنیت داخلی اسرائیل برای ساخت کنیسه در داخل محوطه مسجدالاقصی با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است.

سازمان ملل

سازمان ملل اظهارات اخیر بن‌گویر درباره ساخت کنیسه در داخل مسجد الاقصی در شرق قدس اشغالی را محکوم کرد و گفت که این سخنان بسیار خطرناک هستند و تاثیر معکوس بر وضعیت موجود در سرزمین‌های اشغالی دارند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: این نوع اظهارات خطر التهاب وضعیتی را دارند که در حال حاضر هم بسیار وخیم است.

دوجاریک با تاکید بر حساسیت پیرامون وضعیت اماکن مقدس در قدس، گفت که وضعیت موجود مورد توافق طرفین برای اماکن مقدس وجود دارد که باید مورد احترام همه قرار گیرد.

وی خواستار پایبندی به این توافق در اقدامات و همچنین بیانیه‌های عمومی برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها شد.

بن‌گویر روز دوشنبه ادعا کرد که یهودیان حق دارند در مسجد الاقصی نماز بخوانند و گفت که در آنجا کنیسه ای خواهد ساخت.

این اولین بار بود که وزیر اسرائیل آشکارا درباره ساخت کنیسه در داخل مسجد الاقصی صحبت می کرد.

قطر

قطر هم اظهارات این وزیر اسرائیلی را به شدت محکوم کرد و این اظهارات را تحریک کننده احساسات مسلمانان در سراسر جهان دانست.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم بن‌گویر در حقیقت افزایش تلاش‌ها برای تغییر وضعیت تاریخی و قانونی مسجد الاقصی است.

این وزارتخانه همچنین نسبت به تأثیر اظهارات تحریک آمیز بن گویر بر تلاش‌های مداوم برای دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه هشدار داد.

ماه‌هاست که قطر به همراه آمریکا و مصر در تلاش برای دستیابی به توافقی بین اسرائیل و حماس برای تضمین تبادل اسرا و آتش‌بس و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بوده است، اما تلاش‌های میانجیگری به دلیل امتناع نتانیاهو از برآورده کردن خواسته‌های حماس برای توقف جنگ متوقف شده است.

در بیانیه قطر بر لزوم اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از اشغالگری رژیم صهیونیستی و درخواست از اسرائیل برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های اخلاقی و قانونی خود در قبال بیت‌المقدس و مقدسات آن تاکید شده است.

اردن

وزارت امور خارجه اردن هم اظهارات «ایتامار بن‌گویر»، وزیر امنیت ملی افراطی رژیم صهیونیستی مبنی بر ایجاد کنیسه یهودیان در مسجد الاقصی را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین المللی دانست که مستلزم موضع‌گیری بین‌المللی است.

سفیان القده، سخنگوی رسمی این وزارتخانه، محکومیت قاطع اظهارات بن‌گویر که به سیاست افراط گرایی دامن می زند و هدف آن تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی بیت المقدس است را اعلام کرد.

سخنگوی رسمی این وزارتخانه با بیان اینکه تداوم تجاوزات به مسجد مبارک الاقصی و تحریک وزیر افراطی اسرائیل علیه آن با هدف تحمیل تقسیم زمانی و مکانی در مسجدالاقصی است، تاکید کرد که اردن در این زمینه اقدام خواهد کرد و در حال تهیه پرونده‌های حقوقی است.

مصر

مصر هم در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی وزارت امور خارجه این کشور منتشر شد، اظهارات وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی در خصوص طرح ایجاد کنیسه یهودی در داخل مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: مصر، اسرائیل را از نظر قانونی مسئول پایبندی به وضعیت موجود در مسجد الاقصی و هتک حرمت اماکن مقدس اسلامی و مسیحی برای تشدید تنش در منطقه می‌داند.

وزارت امور خارجه مصر تاکید کرد که این گونه اظهارات غیرمسئولانه در خصوص اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در سرزمین های فلسطینی تنها وضعیت منطقه را پیچیده می کند.

این بیانیه می‌افزاید: این اظهارات مانع از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه می‌شود و تهدیدی جدی برای آینده حل و فصل نهایی مسئله فلسطین است که مبتنی بر راه‌حل دو دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطین است.

امارات

وزارت امور خارجه امارات نیز در بیانیه ای بر موضع قاطع خود در مورد لزوم حفاظت کامل از مسجد الاقصی و پرهیز از تخلفات تحریک‌آمیز تاکید کرد.

امارات همچنین از اسرائیل خواست تا از نقض اختیارات اداره اوقاف بیت المقدس و امور مسجد الاقصی، سازمان منصوب شده توسط اردن خودداری کند و همبستگی و حمایت کامل از اردن را در نظر داشته باشد.

این وزارتخانه تاکید کرد که حفظ این مکان مقدس برای همه لازم و ضروری است و اسرائیل هم باید از این روند پیروی کند.

عربستان

وزارت امور خارجه عربستان سعودی بامداد امروز (سه‌شنبه ششم شهریور) در بیانیه‌ای اظهارات وزیر اسرائیلی را که در آن خواستار ساخت کنیسه در مسجد الاقصی شده بود، محکوم کرد.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت تندرو اسرائیلدرخواستی را برای اجازه دادن به یهودیان برای اقامه نماز در مسجد الاقصی تکرار کرد و انتقاد شدیدی را به دلیل تشدید تنش‌ها در حالی که مذاکره‌کنندگان آتش‌بس به دنبال توافقی برای توقف جنگ در غزه هستند، برانگیخت.

عربستان بر رد قاطعانه این اظهارات افراطی و تحریک آمیز و تحریکات مداوم مسلمانان در سراسر جهان تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی بار دیگر بر لزوم احترام به جایگاه تاریخی و قانونی مسجد الاقصی تاکید می‌کند.

وزرات امور خارجه عربستان بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست تا مسئولیت‌های خود را برعهده بگیرد و به فاجعه انسانی فلسطین پایان دهد و مکانیسم‌های جدی را برای پاسخگویی مقامات اسرائیلی در مورد نقض مداوم قوانین، هنجارها و قطعنامه‌های بین‌المللی فعال کند.

کد خبر 1778900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha