صهیونیسم در آرزوی یهودی‌سازی از مسجدالاقصی تا مساجد غزه

درحالی وزیر افراط گر صهیونیستی سخنانی از تصمیم خود برای ساخت یک کنیسه در مسجد الاقصی سخن می گوید که سیاست این رژیم علیه مساجد در فلسطین به ویژه غزه نشان می دهد که این رژیم به دنبال آرزوی خود برای یهودی سازی قدس و سراسر فلسطین با نابودی اماکن مذهبی و فرهنگی فلسطین است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: «مسجد الاقصی در دستان ماست» این سخنان ژنرال«مردخای جور» در هفتم ژوئن ۱۹۶۷  است که با نظامیان تحت فرمانش وارد مسجد الاقصی شد و پرچم اسرائیل را بر فراز قبه الصخره برافراشت و تعدادی از قرآن‌ها را به آتش کشید و مانع از اقامه نماز فلسطینی‌ شد و کلید درهای مسجد الاقصی را نیز مصادر کرد.

در همان زمان«موشیه دایان» در پاسخ به این سخن گفت که «ما برای اشغال اماکن مقدس نیامده ایم» به همین دلیل به او دستور داد تا پرچم اسرائیل را از قبه الصخره پایین بکشد. دایان در دیدار مسئولان اوقاف اسلامی مسجد الاقصی گفت که مسجد الاقصی با کل مساحت آن ۱۴۴ دونم متعلق به مسلمانان و فلسطینیان است و یهودیان حقی برای سیطره و کنترل ندارند.

این سخنان به این معناست که خود اسرائیل وضعیت حقوقی و تاریخی مسجد الاقصی را ترسیم کرد و توافقی بین رژیم صهیونیستی و اداره اوقاف اسلامی اردن که حاکمیت و اداره مسجد الاقصی بر عهده اوست، امضا شد. اما با گذشت زمان می بینیم که رژیم صهیونیستی بر توافق امضا شده خود و سخنان پیشینانشان بی اعتنا هستند و به هر بهانه ای به مسجد الاقصی حمله می کنند.

برهمین اساس، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل که به هربهانه‌ای به دنبال حمله به مسجد الاقصی است، در سخنانی گفته است که در نظر دارد یک کنیسه یهودی در مسجد الاقصی بسازد.

بن گویر و مسجد الاقصی

بن گویر از ژانویه ۲۰۲۳ به عنوان وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی، شش بار به مسجد الاقصی هجوم برد که سه بار از زمان آغاز جنگ علیه غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳  بود. او تاکنون چهار بار به طور علنی به یهودیان انجام مناسک تلمودی در مسجد الاقصی اجازه داده است.

آنچه بن گویر را به سمت اتخاذ این روش سوق می دهد، وابستگی او به جنبش صهیونیستی مذهبی است، جنبشی که به دنبال بازتولید صهیونیسم به عنوان یک جنبش ملی و مذهبی در آن واحد است. او به یهود به عنوان یک ملت نگاه نمی کند، بلکه می خواهد بر ویرانه های فلسطین یک نهاد سیاسی ایجاد کند.

وابستگی بن گویر به جنبش صهیونیستی مذهبی باعث شده تا حملات به مسجد الاقصی را تشدید کند، جنبشی که به دنبال بازتولید صهیونیسم به عنوان یک جنبش ملی و مذهبی در آن واحد است

بن گویر مدعی است که این قوم ملتی برگزیده برای این سرزمین است که دستور الهی است که اجازه ندهد هویت دیگری در آن وجود داشته باشد. دستور الهی است که معبدی تاسیس شود تا مملکت اسرائیل شود. به همین دلیل تنها بر سخنان تورات تکیه نمی کند، بلکه به دنبال اجرای پیشگویی‌هاست.

او می خواهد مسجد الاقصی را به معبد هیکل تبدیل کند، این معبد حلقه اصلی مفقود شده این رژیم سیاسی در نظر صهیونیسم دینی است که باید به سه دلیل محقق شود: اولین دلیل این است تا روح خداوند در آن ساکن شود و آن را برکت دهد تا مملکت اسرائیل وعده داده باشد. دوم، اعمال توراتی و بازگرداندن عبادت اسطوره ای وصف شده با وجود معبد هیکل در مرکز آن کامل می شود.سومین و مهم‌تر دلیل این است که  همه دروازه‌ای برای تحقق وعده خداوند مبنی بر فرستادن منجی و تسلیم کردن ملت‌ها به قوم برگزیده‌اش است تا تاریخ از مسیر انسانی خود به مسیری الهی تغییر یابد و در آن معجزه آشکار می شود . این جریان هر چه بیشتر احساس کند که توسط دشمنان احاطه شده است در شکست شان ناتوان است و بیشتر در انتظار آن پیشگویی خواهد بود و برای تحقق آن و حمله به مسجد الاقصی پافشاری و اصرار خواهد داشت.

ادامه تخریب مساجد غزه

جنگ نابودی غزه همچنان ادامه دارد و مساجد و کلیساها هنوز از این جنایت صهیونستی در امان نمانده اند. جدیدترین مسجد جامع تخریب شده غزه ۹۶ سال پیش ساخته شده است، یعنی دو دهه قدمت دارد و تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی قدمت آن بیشتر است.

 هدف قرار دادن مساجد غزه و سوزاندن قرآن توسط رژیم صهیونیستی، نشان دهنده جنبه غم انگیز دیگری از جنایات جنگی و تخلفات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها ست که با تخریب اماکن مذهبی به عنوان نمادهای مذهبی و فرهنگی مهم، نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر انجام می دهند.

 برهمین اساس، این رژیم از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون ۶۰۹  مسجد را به طور کامل و ۲۱۱ مسجد را به طور جزئی تخریب کردند. با پیگیری جنایات صهیونیستی علیه غزه متوجه می شویم که این جنایات عمدی است، زیرا در جریان عملیات نظامی اسرائیل در غزه در طول سال‌های متمادی مساجد بسیاری ویران شده اند یا آسیب های زیادی دیده اند.

 در عملیات «سرب گداخته» (۲۰۰۸-۲۰۰۹)  بیش از ۴۵ مسجد به طور کامل تخریب شد، در حالی که ده ها مسجد دیگر به طور جزئی آسیب دیدند و برخی از این مساجد قدیمی و تاریخی نقش مهمی در جامعه فلسطینی ایفا می کردند.

در عملیات «تیغه حفاظتی» (۲۰۱۴)، نزدیک به ۷۳ مسجد به طور کامل ویران شد، در حالی که بیش از ۲۰۰ مسجد به طور جزئی آسیب دیدند، مسجد عمر بن عبدالعزیز در بیت حانون، یکی از قدیمی ترین مساجد تخریب شده بود.

در جریان عملیات «نگهبان دیوارها» (۲۰۲۱)  حملات هوایی اسرائیل بسیاری از مساجد را هدف قرار داد و برخی از آنها را ویران کرد و به برخی دیگر خسارات شدیدی وارد کرد.

رژیم صهیونیستی بیشتر مساجد را به بهانه‌های امنیتی مورد هدف قرار می دهد، با این ادعا که از مساجد به عنوان انبار سلاح یا به عنوان مکان تجمع «عناصر تروریستی» استفاده می‌شوند. با این بهانه هدف قراردادن مساجد را توجیه می کند. درحالی که این رژیم دلایل کافی برای حمایت این ادعاهای خود ارایه نکرده است. اگرچه هدف گیری کورکورانه یا عمدی برای ایجاد بیشترین خسارت و ایجاد رعب و ترس در میان مردم مشخص و هویدا است.

 در نتیجه تخریب مساجد، هزاران نمازگزار را از عبادتگاه‌های خود محروم می‌کند و یک خلأ بزرگ معنوی و اجتماعی در غزه بر جای می‌گذارند، بنابراین مساجد در غزه تنها مکانی برای نماز و عبادت نیست، بلکه مراکز آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز هستند.

 تخریب مساجد تأثیر روانی عمیقی بر مردم غزه می گذارد، زیرا آنها این مکان ها را مقدس می دانند و به هیچ وجه نباید مورد هدف قرار گیرند.

 تخریب مساجد را می توان بخشی از یک سیاست گسترده‌تر به منظور تضعیف روحیه معنوی فلسطینی‌ها از طریق هدف قرار دادن نمادهای مذهبی و فرهنگی شان دانست. این اقدامات نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون چهارم ژنو است که تخریب مستغلات مدنی و مذهبی را ممنوع می کند.

 تخریب مساجد تأثیر روانی عمیقی بر مردم غزه می گذارد، زیرا آنها این مکان ها را مقدس می دانند و به هیچ وجه نباید مورد هدف قرار گیرند. تخریب مساجد می‌تواند بخشی از یک سیاست گسترده‌تر به منظور تضعیف روحیه معنوی فلسطینی‌ها از طریق هدف قرار دادن نمادهای مذهبی و فرهنگی شان باشد

باوجود محکومیت مکرر بین المللی در مورد هدف قرار دادن مساجد و اماکن مذهبی، جامعه بین المللی اقدامات موثری برای توقف این جنایات یا ملزم کردن مسئولان این رژیم به پاسخگویی انجام نداده است. وضعیت پیچیده حقوقی در اراضی اشغالی فلسطین و منافع سیاسی کشورهای بزرگ همچنان مانعی بر سر راه تحقق عدالت برای فلسطینی‌هاست.

برهمین اساس، این رژیم برخی از مواقع مساجد مملو از نمازگزا را هدف قرار داده است که منجر به زخمی شدن و شهادت آنها شده است، زیرا این حملات وحشیانه به ویژه غیرنظامیان را در حین انجام مراسم مذهبی شان هدف قرار می‌دهند.هدف قرار دادن مساجد بخشی از سیاست گسترده‌تری است که اسرائیل در نوار غزه دنبال می‌کند و هدف آن تخریب زیرساخت‌ها و پراکنده کردن جامعه فلسطینی است.

جنایت رژیم صهیونیستی علیه مساجد فلسطین به ویژه مساجد غزه و حتی مسجد الاقصی در سایه ناتوانی جامعه بین المللی در محاکمه سران صهیونیستی و پاسخ دهی شان درباره جرایم شان  صورت می گیرد و تازمانی که جامعه بین المللی بی طرفانه و جسورانه از رژیم صهیونیستی برای جنایاتش مطالبه گری نکند، رنج ملت فلسطین به ویژه غزه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 1778939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha