جنگ ترکیبی حزب الله تهدیدی برای بقای اسرائیل

حزب الله لبنان با تجهیزات مدرن خود تهدید بزرگی برای ارتش صهیونیستی به شمار می‌آید که افزایش برد و دامنه موشکی، بهبود دقت، سکوهای پرتاب انعطاف پذیر، بهبود کلاهک‌ها و ادغام سیستم ترکیبی موشک و پهپاد نشان دهنده قدرت نظامی و موشکی حزب الله است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر گذشته، تنش متقابل بین رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان افزایش یافت، به طوری که در هفته‌های اخیر، با سرعت فزاینده عملیات‌های انجام شده توسط ارتش اشغالگر این تنش تشدید شد و با ترور «فواد شکر» فرمانده نظامی ارشد حزب الله به اوج خود رسید.

این ترور ساکنان شهرک های مرزی واقع در شمال کشور سرزمین اشغالی را در ترس و نگرانی فرو برد، به طوری که بیشتر شهرک‌های مرزی در شمال به شهرهای ارواح تبدیل شدند و دولت اشغالگر ده‌ها شهرو شهرک را در مرز لبنان تخلیه کرد. این انتظار کشنده در روز یکشنبه(چهارم شهریور) به پایان رسید و بیش از ۳۰۰ موشک علاوه بر تعدادی پهپاد به سمت اسرائیل پرتاب شد.

پنج دلیل مشخص وجود دارد که کارشناسان جنگ معتقدند زرادخانه موشکی حزب الله باوجود برتری ارتش صهیونیستی در تجهیزات، به عنوان تهدید واقعی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی به شمار می‌آید.

حزب الله در عملیات «روز اربعین» پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی ارتش اشغالگر و سکوهای گنبد آهنین در شمال فلسطین اشغالی را با تعداد موشک هدف قرار داد، به گفته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، شلیک‌ها اولیه برای مشغول کردن سامانه‌های دفاعی این رژیم بود تا عملیات اصلی با هدف قراردادن پایگاه در گلیلوت آغاز شود.

برای حزب الله، موشک‌ یک سلاح کلیدی در راهبرد نظامی آن است. بنابراین، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی برای مدرن‌سازی آن انجام داد که این مسئله برای ژنرال‌های جنگ در تل آویو به تهدید نگران کننده تبدیل شده است.

در واقع، پنج دلیل مشخص وجود دارد که کارشناسان جنگ معتقدند زرادخانه موشکی حزب الله را به این سطح رساند که باوجود برتری ارتش صهیونیستی در تجهیزات، به عنوان تهدید واقعی برای دولت اشغالگر صهیونیستی به شمار می‌آید.

افزایش برد و تنوع

 در حال حاضر، حزب الله موشک هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مانند موشک فاتح ۱۱۰ و نسخه های مختلف آن دارد. موشک هایی که می توانند به عمق اسرائیل برسند و اهداف راهبردی مشخصی را هدف قرار دهند.

برد موشک های برکان و فلق حزب الله از ۱۰ کیلومتر شروع می شود و تا ۴۰ کیلومتر به بالا می رسد و حتی برد موشک هایی مانند فجر ۳ و ۵ و رعد ۲ و ۳ تا ۱۰۰ کیلومتر نیز می رسد. در نهایت موشک هایی مانند خیبر ۱ و زلزال ۲ و موشک های دیگر با برد بیش از صد کیلومتر هستند.

موشک های دوربرد  قادر به حمله به اهداف راهبردی در عمق اسرائیل،  هستند. علاوه بر این، استفاده از انواع موشک ها و بردهای مختلف در حملات هماهنگ می تواند بر سیستم های دفاع موشکی ارتش اشغالگر اسرائیل تأثیر منفی بگذارد.

در اختیار داشتن نسخه‌هایی از موشک‌های مختلف که بردشان تا این حد متفاوت است، مزایای تاکتیکی زیادی از جمله تنوع اهداف را برای حزب‌الله فراهم می‌کند، زیرا موشک‌های کوتاه‌برد برای هدف‌گیری تأسیسات نظامی نزدیک، مناطق مرزی و تهدیدات مستقیم مفید هستند و موشک‌های میان‌برد امکان حمله به شهرهای بزرگ، زیرساخت ها و اهداف نظامی دور را فراهم می‌کنند.

موشک های دوربرد  قادر به حمله به اهداف راهبردی در عمق اسرائیل، از جمله مراکز شهری بزرگ که پایگاه های نظامی و زیرساخت های حیاتی را دارند، هستند.

علاوه بر این، استفاده از انواع موشک ها و بردهای مختلف در حملات هماهنگ می تواند بر سیستم های دفاع موشکی ارتش اشغالگر اسرائیل تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، رگبار موشک های کوتاه برد می تواند سامانه‌های دفاعی را مشغول کند. این اقدام به موشک‌های با برد بیشتر اجازه می‌دهد تا راحت‌تر به استحکامات نفوذ کنند. همچنین توانایی پرتاب موشک از بردهای مختلف به حزب الله این امکان را می دهد که تاکتیک های خود را بر اساس تحولات وضعیت میدانی تطبیق دهد.

 مجموعه‌ای از موشک‌ها با برد مختلف به حزب‌الله اجازه توزیع سکوهای پرتاب موشک را در یک منطقه وسیع می‌دهد، این امر شناسایی مکان‌های پرتاب و انهدام همزمان آنها را برای نیروهای دشمن اشغالگر دشوار می‌کند.

علاوه براین، اختیار داشتن موشک‌های متنوع با بردهای مختلف در نهایت به حزب‌الله امکان کنترل وضعیت را می‌دهد و این از اهمیت سیاسی بالایی برخوردار است.

بهبود دقت

حزب الله علاوه بر تنوع برد موشک‌ها، برای دستیابی و توسعه موشک های هدایت شونده دقیق تلاش کرده است و این یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایی است که اخیراً در زرادخانه موشکی حزب الله به دست آمده است.

برآوردهای نظامی نشان می دهد که زرادخانه حزب الله که بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار موشک است، حاوی صدها موشک هدایت شونده دقیق با قابلیت های تخریب بالا است.

موشک‌های هدایت شونده دقیق، سلاح های پیشرفته ای هستند که می توانند پس از پرتاب به سمت هدف هدایت شوند. به طوری که کنترل آن هنگام پرتاب توسط سیستم های هدایتی مختلف از جمله سامانه موقعیت یابی جهانی انجام می شود.

برهمین اساس، بیش از یک کارشناس نظامی اسرائیلی اعلام کردند که در صورت وقوع جنگ، ارتش اشغالگر اسرائیل مجبور به تقویت بخش بزرگی از سیستم دفاعی خود دربرابر حزب الله خواهد شد.

موشک‌های هدایت شونده دقیق، سلاح های پیشرفته ای هستند که می توانند پس از پرتاب به سمت هدف هدایت شوند. به طوری که کنترل آن هنگام پرتاب توسط سیستم های هدایتی مختلف از جمله سامانه موقعیت یابی جهانی انجام می شود.

یک سامانه موشکی هدایت شونده از چند بخش تشکیل شده است که مهم‌ترین آنها «اجزای هدف گیری» است  که  برای شناسایی هدف و اصابت دقیق به آن کار می کنند، «سیستم هدایت» برای کنترل مسیر موشک، «سیستم پرواز»، «محرک یا موتور» و «کلاهک» انفجاری است.

 حزب الله همچنین در حال حاضر روی افزودن سامانه‌های هدایت به موشک های هدایت نشده که ده ها هزار فروند از آن ها را در اختیار دارد، کار می کند. این کار به منظور تبدیل آنها به موشک های دقیق انجام می شود که نشان دهنده یک تغییر عمده در زرادخانه آن است و وضعیت آن را به عنوان یک نیروی نظامی تقویت می کند که دارای سبک‌های رزمی است و در محدوده جنگ های نامنظم قرار دارد.

سکوهای پرتاب انعطاف پذیر

بخشی از توانایی حزب‌الله برای مبارزه با دشمن قوی‌تر در تجهیزات و مهمات مربوط به استفاده از تاکتیک‌های انعطاف‌پذیر است، برای مثال، با بمباران هوایی در یک منطقه، نیروهای مدافع می‌توانند به سرعت استفاده از ایست‌های بازرسی و تحرکات زمینی نیروها و استفاد هاز تلفن همراه را کاهش دهند. نیروها می تواند بر اساس اطلاعات در دسترس در مدت زمان کوتاهی چندین ترکیب تشکیل دهند.

حزب الله سکوهای پرتاب موشک را با چهار ویژگی طراحی می کند که نشان دهنده نقاط قوت آنهاست. این ویژگی‌ها شامل  متحرک بودن،انعطاف پذیری، پنهان شدن، آموزش نیروها و ماهیت سکوها برای پرتاب موشک است.

 درهمین حال، حزب الله سکوهای پرتاب موشک را با چهار ویژگی طراحی می کند که نشان دهنده نقاط قوت آنهاست. اولین ویژگی این است که متحرک است و می توان آن را به سرعت جابجا کرد و تغییر مکان داد. این امر ردیابی و هدف گیری آن را برای نیروهای دشمن دشوار می کند.

دومین مورد انعطاف پذیری آن است که می توان از آن در مکان‌های مختلف استفاده کرد. سومین ویژگی این است که می توان آنها را مخفی کرد و محل نگهداری آنها را پنهان کرد. ویژگی چهارم این است که آموزش نیروها و ماهیت سکوها به منظور استقرار سریع  برای پرتاب موشک و خمپاره است که از نظر نظامی برای حملات ناگهانی و واکنش سریع بسیار اهمیت دارد.

بهبود کلاهک‌ها

برخی از موشک های مدرن حزب الله می توانند کلاهک‌های بزرگ جنگی حمل کنند که قدرت تخریب آن را افزایش می دهد. به عنوان مثال ما می دانیم که نسخه‌های موشک زلزال (نوع ۱ و ۲) می توانند تا ۶۰۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل کنند، برخی از موشک های حزب الله مانند اسکاد بی و سی و دی  می توانند حمل کلاهک‌های انفجاری با وزن بیشتر را دارند و این قابلیت برای دشمنان بسیار نگران کننده است.

اخیراً حزب الله از موشک برکان استفاده کرده است که موشکی ارزان قیمت (چند صد دلاری)، کوتاه برد و مونتاژ آن ساده است، اما می تواند یک کلاهک سنگین تا وزن ۵۰۰ کیلوگرم را حمل کند، ویژگی دیگر آن این است که لاهک موشک برکان می تواند مواد منفجره با وزن های مختلف از ۶۰ کیلوگرم بارگیری کند. انعطاف پذیری با توجه به هدف و ماهیت فرآیند فراهم می شود.

 حزب‌الله هم‌اکنون موشک‌هایی با کلاهک‌های تخصصی مرتبط با ماموریت مشخص مانند کلاهک‌ها زره دار در اختیار دارد.

 در واقع موشک برکان با یک کلاهک ۱۰۰ کیلوگرمی می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ متری از مرکز قدرت تخریب داشته باشد.

 حزب‌الله هم‌اکنون موشک‌هایی با کلاهک‌های تخصصی مرتبط با ماموریت مشخص مانند کلاهک‌ها زره دار در اختیار دارد. به عنوان مثال موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک کورنت با کلاهک جنگی و با قابلیت نفوذ زرهی که ضخامت آن به ۱۲ سانتی‌متر می‌رسد، در کنار موشک‌های دیگر قرار دارد.

همچنین حزب الله نسخه ای از موشک ضد کشتی روسی«پی ۸۰۰ اونیکس» را در اختیار دارد که می تواند یک کلاه زره پوش تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را حمل کند. این موشک تهدید بزرگی برای کشتی‌های نیروهای دریایی است.

ادغام سیستم موشکی و پهپادی

برآوردهای نظامی متفاوت نشان می دهد که حزب الله بیش از دو هزار پهپاد چند مأموریتی در اختیار دارد. این پهپادها با ویژگی های انعطاف نظامی که حزب الله به آنها تمایل دارد، مطابقت دارد، زیرا می توان پهپادها را برای عملیات در محدوده های متفاوت از جمله حمله و دفاع با محموله‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله سنسورها، دوربین ها و سلاح ها اختصاص داد. این تنوع پذیری، آنها برای طیف گسترده ای از کاربردها مناسب می کند.

مهم‌تر از همه این است که پهپادها می توانند در یک سیستم یکپارچه با موشک‎ها، مشابه جنگ تسلیحاتی ترکیبی، کار کنند. این اقدام یک روش جنگی است که به دنبال ادغام سلاح های مختلف رزمی برای ارتش به منظوردستیابی به اثرات مکمل متقابل است.

برهمین اساس، در مراحل اولیه یک حمله همه جانبه، پهپادها می توانند توانایی‌های پدافند هوایی اسرائیل را در یک منطقه کاهش دهد و به دنبال آن حملات موشکی انجام می شود و پدافندها قادر به دفع همه آنها نیستند، به خصوص که تاکتیک هر یک از آنها متفاوت است.

پهپادها می توانند در یک سیستم یکپارچه با موشک‎ها، مشابه جنگ تسلیحاتی ترکیبی، کار کنند. این اقدام یک روش جنگی است که به دنبال ادغام سلاح های مختلف رزمی برای ارتش به منظوردستیابی به اثرات مکمل متقابل است.

 حزب‌الله همچنین در تلاش است تا توانایی‌های خود را در جنگ الکترونیک، از جمله روش‌های پارازیت و فریب برای محافظت از سامانه‌های موشکی خود و ایجاد اختلال در پدافندهای ارتش اشغالگر را بهبود بخشد، این مسئله تأثیر شدیدی بر سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل دارد.

 اما اعتقاد بر این است که در حزب الله در مرحله قرار دارد که می تواند سیستم‌های دفاعی مانند گنبد آهنین را مشغول کند و به استحکامات این رژیم برای تحقق حملات موثر نفوذ کند.

 موضوع به فناوری موشکی حزب الله محدود نمی شود، بلکه به ماهیت نبردی که توسط طرف دیگری مدیریت می شود، برمی گردد، حتی اگر حزب الله از نظر فنی ضعیف‌تر باشد، ویژگی اصلی موفقیت در مدیریت نبردها، انعطاف پذیری بیشتر است.  هرچه انعطاف پذیری بیشتر باشد توانایی شما برای سازگار با تغییرات بهتر می شود و می توان آن را تاحدی اساس یک نبرد خوب در هر جنگی دانست.

در واقع توانمندی‌های نظامی حزب الله لبنان در چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است که برخی دلیل آن را تغییر قواعد درگیری با اسرائیل می دانند. حزب الله از سلاح‌های جدید از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در حملات خود به اسرائیل استفاده کرده است که جنگ متفاوتی بین دو طرف را ایجاد کرده است.

کد خبر 1779102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha