مسجد؛ محل اتصال مکتب روح الله(ره) به مکتب رسول الله(ص)

دبیر ستاد راهبری مساجد حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر ضرورت حمایت ۵۶ ارگان مرتبط با مسجد از مساجد و ائمه جماعات، گفت: در این صورت، فرمایش امام راحل با عنوان «مسجد سنگر است» محقق شده و می توان گفت مسجد، محل اتصال مکتب روح الله به مکتب رسول الله است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، ۵۵سال قبل و در بیست و یکم اوت سال ۱۹۶۹ میلادی مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. دنیس مایکل ولیم روهان شهروند اسرائیلی با حمایت صهیونیست ها مسجدالاقصی را به آتش کشید. آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها موجب شد دولت‌های اسلامی برای مقابله با خطرهایی که جهان اسلام و مقدسات اسلامی را تهدید می‌کند، «سازمان کنفرانس اسلامی» را تشکیل دهند. سالها بعد، در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت. در این روز، تبیین قداست و عظمت مسجد، تکریم نیروهای فعال در مساجد، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی مکان های شریف نیز مورد توجه قرار می گیرد. امسال این روز مصادف با جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه است.

در همین راستا گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی مسلمی فر دبیر ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه کشور که در پی می آید:

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی مسلمی فر در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم با گرامیداشت هفته جهانی مساجد گفت: به آتشکشیده شدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها و با حمایت اسرائیل درواقع مسجد الاقصی مظلوم واقع شد هرچند که امروز نیز زیاد فرقی نکرده است و مظلومیت مساجد همچنان ادامه دارد و همچنان مساجد نیازمند دفاع و صیانت هستند.

امروز موضوع فقط بحث دفاع از مسجد الاقصی نیست،مسجد الاقضی نماد مساجد است و موضوع اصلی دفاع از مسجد و مسجد محوری است که باید از این موضوع دفاع و صیانت کنیم.

دبیر ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه باید هرسال باید روز را زنده نگه داریم گفت: مسجد به عنوان پایگاه ارتباط با خدا همیشه باید زنده زنده و پویا باقی بماند.

وی در ادامه با اشاره به مقاومت مردم غزه به عنوان خط مقدم مبارزه با کفار تصریح کرد: موضوع و محور اصلی مقاومت آنها مسجد است و همه مساجد جهان باید فعالانه کنشگری کنند.

حجت الاسلام مسلمی فر با بیان اینکه امروز موضوع فقط بحث دفاع از مسجد الاقصی نیست گفت: مسجد الاقضی نماد مساجد است و موضوع اصلی دفاع از مسجد و مسجد محوری است که باید از این موضوع دفاع و صیانت کنیم.

دبیر ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه کشور ادامه داد: به قول حاج قاسم عزیز، بحث عالم، حول موضوع مسجد است چراکه پایگاه خدا روی زمین، مساجد هستند و در قرآن نیز به کرات موضوع مسجد عنوان شده و هرجا که کلمه بیت استفاده شده منظور مسجد است که حدود ۳۰۰بار لفظ بیت مطرح شده و در روایات نیز تاکید شده است.

وی با بیان اینکه نکته ای که شهید سلیمانی به آن اشاره کردند نکته ای زیرکانه و استراتژیک است افزود: شهید سلیمانی به عکس شهید حججی اشاره کردند و گفتند شهید حججی تربیت شده مسجد است و او نیز کسی است که از مسجد بیرون آمده و این نشان می دهد که مسجد دارای چنین ظرفیتی است که می تواند شهید تربیت کند.

حجت الاسلام مسلمی فر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مساجد از زمان پیامبر کار کردهای گوناگون سیاسی، عبادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.. داشته و بنا به شرایط مسلمانان در طول تاریخ این کارکردها، کم رنگ و پررنگ شده اند گفت: ایران به عنوان نماد مسجدمحوری باید با فعال کردن کارکردها الگوی دیگر کشورها شود و ارگان ها هم باید دست به دست هم دهند تا این کارکردها احیا شود.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری امام جماعت مدیر ذاتی مسجد است و همه ارگان ها تا پشت درب مسجد باید خدمت رسانی کرده و دخالتی در داخل مسجد نداشته باشند

دبیر ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه مسجد محوری سه رکن دارد گفت: رکن اول «مدیریت بر مسجد» است که شامل فعالیت هایی است که حاکمیت باید انجام دهد از جمله فراهم ساختن زیرساخت ها، بخش دیگر «مدیریت در مسجد» است که به عهده امام جماعت است و بخش دیگر «مدیریت از مسجد» است که فعالیت های حول محور مسجد است ازجمله مباحث خیریه، ورزشی، فرهنگی و..

وی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه امام جماعت در مسجد گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری امام جماعت مدیر ذاتی مسجد است و همه ارگان ها تا پشت درب مسجد باید خدمت رسانی کرده و دخالتی در داخل مسجد نداشته باشند، لذا همه ارگان ها باید انرژی خود را بگذارند برای حمایت از امام جماعت، آموزش، ساماندهی و شبکه سازی که متاسفانه الان انجام نمی شود ولی لازم است این اتفاق بیفتد وهمه انرژی ها روی این نقطه متمرکز شود.

دبیر ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه کشور بابیان اینکه حدود ۵۶ ارگان با مسجد مرتبط هستند گفت: این ارگان ها از جمله کانون های مساجد، بسیج، هلال احمر باید مدیر ذاتی مسجد را حمایت کنند و به عنوان بازوان امام جماعت قرار گیرند تا امام جماعت را تقویت شود که اگر این اتفاق بیفتد می توانیم این جمله امام راحل را که فرمودند مسجد سنگر است را به معنای واقعی کلمه محقق کنیم و آن زمان است که می شود گفت مسجد محل اتصال مکتب روح الله به مکتب رسول الله است.

کد خبر 1779152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha