«دق‌الباب مسجد در پایان ماه صفر»؛بدعتی انحرافی و فاقد مبنای دینی

حجت‌الاسلام خسروی گفت: سنتی که در برخی مناطق به عنوان «دق‌الباب مسجد در پایان ماه صفر» وجود دارد بدعتی انحرافی بوده که فاقد مبنای دینی، عقلانی و روایی است.

حجت الاسلام محمدرضا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از فارس با اشاره به رسم انحرافی «دق‌الباب مسجد» در شب پایانی ماه صفر، گفت: این رسم که برخی به بهانه های خرافی به در هفت مسجد رفته و پایان ماه صفر را به پیامبر(ص) تبریک می گویند فاقد هر گونه مبنای دینی، عقلانی و روایی است.

امام جمعه داراب از این نوع رفتار به عنوان بدعت یاد کرد و اظهار داشت: هر عملی که رنگ و بوی دینی داشته باشد اگر بر مبنای آموزه‌های قرآنی و نبوی نباشد، ما چنین امری را روا نمی‌دانیم و به اصطلاح در دین اسلام بدعت شمرده شده که حرام قطعی و موجب عذاب الهی است.

وی با تاکید بر اینکه این رسم خرافی به نوعی بوی کفر می دهد، تصریح کرد: مثلا تا شخصی درِ خانه شما را نزند، شما متوجه حضور شخص در پشت در نخواهید شد. نعوذبالله آیا خداوند متعال، نیازی به در زدن خانه اش (مسجد) دارد تا متوجه حضور ما شود!

حجت الاسلام خسروی ادامه داد: قطعا احتیاج نیست تا درِ خانه خدا را برای برآورده شدن حاجت خود بزنیم؛ بنابریان این عمل، بوی کفر می‌دهد.

وی بیان کرد: امام خامنه ای حفظه الله نیز در پاسخ به این سوال فرمودند؛ «عمل مذکور مستند روایی ندارد و شیوه‌ای قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده‌ای است، لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علمای اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنین (ایدهم الله تعالی) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وَهْن مذهب گردد، جلوگیری نمایند.»

کد خبر 1779525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha