ناگفته‌های یک دهه هشتادی از حفظ همزمان قرآن و درخشش در کنکور

علی ابراهیمی آرانی، از رتبه‌های برتر کنکور علوم انسانی از حفظ قرآن و تاثیر انس با قرآن در موفقیت‌های تحصیلی‌اش می‌گوید؛ این دهه هشتادی با تلاش و سخت‌کوشی در علم و معنویت به طور همزمان درخشش داشته است.

خبرگزاری شبستان/آران و بیدگل، روح‌اله باقری؛ در سال ۱۳۸۵ در خانواده ای مذهبی و فرهنگی در شهرستان آران و بیدگل متولد شد. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در مدارس دولتی آران و بیدگل سپری کرد. از همان کودکی همراه با پدر در جلسات قرائت سنتی خانگی قرآن شرکت کرد و علاقه مند به قرائت و حفظ قرآن کریم شد. در سال ۱۳۹۷ به عضویت مجمع قاریان و حافظان آستان مقدس حضرت محمدهلال بن علی(ع) درآمد و صوت و لحن و تجوید قرآن کریم را نزد اساتید این مؤسسه قرآنی فراگرفت.

نوجوان نخبه آران و بیدگلی از تابستان ۱۳۹۷ نزد استاد سجاد کمال شروع به حفظ قرآن کریم کرد و در شهریور سال ۱۴۰۲ طی ۵ سال توفیق حفظ کل قرآن کریم را به دست آورد. 

طی این مدت افتخارات قرآنی زیادی را کسب کرد که کسب رتبه سوم رشته حفظ ۱۰ جزء زیر ۱۸ سال در مسابقات کشوری دارالقرآن امام علی علیه السلام در سال ۹۸ و رتبه دوم رشته حفظ ۲۰ جزء رده سنی زیر ۱۸ سال در همین مسابقات در سال ۱۴۰۰، کسب رتبه دوم حفظ ۱۰ جزء مسابقات استانی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹، کسب رتبه نخست کشوری در رشته حفظ ۱۰ جزء مسابقات مقطع متوسطه اول آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ و رتبه نخست حفظ ۲۰ جزء مسابقات استانی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ از جمله این افتخارات است.

این حافظ قرآن کریم، در آزمون های اعطای مدرک تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی، مدرک تخصصی حفظ ۱۰ جزء و مدرک عمومی حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم را دریافت کرده است.

ناگفته‌های یک دهه هشتادی از حفظ همزمان قرآن و درخشش در کنکور

وی با اخذ تاییدیه شورای عالی قرآن کریم برای حضور در برنامه های قرآنی دارای پخش تلویزیونی، در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۳ در جزء خوانی حرم حضرت محمد هلال بن علی بن ابی طالب(ع) که سحرگاه هر روز به صورت زنده از شبکه بین المللی قرآن و معارف سیما پخش شد، به عنوان قاری حضور داشت.

این نخبه قرآنی در حال حاضر در مرکز قرآنی حضرت ابراهیم علیه السلام (وابسته به مجمع قاریان و حافظان آستان هلال بن علی(ع)) به عنوان مربی صوت و لحن در حال تربیت نوجوانان قرآنی است.

به تصریحِ بسیاری از اهالی قرآن کریم، یکی از برکات قرآن تقویت حافظه است و این اثر را در زندگی «علی ابراهیمی آرانی» می‌توان مشاهده کرد.

اما در بین قاریان و حافظان قرآن کریم، کم نیستند چهره‌هایی که در چندین زمینه علمی، فرهنگی، ورزشی، قرآنی و... موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. به تصریحِ بسیاری از اهالی قرآن کریم، یکی از برکات قرآن تقویت حافظه است و این اثر را در زندگی «علی ابراهیمی آرانی» می‌توان مشاهده کرد. این دانش آموز نخبه همزمان با فعالیت های قرآنی در زمینه علمی هم با تلاش خود و عنایت خدا و اهل بیت(ع) موفق بوده است.

علی ابراهیمی آرانی اخیرا رتبه ۲۸ منطقه دو و ۹۵ کشوری کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در رشته انسانی را کسب کرده است. به همین بهانه با او به گفت و گو نشستیم:

به عنوان نخستین سوال، موفقیت‌های قرآنی و علمی شما را می توان استعداد خاص شما حساب کرد یا توانایی بالقوه‌ای که در وجود هر انسانی می‌تواند باشد؟

نمی‌توان نقش استعداد را در موفقیت انکار کرد، زیرا عاملی بسیار مهمی در این راستا به شمار می‌رود؛ اما نقش پررنگ استعداد بدین معنا نیست که اگر کسی استعداد کمتری نسبت به سایرین داشته باشد الزاماً چنین شخصی نمی‌تواند موفق شود بلکه اگر نقصان استعداد با پشتکار و تلاش جبران شود چه بسا فردی که استعداد کمتری دارد بتواند موفقیت‌های چشمگیرتری به دست آورد. این نکته را هم باید متذکر شد که آن فردی که استعداد هم دارد اگر تلاش و پشتکار نداشته باشد به موفقیت نمی‌رسد.

چگونه شد که به حفظ قرآن کریم روی آوردید؟ علاقه خودتان موجب انس با قرآن شد یا تشویق خانواده؟

ابوی بنده از زمانی که بنده کودک بودم در جلسات خانگی قرائت قرآن بویژه در ماه مبارک رمضان به عنوان مدیر و مربی جلسه حضور داشتند و بنده را هم با خود به این جلسات می‌بردند. حضور در این جلسات و مشاهده اینکه مردم به جایگاه پدرم به عنوان مدیر جلسه قرائت قرآن احترام می‌گذارند و همچنین، قرائت زیبای ایشان باعث شد که بنده به فعالیت‌های قرآنی مثل قرائت و حفظ قرآن علاقه مند شوم و همچنین نخستین کسی که بنده را تشویق به حفظ قرآن کرد، ایشان بود.

خانواده شما چقدر در مسیر علمی و قرآنی همراهتان بودند؟

یکی از عوامل مهم موفقیت‌های بنده چه در زمینه تحصیلی و چه در زمینه قرآنی حمایت‌های خانواده به خصوص پدر و مادرم بود؛ چرا که بنده در سال‌های اخیر چه در زمینه تحصیلی و چه در زمینه قرآنی کلاس‌های آموزشی بسیاری را شرکت کردم و همین کلاس‌های آموزشی بود که باعث پیشرفت بنده در هر دو زمینه شد.

هرگاه که می‌خواستم در کلاسی شرکت کنم مطمئن بودم که از حمایت مادی و معنوی خانواده برخوردار خواهم بود به خصوص در زمینه تحصیلی این مورد نمود بسیار زیادی داشت و خانواده در این سه سال آخر در این زمینه به بهترین شکل ممکن حمایت کردند و پشتیبان بنده بودند.

محفوظات قرآنی‌تان تا چه اندازه در پیشرفت علمی تان و در روند یادگیری شما موثر بود؟ تداخلی در حفظ قرآن و تحصیل وجود ندارد؟

قطعاً یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل در موفقیت بنده حفظ قرآن است؛ به این جهت که حفظ قرآن به طرز چشمگیری باعث تقویت هوش و حافظه می‌شود البته بشرطها و شروطها؛ یعنی اینکه در حفظ قرآن باید جدیت و استمرار داشت و نیز شیوه درستی برای حفظ قرآن انتخاب شود.

اکثر روش‌هایی که در حفظ قرآن استفاده می‌شود عیناً قابل استفاده در فرایند مطالعه نیز هست.در خصوص میزان اثرگذاری حفظ قرآن در روند تحصیلی بنده باید عرض کنم که بسیار موثر بود؛ زیرا اکثر روش‌هایی که در حفظ قرآن استفاده می‌شوند عیناً قابل استفاده در فرایند مطالعه نیز هستند.

به عنوان مثال در مرور محفوظات قرآنی روشی به نام مرور تصویری وجود دارد که حافظ در این روش تصویر صفحات قرآن و عبارات قرآنی را به خاطر می‌سپارد و هنگامی که قرآن را از بر می‌خواند تصاویری را که در هنگام مرور محفوظات به خاطر سپرده در ذهن خود مجسم می‌کند و از روی آن تصاویر و با توجه به آنها قرآن را از بر می‌خواند. این روش از جمله روش‌هایی است که در فرایند مطالعه نیز می‌توان از آن بهره برد.

در خصوص تداخل حفظ قرآن و فرایند تحصیلی باید عرض کنم اگر دانش آموز برنامه‌ریزی درستی داشته باشد هم می‌تواند به حفظ قرآن بپردازد و هم در زمینه تحصیلی موفق باشد کما اینکه مصداق‌های زیادی برای این مورد وجود دارد.

ناگفته‌های یک دهه هشتادی از حفظ همزمان قرآن و درخشش در کنکور

چقدر سعی می‌کنید خانواده را با فضای قرآنی مأنوس کنید؟

طبیعتاً صرف اینکه در یک خانواده‌ای یک نفر حافظ قرآن وجود داشته باشد در شکل گیری فضای قرآنی در خانواده موثر است؛ چرا که خواه ناخواه سایر اعضای خانواده نیز در جریان فرایند حفظ قرآن آن عضو خانواده قرار می‌گیرند.

حضور یک حافظ قرآن در شکل گیری فضای قرآنی در خانواده موثر است

یکی از مهم ترین اقداماتی که هر فرد حافظ قرآن در قبال خانواده خویش باید انجام دهد این است که اعضای کوچکتر خانواده را با فضاهای مذهبی و فعالیت‌های دینی آشنا سازد که بنده سعی می‌کنم در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشم و الحمدلله تاکنون نسبتا موفق بوده ام.

در بین آیات قرآن، کدام آیه را بیشتر در ذهن مرور می کنید و در زندگی‌تان به کار می‌بندید؟ چرا؟

خداوند در آیه ۵۳ سوره زمر می فرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیم؛ بگو: «ای بندگان من -که بر خویشتن زیاده ‌روی روا داشته‌ اید- از رحمت خدا نومید مشوید... این آیه بسیار امید بخش است و خداوند وعده آمرزش تمامی گناهان را داده است.

نیز آیات ۲۳ و ۲۴ سوره کهف که می فرماید: «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْیْ‌ءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَ لِکَ غَداً إِلَّا أَن یَشَآءَ اللَّهُ وَاذْکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَی‌ أَن یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَداً» که اهمیت خواست و اراده الهی را برای بنده گوشزد می‌کند.

در ایام منتهی به کنکور روزانه چند ساعت درس می خواندید و چقدر به مرور محفوظات خود می پرداختید؟

در سال کنکور برنامه‌ای برای مرور منظم محفوظات خودم نداشتم و اکثر وقت خود را به مطالعه دروس اختصاص می دادم. در ایام منتهی به کنکور و امتحانات نهایی، بنده روزانه ۸ ساعت مطالعه مفید داشتم.

برای انتخاب رشته چه برنامه‌ای دارید؟

اولویت بنده ان شاءالله رشته علوم قضایی و سپس رشته حقوق خواهد بود.

ارتباط شما با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چقدر است؟

استفاده بنده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر در زمینه اخبار علمی و فعالیت‌های قرآنی شخصی است و اخبار سیاسی و اجتماعی را نیز دنبال می‌کنم.

به نظر شما چرا قرآن کریم در جامعه اسلامی ما مهجور و مظلوم واقع شده است؟

مهم ترین دلیل آن این است که نهادهای فرهنگی در کشور ما برنامه‌های جذاب و مخاطب پسند آنچنانی برای ترغیب مردم به انس با قرآن نداشته‌اند وگرنه اگر در صدا و سیما و رسانه‌های اجتماعی و به طور کلی در نهادهای فرهنگی برنامه‌های مخاطب پسند قرآنی وجود داشته باشد مردم از آن استقبال می‌کنند و به انس با قرآن روی می‌آورند که مصداق بارز آن برنامه «محفل» است که در ماه مبارک رمضان از سیما پخش می‌شود.

حافظان قرآن کریم و نخبگان علمی با توجه به جایگاهی که دارند، چه نقشی می توانند در جامعه اسلامی ایفا کنند؟

این قشر از جامعه می‌توانند نقش هدایت فکری جامعه را برعهده بگیرند و در واقع می‌توانند مهم‌ترین هدایتگران فکری و عقیدتی مردم باشند البته به شرطی که خود مبانی فکری و اعتقادی منسجمی داشته باشند و نیز در جایگاه تبلیغ عقیده و اندیشه خود موفق عمل کنند و مبلّغ خوبی باشند.

حافظان قرآن و نخبگان علمی می توانند هدایتگران فکری و عقیدتی مردم باشند

حافظان قرآن کریم و نخبگان علمی را چه آسیب هایی تهدید می کند؟

مهم ترین آسیبی که هم نخبگان علمی جامعه و هم فعالان قرآنی و مذهبی را تهدید می‌کند بحث دنیا گرایی یا به تعبیری سکولاریسم پنهان است که معادل تقریبی آن در ادبیات دینی می‌تواند نفاق باشد؛ بدین معنا که فرد در ظاهر به شئونات دینی و اسلامی پایبند است اما در باطن و نیز در رفتار خود عملاً بسیاری از دستورات و شئونات دینی را زیر پا می‌گذارد و به آنها پشت پا می‌زند.

 یکی از مصادیق سکولاریسم پنهان آن است که برخی افراد مذهبی ممکن است برای انجام برخی اعمال و مناسک دینی توجیهات دنیوی و مادی داشته باشند در حالی که مناسک دینی در اصل توجیحات معنوی و الهی دارند هرچند که نمی‌توان و نباید توجیهات مادی مفید برخی مناسک دینی را انکار کرد

چه توصیه ای به دانش آموزان دارید؟

اینکه اولاً علاقه و استعداد خود را بسنجند و با تاثیر نظر خانواده و اطرافیان وارد رشته‌ای که به آن علاقه ندارند نشوند و ثانیاً هدف خود را چه رشته دانشگاهی باشد و چه آینده شغلی به طور دقیق مشخص کنند و ثالثاً در راه رسیدن به آن هدف نهایت تلاش و سعی خود را بکنند.

به عنوان سخن آخر چه صحبتی دارید؟

از خداوند توفیقات مادی و معنوی برای همگان مسئلت دارم.

ناگفته‌های یک دهه هشتادی از حفظ همزمان قرآن و درخشش در کنکور

کد خبر 1779717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha