ویژگی‌های «مسجد تراز اسلامی»

«مسجد تراز اسلامی» کتابی است که اخیراً به همت «عرفان عباسی» از جوانان خوش ذوق شیرازی تدوین و به چاپ رسیده است. عباسی سعی کرده با بهره گیری از سخنرانی های آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس، ویژگی ها و شاخصه های یک مسجد در تراز اسلامی را به صورت مختصر و مفید بیان کند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| در دنیای امروز، مساجد نه تنها به عنوان محل عبادت، بلکه به عنوان مراکزی فرهنگی و اجتماعی شناخته می‌شوند. مسجد تراز به عنوان یک الگوی مناسب برای مساجد، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر مساجد متمایز می‌کند.

مسجد تراز با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و بهره‌گیری از نوآوری‌های اجتماعی، گام مهمی در جهت ایجاد فضایی مناسب برای عبادت و تعاملات اجتماعی برداشته است. مسجد تراز، به عنوان یک الگوی برتر برای مساجد، به تمامی اقشار و گروه‌های سنی جامعه خدمت‌رسانی می‌کند. این مسجد نه تنها یک مکان عبادت، بلکه محلی برای حل مشکلات و هم‌افزایی اجتماعی است که با رویکردی جامع و مدرن، مشکلات اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهد.

«مسجد تراز اسلامی» کتابی است که اخیراً به همت «عرفان عباسی» از جوانان خوش ذوق شیرازی تدوین و به چاپ رسیده است. عباسی سعی کرده با بهره گیری از سخنرانی های آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس، ویژگی ها و شاخصه های یک مسجد در تراز اسلامی را به صورت مختصر و مفید بیان کند. با عرفان عباسی هم کلام شدیم تا با جدیدترین اثرش در حوزه مسجد بیشتر آشنا شویم. شما را به مطالعه این گفت‌وگو دعوت می کنیم.

۱_مختصری در مورد محتوای کتاب بفرمایید.

کتاب «مسجد تراز اسلامی» مجموعه بیانات آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خصوص مسجد است. ایشان از سال ۱۳۹۷ که به سمت نماینده ولی فقیه در استان فارس منصوب شدند تا کنون به فراخور مناسبت های مختلف در خصوص مسجد، نقش مساجد، اولویت های یک مسجد و ویژگی های مسجد تراز اسلامی در محافل مختلف به بیان سخن پرداخته بودند که آن مورد مطالعه و استخراج قرار دادیم.

۲_نحوه جمع آوری مطالب چگونه بوده است؟

مطالعه مجموعه بیانات در مناسبت های مختلف پیرامون مسجد و استخراج جملات کلیدی و همچنین دسته بندی به صورت کوتاه و مختصر با ذکر تاریخ و محفل در هر فصل.

اهالی مسجد و محلاتی است که مجاور مسجد می توانند با مطالعه این کتاب نسبت به امر مسجد و دغدغه هایی که نسبت به آن وجود دارد بهره مند شوند.

۳_گروه هدف و مخاطب کتاب چه کسانی هستند و ضرورت نگارش آن چه بوده است؟

گروه هدف و مخاطب کتاب جامعه مسجدی و فعالین فرهنگی هستند. به دو نحو می شود این موضوع را دید. کسانی که روحانی مسجد و متولی امر مسجد هستند و می توانند از این موارد استفاده کنند چون که مطالب شامل موارد فقهی و تبلیغی است. دسته دوم نیز اهالی مسجد و محلاتی است که مجاور مسجد هستند که می توانند نسبت به امر مسجد و دغدغه هایی که نسبت به آن وجود دارد مطالعه و بهره مند شوند.

«مسجد تراز اسلامی» کتابی ویژه کسانی که دغدغه مسجد دارند

۴_این کتاب چند صفحه دارد و دارای چه سرفصل ها یا عناوینی هست. توسط کدام انتشارات منتشر و چند تیراژ دارد؟

کتاب دارای ۱۵۰ صفحه و ۱۶ بخش بوده که به وسیله بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان فارس با تیراژ ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است. مسجد و معنویت، مسجد و تمدن اسلامی، مسجد پایگاه انقلاب، روز جهانی مسجد، ارکان مسجد، آموزش ارکان مسجد، فعالیت در مسجد، خدمات فرهنگی مسجد، خدمات اجتماعی مسجد، حضور کودکان و نوجوانان در مسجد، مسجد و گردشگری، مسجد و مسئولان، مسجد و تربیت، شبکه سازی مساجد، مسجدمحوری و آبادی مسجد سرفصل های این کتاب را تشکیل می دهد.

۵_به نظر شما آیا مساجد ما به جایگاه مسجد تراز رسیده اند؟

متولی امر مسجد هنوز بعد از گذشت سال ها بعد از انقلاب مشخص نیست و جامعه مسجدی ما مشخصاً با یک سازمان یا یک نهاد مواجه نیستند

در طول سال های اخیر تلاش های صورت گرفته اما چند مشکل در این مسیر وجود دارد. نخست اینکه متولی امر مسجد هنوز بعد از گذشت سال ها بعد از انقلاب مشخص نیست و جامعه مسجدی ما مشخصاً با یک سازمان یا یک نهاد مواجه نیستند و برای پیگیری امور مسجد به صورت متفرقه این امور به سازمان های مختلف از جمله اوقاف، تبلیغات اسلامی، شهرداری ها، مرکز رسیدگی به امور مساجد و حتی شهرداری و شورای شهر واگذار شده است. پس همچنان جای نهادی که رسیدگی به امور مسجد را مشخصاً با بودجه، سرفصل ها و آیین نامه های مشخص عهدار باشد در کشور ما خالی است.

۶-«مسجد تراز» چه شاخصه هایی باید داشته باشد و اصلاً چه مسجدی می تواند عنوان مسجد تراز را یدک بکشد؟

«مسجد تراز»، مسجدی هست که در سیاهه اولویت های خود بتواند محله محور باشد و یک محله را تحت پوشش قرار دهد. همچنین مسجدی که صرفاً امر عبادی و انجام فریضه نماز را بر عهده نگیرد که متاسغانه در سال های اخیر ما شاهد کم رنگ شدن این موضوع هستیم.

«مسجد تراز»، مسجدی هست که در سیاهه اولویت های خود بتواند محله محور باشد و یک محله را تحت پوشش قرار دهد.

مسجد می تواند جایگاه افرادی از سنین کودک و نوجوان و جوان تا سالمندان باشد اما امروز مشاهده می کنیم که بیشتر اختصاص به قشر سالمند پیداکرده و حضور جوانان ما و کودکان در مساجد کم رنگ تر می شود.

قطعاً آن چیزی که ما در مسجد تراز مد نظر داریم این است که صرفاً به امور عبادی نپردازد و پذیرای همه اقشار جامعه بوده و برای آنها برنامه داشته باشد. همچنین مسجد باید بتواند قابلیتی داشته باشد که تمام احتیاجات ممکن یک محله را رفع کند؛ حالا از طریق برپایی شوراهای صلح و سازش و یا برگزاری کلاس های آموزشی در حوزه های گوناگون و یا تدارک برنامه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... برای افراد مختلف.

آن چیزی که مد نظر هست اینکه مسجد تبدیل به پایگاه اجتماعی شود و هر فرد فارغ از هر گونه دید سیاسی و یا نگاه اجتماعی بتواند به مسجد به عنوان یک پایگاه اجتماعی برای رفع احتیاجات هم دنیوی و هم اخروی مراجعه کرده و بهره مند شوند.

کد خبر 1779745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha