با معارف امام رضا(ع) می‌توان خانه مشترک بشریت را ساخت

آیت الله علیدوست با بیان اینکه با معارف امام رضا علیه‌السلام می‌توان خانه مشترک بشریت را ساخت، گفت: ائمه اطهار علیهم‌السلام با وجود اینکه شاگرد مکتب اسلام هستند، اما منش، سلوک، سبک زندگی و گفتار ایشان برای انسان و همه بشریت است.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام، اظهار داشت: حرف‌ها و سخنان زیادی درباره حضرت امام رضا علیه‌السلام زده شده و البته ناگفته‌های بسیاری هم باقی مانده که مورد نیاز جامعه امروز ماست.

امام علیه‌السلام به انسان تعلق دارد و همه انسان‌ها به معارف اهل بیت علیهم‌السلام احتیاج دارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: یکی از محورهایی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، این است که امام علیه السلام به انسان تعلق دارد.

وی تصریح کرد: حضرت امام رضا علیه‌السلام همانند سایر ائمه اطهار علیهم‌السلام با وجود اینکه شاگرد مکتب اسلام هستند، اما منش، سلوک، سبک زندگی و گفتار ایشان برای انسان و همه بشریت است و لازم نیست مخاطب ایشان، شیعه، مسلمان و یا حتی از ادیان توحیدی باشد، بلکه اگر هیچ باوری هم نداشته باشد، اما انسان باشد، به معارف امام رضا علیه‌السلام احتیاج دارد.

با معارف امام رضا علیه‌السلام می‌توان خانه مشترک بشریت را ساخت

آیت الله علیدوست تأکید کرد: ائمه معصومین علیه‌السلام، «مِنَ الاسلام» یعنی از اسلام هستند، اما «لِلانسان» یعنی برای انسان و بشر مطلب دارند؛ با معارف امام رضا علیه‌السلام می‌توان خانه مشترک بشریت را ساخت، خانه ای که در آن، ارزش‌ها، اخلاق و رفتار سنجیده باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رسانه‌هایی مثل خبرگزاری شبستان، واعظان، نویسندگان، پژوهشگران باید این نمونه‌ها را در زندگی امامان پررنگ نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: من به نمونه ای از صدها نمونه از فرازهایی که در تاریخ اسلام وجود دارد، اشاره می‌کنم؛ استاندار نیشابور در زمان امام رضا علیه‌السلام نامه ای به مأمون می‌نویسد با این مضمون که شخصی مجوسی در نیشابور فوت کرده و در وصیت‌نامه خود، مال زیادی را برای فقرا وقف کرده است و ما چون فقرای مسلمان زیادی داشتیم، آن مال را به فقیران مسلمان دادیم؛ حضرت امام رضا علیه‌السلام که آن زمان در طوس بودند، به مأمون می‌فرمایند که به استاندار نیشابور بگو معادل آن پول را به فقیران مجوسی بدهد؛ وقتی یک مجوسی در کشوری که هم‌کیشان خود در اقلیت هستند وصیت می‌کند، برای هم کیشان خود وصیت کرده و استاندار مجوز نداشته که این مال را از فقیران مجوسی دریغ کند و به فقیران مسلمان بدهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رسانه‌هایی مثل خبرگزاری شبستان، واعظان، نویسندگان، پژوهشگران باید این نمونه‌ها را در زندگی امامان پررنگ نشان دهند.

جمهوری اسلامی از طریق انتشار معارف اهل بیت(ع) می‌تواند پیام اسلام و انقلاب اسلامی را به دنیا منتقل کند

آیت الله علیدوست تصریح کرد: اگر ما روی این جهات کار کنیم، آن فرمایش امام رضا علیه‌السلام تحقق پیدا خواهد کرد که فرمودند: «یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ [کسی که می‌خواهد امر ما را زنده نگه دارد شایسته است که] علوم ما را بیاموزد و سپس آن را به مردم بیاموزاند؛ چراکه مردم اگر با زیبایی‌های کلام ما آشنا شوند، از ما پیروی می‌کنند».

وی یادآور شد: حتی اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد موفق عمل کند، برای دنیا پیام داشته باشد و پیام اسلام و انقلاب اسلامی را به دنیا منتقل کند، از طریق انتشار معارف اهل بیت علیهم‌السلام می‌تواند به این مهم دست پیدا کند و ان‌شاءالله همگان توفیق این کار را داشته باشیم.

کد خبر 1779794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha