علم حوزه «شبه علم» نیست/ فقه ما شامل مهمترین مکاتب حقوقی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه هویت حوزه، هویت علمی است، تصریح کرد: فقه امروز ما حاوی مهمترین مکاتب حقوقی است که می‌تواند با مکاتب حقوقی معاصر هماوردی کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت الله «علیرضا اعرافی»، مدیر حوزه های علمیه کشور صبح امروز (شنبه، ۱۷ شهریورماه) در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خطاب به طلاب جوانی که وارد حوزه می شوند، گفت: حوزه سه رکن اصلی دارد که باید حفظ شود؛ اول هویت عمیق و اصیل تاریخی حوزه و صیانت از آن است، دوم منزلت و جایگاه حوزه و سوم ماموریت و رسالت حوزه است.

وی در ادامه گفت: هویت تاریخی حوزه های علمی که امروز درس های آن آغاز خواهد شد و هزاران استاد چراغ هزاران درس و مدرس را روشن خواهند کرد از یک عناصر و ارکان مهمی برخوردار است که باید آن را امروز ما و شما پاسداری و صیانت کنیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه های ما جلوه گاه علم و معرفت بوده اند، گفت:حوزه های ما پشتوانه اندیشه و حکمت و معرفت الهی در ایران و جهان بوده اند و ما باید عمق علمی حوزه را به شدت پاس بداریم.

وی ادامه داد: تاریخ حوزه های علمیه لبریز از ستارگان پرفروغ و خورشیدهای فروزان حکمت و فقاهت و معرفت و علوم الهی و گاهی در سایر علوم بشری بوده است، از شیخ مفیدها و شیخ طوسی ها تا خواجه نصیرها و علامه حلی ها تا شیخ انصاری ها و علامه طباطبایی ها و آن همه ستارگان پرفروغی که ارکان علم بوده و پایه ریزان و گسترش دهندگان علوم الهی بوده اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: علوم حوزه شبه علم نیست گاهی افرادی که عمق لازم را ندارند علم را با نگاه پوزیتیویستی و حس گرایی و تجربی منحصر تفسیر می کنند، این تفسیر غلط است، حوزه و نهاد دین از خرافات دور و مصون است.

وی با بیان اینکه هویت حوزه، علمی، جامع و بنیان علوم دیگر است گفت: فقه امروز ما حاوی مهم ترین مکاتب حقوقی است که می تواند با مکاتب حقوقی معاصر هماوردی کند، همه تحقیقات و پیشرفت های علمی و نظریات برگرفته از کتاب و سنت و منابع اجتهادی که در فقه عظیم ما تجلی کرده، علم و دانش است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تمام نازک اندیشی ها و نظریه پردازی هایی که در فلسفه های الهی تجلی پیدا کرده، علم است، گفت: هویت حوزه هویت علم دانش و معرفت است، طلاب جوان ما بدانند با آمدن به حوزه علمیه وارد جهانی بزرگ از علم و دانش و مبانی علم و دانش بشری می شوند و وارد دنیایی می شوند که از مشعل کتاب و سنت و معارف الهی فروزان می شوند و بهره می برند.

مدیر حوزه های علمیه کشور خطاب به طلاب جدیدالورود گفت:  شما با ورود به حوزه به یک هویت می رسید، آمدن شما به حوزه یعنی پیدا کردن یک هویت ژرف و عمیق علمی، حوزه ما حوزه تبلیغ، حوزه تبیین و حوزه ترویج است اما بنیاد همه این ارکان بر علم و معرفت استوار شده است. نهاد هزار ساله حوزه های علمیه را نباید با بعضی از نهادهای تبلیغی برخی از ادیان و مذاهب مقایسه کرد این جا جای علم است این جا جای حکمت و فلسفه و کلام و حدیث و تفسیر و فقه عظیم الهی و آن مواریث بزرگ تاریخی علمی ماست هویت حوزه هویت علمی است این پایه را باید استوار کرد هیچ بهانه ای نباید طلاب جوان ما را از جدیت و سعی در پیشرفت علمی بازدارد.

وی ادامه داد: در این حوزه های علمیه در برهه هایی از تاریخ ما افزون بر علوم الهی و حکمی و معرفتی، انواع علوم بشری داشتیم در میان بزرگان ما خواجه نصیر هایی بودند که در دامنه گسترده ای از علوم ریاضی و طبیعی نقش آفرین بودند مواریث آن ها در تحول علمی بشر موثر بوده است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به اهمیت معنویت و عبادت در حوزه های علمیه گفت: در حوزه های علمیه، علم همراه با عبودیت و معنویت گره خورده است که امتیازی مهم برای حوزه های علمیه است که باید این مسئله مورد توجه مسئولان حوزه های علمیه و طلاب و فضلای حوزه باشد.

وی اخلاق اجتماعی را یکی دیگر از ارکان مهم حوزه های علمیه برشمرد و گفت: روحانیت و طلاب حوزه های علمیه، جلوه ای از روح اجتماعی حوزه های علمیه را به نمایش می گذارد و ذات و هویت طلاب و فضلای حوزه، تواضع و خدمت به مردم است.

آیت الله اعرافی نقش سیاسی روحانیت و سیاست ورزی حوزه های علمیه را یکی دیگر از ارکان مهم حوزه های علمیه عنوان کرد و افزود: سیاست ورزی الهی در ذات حوزه های علمیه است و علمای دین و مراجع عالیقدر ما، راهبران سیاسی بودند و هستند و این سیاست ورزی در راستای خدمت به امت اسلامی و راه و رسم الهی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به ابعاد بین المللی حوزه های علمیه افزود: حوزه‌های علمیه از گذشته تا کنون در دامنه محدودی نبوده است و دایره حوزه های علمیه امروز، بیش از پیش در جهان گسترش و امتداد یافته است و امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان، ترویج و امتداد پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: منزلت حوزه های علمیه ریشه الهی و مردمی دارد و امروز برخی غرض ورزان حوزه های علمیه را مورد هجمه قرار می دهند که راه خنثی سازی آن توجه به هویت حوزه های علمیه و ارکان هویتی است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: مهم ترین وظیفه اساتید، ساخت روح و روان دانش پژوهان حوزه های علمیه است و این همان عمل به رسالت حوزه های علمیه و تقویت منزلت و جایگاه آن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم حرکت حوزه های علمیه منطبق با زمان و شناخت دنیای خود تاکید کرد: در مأموریت حوزه های علمیه علاوه بر توجه به سنت های اصیل حوزه، باید به تحولات جدید توجه ویژه ای داشته باشیم؛ چراکه اگر کسانی در لاک گذشته باقی مانده و به تحولات جدید بی توجه باشند، این امر پسندیده نیست و باید حوزه های علمیه باید از این نوع افراط و تفریط دوری کند.

وی افزود: باید مناهج جدید حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد و به نظریات فلسفی جدید، علوم انسانی و اسلامی جدید و همه نیازهایی که در تحولات علمی جدید که رخ داده است، توجه شود.

کد خبر 1780061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha