تقویت دفاع در برابر جنگ شناختی از طریق شکار تهدیدات سایبری، OSINT و هک اخلاقی

دارابخانی گفت:پیچیدگی جنگ شناختی مستلزم استراتژی های پیشرفته ای است که شامل شناخت تهدیدات سایبری، اطلاعات منبع باز (OSINT) و هک اخلاقی می شود؛ این روش‌ها در شناسایی، درک و کاهش تاکتیک‌های پیچیده‌ای که توسط دشمنان در چشم‌انداز دیجیتالی به کار می‌رود، حیاتی هستند.

کیوان دارابخانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در عصری که جنگ شناختی به یک میدان نبرد محوری تبدیل شده است، گفت:دستکاری استراتژیک اطلاعات برای تأثیرگذاری بر ادراک عمومی و فرآیندهای تصمیم‌گیری، تهدیدهای مهمی برای امنیت و ثبات جهانی است؛ این دامنه چند وجهی از اتصال دیجیتالی به هم بهره می‌برد و از آسیب‌پذیری‌های روان‌شناختی و پلت‌فرم‌های فناوری برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی پدافند غیرعامل استان کرمانشاه افزود :شناخت تهدید سایبری به طور فعال به دنبال شناسایی و کاهش تهدیدهایی است که اقدامات امنیتی سنتی قابلیت شناخت آنها را ندارد و در زمینه جنگ شناختی، شامل تشخیص دستکاری های ظریف و عملیات های تأثیرگذاری است که شناخت انسان را از طریق کانال های دیجیتال هدف قرار می دهد؛ شناخت تهدید سایبری با پیش‌بینی اقدامات دشمن و افشای عملیات‌های مخفی، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا کمپین‌های اطلاعات نادرست را قبل از رسیدن به مخاطبان مورد نظر خود، مختل کنند.

وی خاطر نشان کرد: هوش منبع باز (OSINT) بسیار مهم و دارای نقش حیاتی در جمع آوری اطلاعات از منابع در دسترس عموم بوده و  برای اطلاع رسانی استراتژی های جنگ ضد شناختی نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

دارابخانی تصریح کرد: هک اخلاقی به عنوان یک ابزار دفاعی بوده و شامل آزمایش و بررسی سیستم‌های دیجیتال برای شناسایی آسیب‌پذیری‌هایی است که می‌توانند در عملیات‌های جنگ شناختی مورد سوء استفاده قرار گیرند؛ با شبیه سازی حملات خصمانه، هکرهای اخلاقی می توانند نقاط ضعف پلتفرم های انتشار اطلاعات را کشف کنند و پیشرفت هایی را در پروتکل های امنیتی توصیه کنند؛ استفاده از این مکانیسم دفاعی فعال در محافظت در برابر دستکاری اکوسیستم های دیجیتالی مورد استفاده در عملیات نفوذ شناختی ضروری است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی پدافند غیرعامل استان کرمانشاه تاکید کرد: نبرد علیه جنگ شناختی نیازمند پاسخی دقیق و پیچیده است که از طیف کاملی از امنیت سایبری و قابلیت‌های اطلاعاتی استفاده کند؛ شناخت تهدیدات سایبری، OSINT و هک اخلاقی ابزارهای ضروری در این تلاش هستند که ابزارهایی را برای شناسایی پیشگیرانه و مقابله با تاکتیک های دستکاری دیجیتالی دشمنان ارائه می دهند. با تعبیه این استراتژی‌ها در چارچوب ساختاری مانند DISARM، سازمان‌ها می‌توانند وضعیت دفاعی خود را در برابر تهدیدات همیشه در حال تکامل جنگ شناختی تقویت کنند.

کد خبر 1780305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha