درمان‌های ساده از نگاه طب اسلامی

روایات بسیاری درباره طب اسلامی وجود دارد که درمان ساده بسیاری از بیماری‌ها در آن‌ها بیان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ایلام، حضرت آیت الله بهجت رحمه الله گفته است: یکی از علمای نجف که سن بالای ۱۰۰ سال سن داشت نقل می‌کند، تا این ساعت به طبیب مراجعه نکردم از وی سوال کردند چطور؟ شما چه برنامه ای در زندگی پیاده کردید که تاکنون بیمار نشده اید؟ گفت: من فقط تابع شرع مقدس اسلام هستم در خوردن غذا از نظر کیفیت و مقدار غذا جهات دیگر فقط به دستور طبی دین عمل کردم.

دین جوابگوی نیازهای جسمی ما هم هست که اگر کسی درست به آن عمل کند از لحاظ بیماری های جسمی و روحی در امان است مگر مصلحت خاص باشد مثل امام سجاد (ع) که مصلحت بود در روز عاشورا بیمار باشند و ...‌.

خداوند در کلمه کلمه و آیه آیه قرآن نکات مهم و حیاتی که برای زندگی دنیوی و اخری انسان مفید است بیان فرمودند.

نظر رهبر انقلاب

رهبر عزیزمان هم به موضوع سلامتی و سبک زندگی اسلامی اشاره فرمودند اینکه شیوه ی زندگیتان را به قرآن و سیره ائمه اطهار (ع) نزدیک کنید.

خدا انسان را ساخته اما آیا بشر برای به دست آوردن علم به خدای خودش مراجعه کرده؟ خدا اول علم را در اختیار بندگانش قرار داده است اولین انسانی که در این عالم قرار گرفت حضرت آدم (ع) بود که علم را از ساحت مقدس حق استفاده میکرد و در اختیار بشر قرار می‌داد.

درمان‌های ساده از نگاه طب اسلامی

پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: خداوند متعال به حضرت موسی (ع) فرمود که یا موسی غذا را با نمک شروع کن نمک دوای هفتاد نوع بیماری است و همچنین با نمک خاتمه بده. (بحارالانوار، ج ۶۶، ص۳۹۸)

یا در قرآن سوره عبس آیه ۲۴ خداوند میفرمایند: فَلیَنظُر الانسان الی طعامه (پس ای انسان به طعامی که میخوری توجه کن؟)

آیه ۵۷ سوره بقره؛ کُلوا مِن طَیِّباتِ ما رَزَقناکُم؛ بخورید از پاکیزه ها آنچه روزی دادیم شما را روح ما و جسممان از تغذیه ما تاثیر پذیر هست(روح سالم در بدن سالم)

بقراط حکیم معتقد بود؛ غذای تو دوای توست - و دوای تو غذای توست؛ بنابراین توجه به غذایی که میخوریم خیلی مهم است.

امام رضا(ع) میفرمایند: اگر خداوند متعال گوشتی بهتر از گوشت میش خلق کرده بود همان را فدیه حضرت اسماعیل (ع) قرار میداد که وقتی حضرت ابراهیم (ع) فرزندش اسماعیل (ع) را به قربانگاه برد و کارد گلوی ایشان را نبرید خداوند میشی را فرستاد که در عوض اسماعیل قربانی کند.

امروز در تبلیغات رسانه ای و به توصیه پزشکان گوشت ماهی و گوشت سفید زیاد توصیه می‌شود در حالی که امام علی (ع) میفرمایند؛ گوشت ماهی کم بخورید که بدن را ذوب و بلغم (سرد و تر) را زیاد میکند و نفس را سنگین میکند. (بحارالانوار، ج۶۶، ص ۵۷)

درمان‌های ساده از نگاه طب اسلامی

حجامت عقل را تقویت می‌کند

یکی دیگر از مواردی که تعارض است بحث حجامت است امیرالمومنین (ع) میفرمایند؛ الحجامه تَشَدُّ العقل و تصحیح البدن؛ حجامت عقل را تقویت و تشدید میکند و باعث صحت و سلامتی جسم می شود.

بالغ بر ۵۰۰ روایت در موضوع حجامت از معصومیت (علیهم السلام) به دست ما رسیده است از جمله اینکه میفرمایند الحجامه دواء لکل داء؛ حجامت دوای هر دردی است. (الطب النبی)

یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن یا به تعبیر امروزه واکسینه کردن حجامت است؛ افرادی که از ابتدای عمر حجامت می‌شوند از بسیاری از بیماری‌ها در امان هستند.

بزرگترین و مجهزترین کلینک حجامت در دنیا در آمریکاست اما متاسفانه در کشور ما گاهی وقت‌ها مطالب بر خلاف این است.

محمدرضا موسوی کارشناس طب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: حجامت فواید فراوانی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد که به درمان و تسکین درد در نقاط مختلف بدن، التهاب، جریان خون، آرامش و حتی به عنوان یک ماساژ عمیق می‌تواند برای شما بهترین گزینه باشد.

قرآن کتاب راهنمای زندگی است مهارت خوب زندگی کردن را به ما یاد می دهد از جمله (علم خانه داری، تربیت فرزند، همسرداری، پوشاک، رفتار با افراد جامعه، علم صنعت، اقتصاد، تعاون، هنر و ...)

تمام نکاتی که در قرآن آمده برای هدایت بشر فرستاده شده سبک زندگی اسلامی را باید از قرآن کریم آموخت و جامعه اسلامی با فهم قرآن رشد خواهد کرد.

اگر تغذیه اصلاح شد حیات انسان به مسیر صحیح خودش برمیگردد و روابط اجتماعی اصلاح می‌شود و زندگی بهتر و بر پابرجا و معنویت بالا می رود و آنگاه توانیم فرهنگی اسلامی و سبک زندگی اسلامی داشته باشیم و ملزم به این که تعادل مزاج داشته باشیم و غذای ناسالم استفاده نکنیم در حالی که در مهمانی‌ها و جشن‌ها شکم پرستی و پرخوری و درهم خوری وجود دارد.

بیماری‌های امروزه همان درماندگی و هلاکت انسان است که نتیجه سرکشی از دستورات خداوند است، مردم به دنبال زندگی سالم نیستند فقط دنبال تجمل گرایی و به روز شدن و مدگرایی هستند.

در روایت داریم پیامبر خدا (ص) فرمودند؛ لاخیر فی الحیوه إلا مع الصحه؛ در زندگی خیری نیست مگر با سلامتی.

درمان‌های ساده از نگاه طب اسلامی

سوره مومنون آیه ۱۲ تا ۱۴ مراحل تشکیل جنین و اولین مرحله انسان سازی نطفه است و ... در سوره مریم آیه ۲۴ و ۲۵ میفرمایند؛ درد زایمان او را به سمت درخت نخلی کشاند که فرمودند تنه درخت خرما را بگیر و تکان بده تا رطب خرما بریزد در صورتی که درخت خشکیده بود اما به اذن خدا سبز شد و چشمه آبی زیر آن قرار دادند، در این آیه چند نکته مهم وجود دارد؛ درخت خرما طبع گرم دارد و در حدیثی از رسول الله(ص) آمده که اولین چیزی که بعد زایمان خانم زائو باید بخورد خرما هست که در علم تغذیه امروز هم آمده خرما ۳۱ ماده حیاتی و ۵ نوع ویتامین از جمله کلسیم که باعث استحکام استخوان می‌شود و فسفر که عنصر تشکیل دهنده مغز است و آهن برای فقر آهن و باعث تقویت اعصاب است پتاسیم که مانع زخم معده می شود و بخاطر طبع گرم خرما که به بدن منتقل میشود درد زایمان را کاهش میدهد.

بدن ما با طبیعت تطابق دارد و اگر مواد غذایی که استفاده میکنیم به طبیعت نزدیکتر باشد، بهتر است و باعث طول عمر خواهد شد البته منظور موادغذایی که با سم و کودشیمیایی به عمل می آید نیست.

محصولات تراریخته باعث ضعیف شدن سیستم بدن می‌شود و بعضی از موادهای مضر از جمله شیرینی جات قنادی که قند و شکر مصنوعی دارند و نوشیدنی‌های مضر مثل نوشابه و چای و دلستر و آبمیوه های که مواد افزودنی دارد و نمک شیمیای و روغن پالم و غذاهای کنسروی تماماً برای بدن مضر و باعث بیماری میشوند.

درمان‌های ساده از نگاه طب اسلامی

خواص روغن زیتون و روغن حیوانی

در مورد روغن پیامبر (ص) فرمودند؛ بر شما باد روغن زیتون زیرا از بین برنده مره صفرا – سودا و درمان بلغم است، باعث تقویت اعصاب، از بین برنده خستگی، باعث خوش اخلاقی، صاف کننده خون و درمان افسردگی است.

در مورد روغن در قرآن کریم سوره انعام آیه ۱۴۶ میفرمایند؛ خداوند روغن حیوانی را بر قوم بنی اسرائیل حرام کرد چون به حضرت موسی(ع) ظلم بسیاری کردند و این منع کردن روغن حیوانی بخاطر عذاب الهی بود.

دشمنان با برنامه ریزی که برای کنترل جمعیت دارند سبک زندگی ما را عوض کردند هر چیزی که خوب بود را از ما گرفتند و به اسم علم پزشکی و تمدن برعکس گفتند و همین باعث شد که بیماری‌ها روز به روز بیشتر و تعداد بیمارستان‌ها و داروخانه ها افزایش یابد انسان خالقی دارد که از تمام ابعاد وجودی او خبر دارد و وقتی دستوری به بشر می فرمایند این دستور با تمام ابعاد انسان سازگار است و برای هیچ بعدی آسیبی ندارد و برای تمام ابعاد مفید است (هم جسم و هم روح، هم دنیا و هم آخرت.) 

درمان‌های ساده از نگاه طب اسلامی

عصبانیت باعث غلظت خون می‌شود

فشارهای عصبی باعث آلودگی خون می‌شود، عصبانیت، افسردگی، ناامیدی و همه فشارهای عصبی باعث غلظت خون می‌شود.

تغذیه تمام بدن هم از خون است وقتی کسی به علت فشارهای عصبی خون آلوده ای داشت، تغذیه بدن یک تغذیه آلوده می‌شود.

در مقابل آرامش اعصاب و نشاط باعث تولید خون سالم در بدن می‌شود بدن نیز از این خون سالم تغذیه می‌کند لذا نشاط باعث سلامت جسم می شود.

قوی ترین عامل برای ایجاد آرامش و نشاط انس با خداست

قرآن میفرماید: الا بذکر الله تطمئن القلوب؛ با یاد خدا و انس با او دل آرامش پیدا می وقتی انسان از خدا فاصله گرفت و گرفتار گناه شد، محبت دنیا در وجودش تشدید می شود.

در طب آمده که استعمال عطر طبیعی ۷۰ بیماری را درمان میکند و عطر قلب انسان را تقویت میکند و در فقه ما می فرمایند زدن عطر ثواب دارد و ثواب نماز را چند برابر میکند (بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۹۸)

یا گفته شده ناخن گرفتن روز پنج شنبه مستحب است امام رضا(ع) به کسی که مشکل چشمی داشت فرمودند؛ پنج شنبه ناخن بگیر این شخص می گوید به انجام این کار مشکل چشمم حل شد.

نتیجه گیری

اولین اصل عمل به دستورات الهی و توصیه‌هایی که اهل بیت علیهم‌السلام در روایات داشتند.

اصل دوم پرهیز است بدون پرهیز سلامتی به دست نمی آید باید ممنوعات رعایت شود.

امیرالمومنین (ع) می فرمایند لا تُنال الصحه الا بالحمیه؛ صحت بدست نمی آید مگر با پرهیز.

حضرت علی (ع) به فرزند بزرگوارشان امام حسن (ع) فرمودند؛ چهار خصلت به شما تعلیم می دهم که از طبیب بی نیاز شوی: ۱ سر سفره غذا ننشین مگر گرسنه باشی ۲ قبل از سیر شدن دست از غذا بکش درحالی که هنوز اشتها به غذا داری ۳ غذا را خوب بجوید ۴ موقع خواب تخلیه روده ها صورت گیرد.

کد خبر 1780389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha