شیعیان چطور آماده ورود به عصر غیبت شدند؟

حجت الاسلام حمیدی‌نژاد گفت: اقدامات امام حسن عسکری(ع) با مردم برای آماده سازی دوران غیبت بدین صورت بود که کم‌تر بین مردم حضور پیدا می‌کردند، برخی اوقات، ایشان از پشت پرده با مردم، صحبت می‌فرمودند تا مردم را آرام آرام آماده دوران غیبت کنند.

حجت الاسلام «مهدی حمیدی‌نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) در خصوص زمینه سازی‌های این امام برای ورود امت به عصر غیبت اظهار داشت:  یکی از موانعی که امام حسن عسکری(ع) برای رهبری جامعه با آن روبرو بود، مبحث غیبت فرزند بزرگوارشان حضرت مهدی(عج) بود که چگونه مردم آن زمان را با امام غائب آشنا کنند.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه مردم و شیعیان با ۱۱ امام حاضر، زندگی کردند (اگر چه شرایط و زمانه در خصوص امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به نحوی نبود که بتوانند به راحتی با ایشان ارتباط برقرار کنند)، اما مردم زیادی این دو امام را زیارت کرده بودند؛ گفت: مردم باید شرایطی را می پذیرفتند که پیش از این اتفاق نیفتاده بود(غیبت و عدم حضور امام زمان در جامعه).لذا در این خصوص امام حسن عسکری(ع) اقداماتی انجام دادند تا مردم به راحتی بتوانند موضوع غیبت امام زمان خود را هضم کنند.

حجت الاسلام حمیدی نژاد افزود: در وهله اول امام حسن عسکری(ع) امام مهدی (عج) را به جامعه شیعه معرفی کردند؛ در ابتدای تولد حضرت مهدی(ع) گوسفند، قربانی میدکردند و گوشت آن را بین شیعیان خاص تقسیم می کردند، و زمانی که شیعیان سوال می کردند این گوشت بابت چه بوده است؟ حضرت پاسخ می دادند خداوند به ما مولود مبارکی عنایت کرده است که بعد از من، ایشان امام شما خواهد بود.

به گفته وی؛ خبر دادن از فرزند مبارک فقط برای شیعیان خاص بود تا آن را برای مخالفین بیان نکنند؛ افراد خاصی همانند احمد ابن اسحاق اشعری با امام حسن عسکری(ع) ملاقات و سوال هایی از فرزند ایشان پرسیدند، حضرت؛ امام مهدی(عج) را معرفی و ایشان را نشان می‌دهند؛ وقتی این عالمان مورد اطمینان امام از واقعه تولد امام مطلع می شدند بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع)، حضرت مهدی(عج) را در شهر خود به شیعیان معرفی می‌کنند.

این کارشناس مهدویت با اشاره به یکی دیگر از اقدامات امام حسن عسکری(ع) برای زمینه سازی دوران غیبت، گفت: ایشان ارتباطات خود را با افراد دینی جامعه کمتر می‌کردند گرچه خودشان هم در پادگان نظامی زندگی می‌کردند و ملاقات هایی محدود داشتند اما خودشان هم در هر جلسه‌ای حضور نمی‌یافتند و مردم را با امامی که دائم در دسترس نیست آشنا می‌کردند.

حجت الاسلام حمیدی‌نژاد عنوان کرد: امام حسن عسکری(ع) و امام هادی(ع) بیشتر اوقات از پشت پرده با مردم ارتباط برقرار می کردند. تقویت سازمان وکالت از دیگر برنامه های امام حسن عسکری(ع) برای زمینه سازی دوران غیبت بود؛ اما صادق (ع) یکسری وکیل و نماینده در شهرهای مختلف داشتند و در زمان امام حسن عسکری (ع) این مهم تقویت شد تا از طریق وکلای خودشان جامعه را رهبری کنند.

به گفته وی؛ امام حسن عسکری(ع) در یک پادگان نظامی زندگی می کردند و رفت و آمدشان محدود بود لذا سازمان وکالت در زمان ایشان تقویت شد تا در زمان غیبت اگر امام در دسترس مردم نبود و غایب بود از طریق وکیل و نمایندگان خاص خود با مردم ارتباط برقرار کند. ارتباط با مردم در زمان غیبت صغری ارتباطی غیر مستقیم بود و امام مطالب خودش را طریق چهار وکیل رهبری می‌کند.

وی ادامه داد: تربیت وکلا به عهده امام حسن عسکری(ع) بود که وکیل اول عثمان ابن سعید عمری بوده که به عنوان شغل روغن فروش به خدمت ایشان می رسیده و در محضر امام حسن عسکری(ع) تربیت شد، این شخص یه راحتی در دوران غیبت صغری از یاران امام حسن(ع) بوده و تمامی تدابیری که باید در زمان غیبت صغری می داشت را از ایشان فرا گرفته است.

وی افزود: موسوی بغدادی نقل می کند: از امام حسن عسکری علیه السلام شنیدم که فرمود: گویا شما را می بینم که پس از من دربارۀ جانشینم اختلاف می کنید. آگاه باشید که هر کس به ائمۀ بعد از رسول خدا(ص) اقرار کند؛ اما منکر فرزندم شود، مانند کسی است که به همۀ انبیای الهی و رسولانش اقرار داشته باشد؛ اما نبوت رسول اکرم(ص) را انکار کند؛ زیرا اطاعت از آخرین نفر ما، مانند اطاعت از اولین نفر ماست و منکر آخرین نفر ما، مانند منکر اولین ما. آگاه باشید که برای فرزندم غیبتی است که مردم در آن شک می کنند، مگر کسی که خدای تعالی وی را حفظ فرماید.

این کارشناس مهدویت گفت: عقیقه کردن برای حضرت مهدی(عج)، روایات و نامه نگاری برای معرفی فرزند به شهرهای مختلف و ارتباط با مردم از پشت پرده همه از موارد زمینه سازی و آماده سازی شیعیان برای دوران پر خطر غیبت است.

کد خبر 1780460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha