ترس از الگوپروری بزرگترین آسیب جامعه است

یک استاد دانشگاه گفت: باید لطافت و زیبایی و ملاحت زنان و زیبایی‌های رفتاری و فکری بانوان ایرانی فاتح را در تاریخ به به نمایش بگذاریم و بارها و بارها تکرار کنیم که تبدیل به الگوهای واقعی شوند چرا که ما در همه حوزه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی زنان فاخری داریم اما ترس از الگوپروری بزرگترین آسیبی است که در جامعه داریم.

زهرا کورانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد اظهار کرد: یکی از تکنیک‌های رسانه‌های غربی در از بین بردن ارزش‌های ما به ویژه در حوزه زنان و بانوان و دختران جشنواره فیلم ونیز است که آنها از تکنیک‌های تکرار، تداعی و استفاده از چهره‌های سلبریتی استفاده می‌کنند.

وی افزود: عکس‌ها و فیلم‌هایی که از آنها منتشر می‌شود، رفتارهای کرامت‌گونه‌ فرهنگ ما را در ایران اسلامی و همه زنان با فرهنگ مسلمان را مورد حمله قرار می‌دهد بدون اینکه بخواهد مستقیما به خانم ایرانی و زن مسلمان بگوید که حجاب برای شما محدودیت است، با به نمایش گذاشتن یک سلبریتی و تداعی اینکه این زن میتواند آزادی‌های خودش، استایل و تیپ دلخواهش، رفتار دلخواهش را داشته باشد، تهاجم فرهنگی می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نگاه رسانه‌های غربی به استفاده از زنان کالایی و سودآوری اقتصادی خودشان است است و حتی در همین جشنواره هم اعلام می‌کنند که فلان خانم سلبریتی از کدام برند لباس و از کدام برند جواهراتش را استفاده کرده است.

وی بیان کرد: رسانه تکنیک‌ها و تاکنیک‌های رسانه‌ای نکات ریز پنهان و ظریفی دارد که اگر سواد، و علمش رو نداشته باشیم، به راحتی ممکن است فریب فرایندهای رسانه‌ای رو بخوریم. ما هم باید در مقابل شلیک‌های رسانه‌ای غرب و تهاجم آنها با زبان غیر مستقیم و معرفی الگو تاثیرگذار باشیم. مثلا اگر من مخاطب می‌بینم کسی در رسانه با طمانینه صحبت می‌کند، استایل متشخصانه‌ای دارد به عنوان یک الگو بهره‌برداری می‌کنم و می‌خواهم مثل ایشان رفتار کنم و لباس بپوشم.

کورانی با تاکید بر اینکه باید این الگو سازی در کشور در فیلم‌ها، سریال‌ها و رسانه اتفاق بیفتند گفت: رسانه‌های غربی از سلبریتی‌ها به عنوان افرادی که حال خوبی دارند، استفاده می‌کنند، در حالی که وقتی که کنکاش می‌کنیم، می‌بینیم که آنها به ازای هر حس خوبی که به مخاطبانشان انتقال می‌دهند، هزینه دریافت میکند یعنی بازیگری می‌کنند و به عبارتی همین حال خوب یک سناریو است. حتما داستان کمپانی سیگار در قرن ۱۹ را به یاد دارید که ابتدا با زنان زیبارو تبلیغات خود را شروع کرد و سپس که آنها سلبریتی شدند، در یک مراسم تابوی سیگارکشیدن زنان را شکستند و سایر بانوان نیز جلب رفتار و استایل آنها و جذب سیگار کشیدن شدند.

وی تاکید کرد: رسانه‌های غربی برای سودآوری اقتصادی خود، یک فرهنگ را مورد حمله قرار می‌دهند و برای انها فقط سود و اقتصاد مهم است نه فرهنگ.

این فعال حوزه زنان عنوان کرد: باید لطافت و زیبایی و ملاحت زنان و زیبایی‌های رفتاری و فکری بانوان ایرانی فاتح را در تاریخ به به نمایش بگذاریم و بارها و بارها تکرار کنیم که تبدیل به الگوهای واقعی شوند چرا که ما در همه حوزه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی زنان فاخری داریم اما ترس از الگوپروری بزرگترین آسیبی است که در جامعه داریم.

کد خبر 1780732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha