گذر تاریخی مسجد کمرزرین در حد پیاده‌راه باز می‌شود

شهردار اصفهان با اشاره به استقرار تیم باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان در گذر کمرزرین گفت: براساس طرح جدید گذر تاریخی مسجد کمرزرین با صیانت و حفاظت از آثار تاریخی فعلا در حد پیاده راه باز می‌شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در نشست خبری  در خانه تاریخی مشروطیت اصفهان  و در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان مبنی بر رفع ابهامات درخصوص طرح جدید شهرداری برای گذر تاریخی مسجد کمرزرین توضیحاتی داد.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان قبلا اعلام کرده بود: شهرداری اصفهان موظف شده است در مدت سه ماه طرح خود را برای تعیین تکلیف گذر تاریخی «کمر زرین» و حفاظت از یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی این محدوده ارائه کند.

قاسم زاده در خصوص طرح ارائه شده از سوی شهرداری اظهار داشت: به محض اینکه با در گذر کمر زرین با علائم و نشان آثار تاریخی برخورد کردیم پروژه عمرانی متوقف شد و از حوزه عمرانی به حوزه بهسازی و نوسازی تحویل شد.

وی ادامه داد: حوزه بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان با دانشگاه هنر وارد گفتگو شدند و گروه کاوش در گذر تاریخی مسجد کمرزرین اصفهان مستقر شدند و اکنون هم مشغول هستند.

شهردار اصفهان یادآور شد: به دنبال توقف پروژه گذر کمر زرین مزاحمت‌هایی برای اهالی محل و کسبه ایجاد شده بود و آنها با استشهاد محلی به دادستان نامه نوشتند و خواستند که این گذر دوباره به حالت قبل بازگردد.

وی افزود: پس از برگزاری جلسه و توجیه درخواست کنندگان درخصوص موقعیت ویژه گذر کمرزرین و وجود آثار تاریخی ارزشمند در این گذر که بخشی از هویت تاریخی اصفهان است مقرر شد همچنان معبر باز بماند و بتوانیم آثار تاریخی ارزشمندی که در گذر مسجد کمرزرین پیدا شده است را محفوظ نگه داریم.

قاسم زاده با بیان اینکه طرح اولیه در معرض نمایش قرار دادن آثار تاریخی پیدا شده در این گذر توسط دانشگاه هنر تهیه شده است تصریح کرد: مقرر شده با حفظ اکتشافات و آثار باستانی ارزشمندی که در این گذر پیدا شده محور در حد پیاده راه باز شود.

گذر تاریخی مسجد کمرزرین در حد پیاده‌راه باز می‌شود

گذرِ تاریخی کمر زرین در یکی از کهن‌ترین نقاط اصفهان و در نزدیکی مسجد کمرزرین و مسجد «جامع عتیق» قرار دارد.

یافته‌های باستان‌شناسی در این گذر از پیش از اسلام تا دوره قاجار قابل ردیابی است و بررسی درباره قدمت آثار کشف شده در آن همچنان ادامه دارد.

سال گذشته شهرداری اصفهان با توجه به نیاز به ساماندهی گذر کمرزرین و به منظور بهبود دسترسی مردم محلی، اقدام به تسطیح این مکان کرد. اما گودبرداری با لودر ‌بیش از میزان توافق صورت گرفت و این تخریب لایه‌های باستانی و شواهدی از ۲ سازه معماری را نمایان کرد.

 به این ترتیب این کار، متوقف و عملیات باستان‌شناسی شهری با توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد.

تاکنون در این عملیات، آثاری مانند یک سازه آبی منقوش متعلق به دورانِ پیش از حمله مغول به اصفهان، یک کوره سُفال، یک سازه معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی و دیواره‌های سنگی و کف‌های آجر فرش احتمالا سلجوقی کشف شده است.

گذر تاریخی مسجد کمرزرین در حد پیاده‌راه باز می‌شود

کد خبر 1780735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha