در سفر دکتر پزشکیان به کردستان عراق چه گذشت؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اقلیم کردستان عراق هستیم و لازم است با تقویت همکاری‌ها، شرایط امنیتی لازم برای تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین را به خصوص در مناطق مرزی فراهم آوریم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری شبستان، مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به عراق و در روز دوم با استقبال نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق وارد اربیل شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای اولین بار به اقلیم کردستان عراق سفر کرده است، مورد استقبال رئیس اقلیم کردستان عراق قرار گرفت.

علاقه مند به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی هستیم/مدیون حمایت های ایران و فداکاری های شهید سلیمانی هستیم

نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق پس از دیدار با رئیس جمهور اسلامی ایران در گفتگویی اظهار داشت: مردم و حکومت اقلیم کردستان از حضور آقای پزشکیان خوشحال هستند.

وی با بیان اینکه حضور آقای پزشکیان به عنوان اولین رئیس جمهور اسلامی ایران در اربیل به تمام معنا برای ما تاریخی است خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نباید از خاک اقلیم کردستان در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده شود چرا که ما با ایران مشترکات بسیاری داریم.

بارزانی به رایزنی‌هایی که با مقامات ایرانی انجام شده است نیز اشاره کرد و گفت: در جلسات نسبت به پیشبرد روابط و مسائل امنیتی تاکید کردیم و آمادگی برای بالا بردن روابط وجود دارد.

علاقه مند به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی هستیم/مدیون حمایت های ایران و فداکاری های شهید سلیمانی هستیم

رئیس جمهور ایران که در دومین روز از سفر به عراق به سر می‌برد با حضور در شهر اربیل با رئیس و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد. پزشکیان از اینکه به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران به منطقه اقلیم کردستان عراق سفر کرده است ابراز خرسندی کرد و گفت: لازم می‌دانم بار دیگر از حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در آیین تشییع پیکر رئیس جمهور فقید کشورمان قدردانی کنم.

وی تاکید کرد» باید به سمت توافق و تفاهم هرچه بیشتر در راستای تقویت ارتباطات و با هدف پیشرفت و توسعه متقابل حرکت کنیم در گفتگویی هم که با نخست وزیر عراق داشتیم به این توافق رسیدیم که دورنمای توسعه همکاری‌های فی مابین را در قالب سندی راهبردی جامع و بلند مدت تدوین کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری با همسایه مسلمان خود از جمله اقلیم کردستان عراق است، تاکید کرد: از مهمان نوازی و همکاری مردم و مسئولان اقلیم کردستان عراق در تمهید مقدمات برگزاری لوب آیین پیاده‌روی اربعین تشکر می‌کنم.

علاقه مند به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی هستیم/مدیون حمایت های ایران و فداکاری های شهید سلیمانی هستیم

رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد: گسترش کاری‌های اقتصادی و تجاری با اقلیم کردستان عراق از علاقمندی‌های کشور ایران است و باید با تقویت همکاری‌ها شرایط امنیتی لازم را برای تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور به خصوص در مناطق مرزی فراهم آوریم.

مدیون حمایت های ایران و فداکاری های شهید سلیمانی هستیم

در ادامه نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد واردات این منطقه از جمهوری اسلامی ایران است گفت سفر جناب عالی به اقلیم کردستان عراق یک رویداد تاریخی و مهم است. وی تصریح کرد ما علاقمند به گسترش روابط با ایران هستیم و امیدواریم از این پس شاهد تسریع روند گسترش تعاملات بین دو منطقه باشیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: مردم ما هرگز حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و به ویژه فداکاری‌های شهید سلیمانی در شرایط سخت را فراموش نخواهد کرد و باور داریم که انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی و الطاف رهبر معظم انقلاب اسلامی هویت ما را احیا کرد و همواره خود را مدیون شما می‌دانیم.

بارزانی با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق هرگز برای ایران تهدیدی نخواهد بود تلاش می‌کنیم به فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شویم خاطرنشان کرد: حکومت اقلیم کردستان عراق به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است.

علاقه مند به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی هستیم/مدیون حمایت های ایران و فداکاری های شهید سلیمانی هستیم

رئیس جمهور پس از ورود به اربیل عراق در نشست هیات ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان عراق حضور یافت. مسعود پزشکیان همچنین در ادامه سفر به اربیل عراق، با مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

وحدت میان کشورهای اسلامی از اهداف سفر به عراق

علاقه مند به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی هستیم/مدیون حمایت های ایران و فداکاری های شهید سلیمانی هستیم

رئیس جمهور ایران در دومین روز از سفر به عراق ا اعضای چهارچوب هماهنگی تشکل‌های شیعیان این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وی از مهمان نوازی دولت و مردم عراق در آیین پیاده‌روی اربعین قدردانی کرد و این همبستگی را مایه عزت و سربلندی دو ملت دانست.

پزشکیان با ابراز خرسندی از نتایج حاصل شده در این ساختار برای تعامل سیاسی شیعیان عراق خاطرنشان کرد: نگاه و زبان مشترک عامل موفقیت ماست.

رئیس جمهور ایران اعلام وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی را یکی از یام‌های سفرش به عراق اعلام کرد و افزود: اگر کشورهای اسلامی با هم متحد باشند آمریکا اروپا و رژیم صهیونیستی به این راحتی مسلمانان را بمباران کنند و با فریبکاری در دنیا اعلام کنند مدافع حقوق بشر و دموکراسی هستند.

در این دیدار جمعی از شخصیت‌های مطرح شیعیان عراقی از جمله سید عمار حکیم، محمد شیاع السودانی، حجت‌الاسلام قیس خزعلی، آقای هادی عامری، حیدرالعبادی، ابوآلا و ابوکرار حضور داشتند که تعدادی از آنها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

علاقه مند به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی هستیم/مدیون حمایت های ایران و فداکاری های شهید سلیمانی هستیم

رئیس‌جمهور در سفر به اربیل علاوه بر دیدار با رئیس و «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان، با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و سران و رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی اقلیم کردستان نیز گفت‌وگو کرد.

علاقه مند به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی هستیم/مدیون حمایت های ایران و فداکاری های شهید سلیمانی هستیم

 مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به اقلیم کردستان عراق، با استقبال رئیس اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق، وارد سلیمانیه شد. رئیس جمهور در این سفر ابتدا با حضور در مزار مرحوم «جلال طالبانی» رئیس جمهور اسبق عراق با نثار گل، به مقام وی ادای احترام کرد.

مسعود پزشکیان همچنین در جریان برنامه‌های سفر به شهر اربیل، در دیدار جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق، با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها در برابر خداوند یکسان هستند و ملاک برتری فقط تقواست، تصریح کرد: اگر همه انسان‌ها در کنار یکدیگر بنا به دستورات الهی و توصیه پیامبران راه تقوا را طی کنیم، قطعا به رستگاری دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به اینکه گذشتن از هوای نفس و تکیه بر عدالت و انصاف همه مشکلات را رفع خواهد کرد، افزود: عدالت و انصاف یعنی پاسدار حقوق خود باشیم و به حقوق هیچ‌کس تجاوز نکنیم. ما از حقوق خود دفاع می‌کنیم و به دنبال آرامش و صلح برای همه مردم دنیا هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر هزینه‌هایی که صرف کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در غزه شد، صرف عمران و آبادانی در نقاط مختلف جهان می‌شد، جمعیت زیادی از مردم می‌توانستند از زندگی بهتری بهره‌مند شوند، اظهار داشت: وحدت، وفاق، انسجام و رعایت متقابل حقوق، زمینه‌ساز استقرار و تحکیم امنیت و آرامش جوامع انسانی است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران برای زیارت به کربلا رفت

مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به عراق، شامگاه پنجشنبه به منظور عرض ادب و ارادت و زیارت آستان مقدس امام حسین (ع)، حضرت ابالفضل العباس (ع) و یاران باوفای ایشان در عاشورا، با استقبال استاندار، وارد کربلا شد.

کد خبر 1780816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha