مسجد «القرآن» برنده «جایزه سبز» ۲۰۲۴ میلواکی شد

مسجد «القرآن» برنده «جایزه سبز» جامعه اسلامی آمریکای شمالی (ایسنا) در میلواکی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « wisconsinmuslimjournal»، مسجد «القرآن» برنده «جایزه سبز» جامعه اسلامی آمریکای شمالی (ایسنا)  در میلواکی شد.

این جایزه در مراسمی با بیش از ۲۰ هزار شرکت‌کننده در میلواکی به مسجد القرآن که برنامه‌های منحصربه فردی از طریق آموزش، صرفه جویی در انرژی، کشاورزی، بازیافت و مدیریت پسماند از جمله کاهش استفاده از مواد غیرقابل بازیافت مانند پلاستیک را ترویج می کند، اهدا شد.

امام شفیع، متولی مسجد القرآن درباره دریافت این جایزه ملی گفت: دریافت این جایزه موجب افتخار برای اعضای مسجد است که شبانه روز برای اعتلای اهداف آن از جمله حفظ محیط‌زیست تلاش می‌کنند.

وی افزود: دریافت این جایزه همچنین فرصتی برای اولویت دادن به نظارت بر محیط‌ زیست است، زیرا همانطور که می‌دانیم حفاظت از خلق خدا یکی از وظایف مهم دینی ماست.

یکی دیگر از مراکز اسلامی «ویسکانسین» نیز در میان هفت مسجد و مرکز اسلامی در سراسر کشور بود که نامزد دریافت جایزه مسجد سبز ۲۰۲۴ ایسنا بود.

برای دریافت این جایزه، مراکز اسلامی باید یک تیم سبز ایجاد و برای بهبود نظارت و آموزش درباره محیط‌زیست تلاش می‌کردند.

«سید مسرور شاه»، رئیس انجمن اسلامی «ابتکار سبز» آمریکای شمالی به مجله متعلق به مسلمانان در ویسکانسین گفت که علاقه به ابتکار سبز و جایزه سبز ایسنا در حال افزایش است؛ خوشحالم که امسال بسیاری از مراکز اسلامی در این طرح شرکت کردند و امیدوارم که مشارکت‌ها بیشتر از این صورت گیرد.

وی افزود: معیارها برای اهدای جایزه مسجد سبز شامل ارائه آموزش از سخنرانی در مورد مسئولیت‌های زیست محیطی و اقدامات دوستدار محیط زیست مانند استفاده از انرژی خورشیدی و توسعه برنامه‌های بازیافت و مدیریت زباله بود.

جامعه اسلامی آمریکای شمالی در سایت خود نوشته است: بر اساس این فرض که اسلام ما را مباشر و حافظ این کره خاکی قرار داده است، مسلمانان باید جامعه ای دوستدار محیط زیست باشند و اهدای جوایز سبز بخشی از این تلاش است.

مسرور شاه گفت که از سال ۲۰۱۴، ابتکار سبز ایسنا برای ایجاد آگاهی و ارائه راهنمایی برای کمک به مساجد و مراکز اسلامی تلاش کرده است.

رئیس انجمن اسلامی «ابتکار سبز» آمریکای شمالی تاکید کرد که اهداف ابتکار سبز عبارتند از : افزایش آگاهی در مورد مسائل حفاظت از محیط زیست، اثرات فاجعه بار تغییر اقلیم از طریق ابزارهای آموزشی مختلف،  ترویج طرح «رمضان سبز» برای کاهش ضایعات، حفظ منابع و کاهش استفاده از محصولات مضر برای محیط زیست مانند بطری‌های پلاستیکی، ترویج استفاده از انرژی خورشیدی برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، تدوین استانداردهایی برای تبدیل مساجد به  دوستداران محیط زیست،  تدوین استانداردهایی برای ساخت مساجدی که با استانداردهای معماری سبز مطابقت دارند و ترویج عدالت اجتماعی زیست محیطی.

مسرور شاه ضمن اشاره به اینکه ایسنا کتاب راهنمای ابتکار سبز را به علاقمندان ارائه می دهد، گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که مردم به فکر نصب پنل‌های خورشیدی در مساجد خود باشند. وقتی آنها این کار را انجام دهند، متوجه خواهند شد که چقدر در هزینه صرفه جویی می شود. ما با همکاری آژانس حفاظت از محیط زیست، راهنمای ویژه‌ای به مسلمانان ارائه می‌دهیم که به مساجد و مدارس اسلامی می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانند در مصرف انرژی کارآمدتر شوند.

وی افزود: با رایزنی‌های انجام شده مساجد و سایر سازمان‌های اسلامی می‌توانند ۳۰ درصد تخفیف مالیاتی برای پنل‌های خورشیدی خود دریافت کنند.

کد خبر 1780933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha