حمله «کبک» به مواضع حمایت‌گرانه نماینده مبارزه با اسلام‌هراسی کانادا از فلسطین

درخواست نماینده ویژه کانادا در مبارزه با اسلام‌هراسی برای استخدام بیشتر اساتید مسلمان، عرب و فلسطینی در دانشگاه‌ها موجب شد تا دولت کبک خواستار استعفای او شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « montreal.ctvnews»، درخواست نماینده ویژه کانادا در مبارزه با اسلام‌هراسی برای استخدام بیشتر اساتید مسلمان و عرب و به طور خاص اساتید  فلسطینی در دانشگاه‌ها موجب شد تا دولت کبک خواستار استعفای او شود.

«امیره الغوابی» این نامه را که نشریه Le Journal de Québec در تاریخ آگوست منتشر کرد به روسای همه کالج‌ها و دانشگاه‌ها ارسال کرده بود.

او در نامه خود نوشته است: از زمان شروع جنگ غزه در اکتبر ۲۰۲۳، فضای خطرناکی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است، بنابراین باید اقدامی برای از بین بردن این فضا انجام داد.

الغوابی پیشنهادات خود شامل حمایت از آزادی بیان و آزادی آکادمیک، اطلاع رسانی به روسای دانشگاه‌ها در مورد آزادی‌های مدنی و اسلام هراسی و استخدام تعداد بیشتری اساتید مسلمان، عرب و فلسطینی را برای کاهش تنش در مراکز آموزشی ارائه داد.

اشاره به استخدام اساتید مسلمان، عرب و فلسطینی بیشتر در این نامه خشم وزیر آموزش عالی کبک را برانگیخت و او از الغوابی خواست استعفا دهد و به پیشنهادی که ارائه داده است، فکر کند.

«پاسکال دیری»، وزیر اموزش عالی کبک گفت که استخدام اساتید بر اساس دین مغایر با اصول سکولاریسم ایالت کبک است و الغوابی مشروعیتی ندارد که به کالج‌ها و دانشگاه‌های ما بگوید چه کار کنند.

او مدعی شد که آنچه در دانشگاه‌ها در حال افزایش است یهودی ستیزی است و  در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: من از هیچ تلاشی برای اطمینان از اینکه موسسه‌های ما هر کاری که ممکن است برای بازگرداندن یک محیط سالم و امن برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان و مقابله با قلدری و نفرت انجام می‌دهند، دریغ نمی‌کنم.

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا هم در گفتگو با خبرنگاران در منطقه مونترال گفت: در حالی که هر دانشگاه قوانین خاص خود را برای استخدام دارد، نقش الغوابی تنها ارائه توصیه‌ها و تشویق گفتگو بین گروه‌های مختلف است.

وی افزود:  ما شاهد افزایش تنش بوده‌ایم و فکر می‌کنم همه باید کاری کنیم تا مردم را دور هم جمع کنیم و مطمئن شویم که به حرف‌های یکدیگر گوش می‌کنیم.

از سوی دیگر «فرانسوا لگو» نخست وزیر کبک گفت: این بر عهده دانشگاه‌هاست که اساتیدی را که واجد شرایط هستند، انتخاب کنند و من این را غیرقابل قبول می‌دانم در یک دولت سکولار پیشنهاد حمایت از یک گروه مذهبی داده شود.

انتصاب الغوابی به عنوان نماینده مقابله با اسلام هراسی در ژانویه ۲۰۲۳ به دلیل اظهارنظرهای گذشته او در انتقاد از قانون سکولاریسم با واکنش فوری در کبک مواجه شد.

رهبران سیاسی کبک در سال ۲۰۲۳ از الغوابی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر خواستند تا انتصاب خود را به عنوان اولین نماینده ضد اسلام‌هراسی کانادا لغو کند.

کد خبر 1780944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha