هفته ای برای اتحاد علیه دشمنان

هر سال در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ایلام، بر اساس روایات اهل سنت، پیامبر اکرم (ص) در روز ۱۲ ربیع الاول متولد شده است؛ این در حالیست که اهل شیعه تاریخ ولادت ایشان را در روز ۱۷ ربیع الاول می دانند.

بر این اساس در گذشته بسیاری از دشمنان به دنبال تحریک تعصبات فرقه ای بین شیعه و سنی، تقویت تعصب نژادی و قومی و طایفه ای یا ملی گرایی و همچنین تفرقه اندازی میان شیعیان و سنیان بودند؛ از این رو امام خمینی به علت ایجاد وحدت و همدلی میان شیعیان و سنیان و جلوگیری از سنگ اندازی های دشمنان، در ۶ آذر سال ۱۳۶۰ شمسی فاصله این دو روز در هر سال قمری را هفته وحدت نامگذاری کردند تا در سراسر جهان با تشکیل اجتماع و کنگره اسلامی و برگزاری جشن، علاوه بر تحکیم وحدت و برادری اسلامی، به پیشرفت انقلاب جهانی اسلام کمک شود.

در واقع هفته وحدت نشان دهنده اتحاد میان مسلمانان شیعه و اهل سنت، رفع مسائل اختلافی، تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آن ها در تعامل با یکدیگر است؛ به طوریی که مسلمانان با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام و فارغ از اختلافات در یک مسیر حرکت کنند؛ از این رو هر ساله برگزاری مراسم های باشکوه به مناسبت هفته وحدت موجب تحکیم وحدت و اخوت اسلامی در سرتاسر جهان می شود.

هفته ای برای اتحاد علیه دشمنان

نگاه قرآن و ائمه اطهار به وحدت

حجت‌الاسلام حاتمی کارشناس موضوعات دینی و مدرس حوزه بیان اینکه هفته وحدت دو حیث دارد؛ در گفت‌وگو با خبرگزاری شبستان اظهار داشت: جهت اول: وحدت بما هو وحدت در نگاه دین و جهت دوم: نگاه ژرف امام عزیز انقلاب که برای این حبل الهی یک نمادی را معرفی کردند و به اصطلاح از یک تهدید، فرصتی را خلق فرمودند.

وی افزود: در جهت اول از دو حیث می‌شود بحث کرد، از باب تقریر و تأیید در قرآن عزیز و روایات معصومین در طی سال‌های بعداز نبی مکرم اسلام که به کرات بیان شده، از جمله آن میتوان به حکم کلی شارع مقدس اشاره کرد که فرمود: و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جائهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم، و بسان آنان که پراکنده شدند و پس از آمدن دلیل های روشن الهی، اختلاف کردند، نباشید «زیرا» برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود. (آل عمران، ۱۰۵).

این کارشناس با اشاره به اینکه ایجاد پراکندگی و تفرقه یکی از کارهایی بود که هردو قشر کفر و نفاق برای نابودی پیامبر امت پیگیر آن بودند؛ تصریح کرد: پیامبر (ص) در این راستا فرمودند: إسمعوا و أطیعوا لمن ولاه الله الأمر، فإنه نظام الإسلام. از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری مایه «وحدت امت اسلام» است.

اهمیت اتحاد و همدلی در بین مسلمانان

حجت‌الاسلام حاتمی ادامه داد: ایجاد اتحاد بین امت اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به گونه ای که امام علی (ع) هم در این خصوص بیان می کند: «قوم بنی اسرائیل» آن هنگام که بین آنها تفرقه افتاد، و مهربانی و الفتها بهم خورد و سخن‌ها و دل‌ها مختلف گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراکنده گشتند و با هم جنگیدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها برکند و فراوانی نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقی مانده، سرگذشت آنان است تا مایه عبرت، عبرت گیرندگان باشد.

وی در پایان گفت: بنا به سخنان گهر بار امام علی(ع) خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟؛ به همین سبب ایجاد وحدت و همدلی امری ضروریست که باید در تمام امت ها مورد توجه واقع شود.

هفته ای برای اتحاد علیه دشمنان

تاثیر هفته وحدت در نزدیکی شیعیان و سنیان

احمد رضا جعفری کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری شبستان اظهار داشت: چه زیباست هفته وحدت، دو روایتی که نه تنها مسلمانان شیعه و سنی را از یکدیگر دور نمی کند بلکه آن ها را به یکدیگر نزدیک کرده و اتحاد و همسبتگی مابین آن ها را دو چندان می کند، فاصله بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول، فاصله ۵ روزه ای که در تاریخ به نام هفته وحدت ثبت شده و هفته ای ماندگار و اثر بخش در تاریخ ایران اسلامی است.

وی افزود: منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است؛ به گونه ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم سو و هم جهت حرکت کنند. 

وی افزود: به تعبیر دیگر اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نیست.

جعفری تصریح کرد: وحدت و اتحاد از آن جهت مورد توجه و اهمیت است که حتی در قرآن نیز به آن اشاره شده و به اهمیت اتحاد میان جهانیان، ادیان، مسلمانان و نهاد خانواده تاکید کرده و پیوند میان دل‌های مؤمنان را نوعی تصرف الهی می‌شمارد و برای ایجاد و حفظ چنین یگانگی، ارسال پیامبران به همراه شرایع را ضروری می‌داند.

هفته وحدت تمرینی برای تمام مسلمانان است تا اختلاف ها را کنار بگذارند و دست در دست هم پیام اسلام و پیامبرش را به گوش جهانیان برسانند.

کد خبر 1780947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha