احداث ۴ مجتمع آموزشی معماری اسلامی در خراسان‌جنوبی

رخسارپور از احداث چهار مجتمع آموزشی، با معماری اسلامی، ایرانی در خراسان‌جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حامد رخساپور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی امروز یکشنبه (۲۵ شهریور) در جمع اصحاب رسانه به احداث چهار مجتمع آموزشی معماری، اسلامی در استان اشاره کرد و گفت: این تعداد مجتمع در شهرستان های نهبندان، طبس، بیرجند و فردوس احداث می‌شود.

وی افزود: در بیرجند هنرستان فرش در قالب این مجتمع طراحی شده و به زودی کار ساخت آن آغاز می‌شود و طرح‌های لازم برای احداث مجتمع آموزشی با معماری اسلامی، ایرانی در طبس به اتمام رسیده و در فردوس و نهبندان نیز در حال طراحی و پیگیری است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه فضای احداث شده توسط دولت از آنِ همه مردم است، گفت: این مهم باید فرهنگ سازی شود تا مردم محلات بتوانند از مزایای سالن ورزشی و نمازخانه مدارس بهره‌مند شوند.

رخسارپور افزود: در مهرشهر با همکاری آستان قدس بیرجند از ۸ سال گذشته احداث مجتمع امام رضا (ع) در دستور کار قرار گرفت و اسکلت و سقف مجتمع انجام‌ و نیمه تمام رها شد که با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد فاز اول این پروژه نیمه تمام با همکاری آستان قدس، سازمان مدیریت و اداره کل نوسازی با اعتباری بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در فاز اول احداث ۲۸ کلاس درس در دستور کار است، ابراز امیدواری کرد: این پروژه که در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر در حال احداث است تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

وی از افتتاح ۴۳ فضای آموزشی، فرهنگی و ورزشی در قالب ۱۱۲ کلاس درس و ۱۷ هزار و ۲۰۰ مترمربع تا پایان مهر امسال خبر داد و گفت: از سال گذشته این اداره کل سه هدف را در دستور کار دارد که  اتمام پروژه نیمه‌تمام، عدالت آموزشی و احداث مجتمع‌های اسلامی ایرانی به ترتیب از اهداف پیش‌روی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۰ پروژه نیمه‌تمام به اتمام رسیده و ۱۲۰ پروژه دیگر هم در حال احداث است، یادآورشد: اتمام پروژه های نیمه تمام در ردیف اعتباری قرار گرفته و بر اساس تخصیص اعتبار انجام می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه برقراری عدالت آموزشی دومین هدف در استان است، گفت: با توجه به این مهم که بیرجند کمترین سرانه آموزشی را دارد باید احداث بیشترین پروژه‌ها به این شهرستان اختصاص یابد؛ متوسط سرانه آموزشی ۶.۵ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است در حالی که این سرانه در بیرجند ۴.۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز است.

   

رخسارپور با بیان اینکه اتمام پروژه های نیمه تمام در اولویت کار قرار دارد و در بیرجند ۱۳۰ کلاس درس نیمه‌تمام داریم، افزود: با توجه به کاهش فضای آموزشی، سال گذشته احداث پنج پروژه ۶ و ۱۲ کلاسه نیز آغاز شد. 

وی سومین هدف را احداث مجتمع آموزشی عنوان کرد و گفت:‌ چهار مجتمع آموزشی در بیرجند، نهبندان، فردوس و طبس در حال احداث یا در طراحی است.

وی با اشاره به احداث سه مدرسه سه و ۱۲ کلاسه در حاجی آباد با توجه به مشکل کمبود فضا در این منطقه، گفت: مدرسه ۶ کلاسه امام علی(ع) به صورت اسکلت فلزی و با همکاری خیران و کمک دولت با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان احداث شده و دارای نمازخانه، آزمایشگاه، اتاق بهداشت و... می باشد.

وی با بیان اینکه در احداث مدارس از بهترین مصالح و تجهیزات استفاده می‌شود، افزود: سال گذشته احداث پنج مدرسه ۶ و ۱۲ کلاسه در چهکند، شمس آباد، حاجی آباد، دستگرد و... آغاز شده است و سعی بر اجرای معماری ایرانی، اسلامی در مدارس است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در خصوص مدرسه ۱۲ کلاسه زنده یاد دکتر گنجی در حاجی آباد با بیان اینکه این مدرسه اسکلت فلزی پیچ و مهره است و احداث این مدرسه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: تاکنون بالغ بر ۹ میلیارد تومان اعتبار دولتی به این پروژه اختصاص یافته و از پیشرفت ۴۵ درصدی برخوردار است و در صورت اجرای تعهد خیر تا مهر ماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

رخسارپور در ادامه به احداث سالن ورزشی اشاره کرد و گفت: سالن چند منظوره شهیدین قاسمی در مساحت ۶۰۰ متر مربع با اعتباردولتی بالغ بر ۸ میلیارد تومان احداث شده و تنها کفپوش آن مانده است و برای استفاده اهالی محله از این سالن ورزشی چند منظوره علاوه بر درب داخل مدرسه، دربی از کوچه نیز برای بهره مندی اهالی محله باز می‌شود.

وی از احداث نمازخانه در مدارس حسین آباد سادات، ابن سینا و حضرت مریم بیرجند خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با همکاری ادارات متولی، اهالی محل بتوانند از فضای نمازخانه برای اقامه نماز استفاده کنند.

به گفته وی احداث ۲۷ مدرسه در مسکن ملی با همکاری وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار دارد و بر اساس پیشرفت فیزیکی اعتبار لازم تزریق می‌شود.

حسن‌رضا بهروزی، معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم با اشاره به در حال اجرا بودن ۱۲۰ پروژه آموزشی در سطح استان اظهار کرد: این تعداد پروژه در قالب ۳۳۴ کلاس درس در خراسان جنوبی در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه ۱۱۲ کلاس درس در قالب ۴۳ پروژه در حال اجرا است، گفت: از این تعداد ۲۹ ساختمان آموزشی، ۸ سالن ورزشی، ۶ فضای نمازخانه است که به فضاهای آموزشی اضافه می‌شود و با اجرایی‌شدن این پروژه ها ۱۷ هزار و ۲۰۰ مترمربع به فضای آموزشی خراسان جنوبی اضافه می‌شود.

وی اعتبارات هزینه شده در سال مالی ۱۴۰۲ را ۲۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در بیرجند ۱۰ پروژه شامل پنج ساختمان آموزشی با ۲۲ کلاس و پنج سالن ورزشی افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به این مهم که خراسان جنوبی ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه با ۱۸۰ هزار دانش‌آموز دارد، یادآورشد: در بیرجند ۱۳۰ کلاس درس در قالب ۸ پروژه نیمه تمام و در حال اجرا است و در مجموع ۱۱ مدرسه سال آینده به فضاهای آموزشی بیرجند اضافه می‌شود.

معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی به آسفالت و ایزوگام مدارس با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: آسفالت ۱۱۵ مدرسه استان با قیر رایگان، از ابتدای مهرماه در دستور کار قرار دارد.

بهروزی از هزینه‌کرد ۲۵ میلیارد تومانی برای سامانه های سرمایشی و گرمایشی در سال مالی ۱۴۰۲ در قالب ۱۵ مدرسه در استان خبر داد و گفت: در طرح شهید عجمیان نیز ۱۷ میلیارد تومان برای بهسازی و شاداب‌سازی مدارس هزینه شد.

به گفته وی این اداره کل در زمینه جذب اعتبارات علاوه بر اعتبارات تخصیص‌یافته بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان از اعتبارات سایر استان ها را جذب کرد که از این میزان ۱۷ میلیارد تومان برای دانشگاه فرهنگیان، ۷ میلیارد تومان استانداردسازی سامانه های سرمایشی و سه میلیارد تومان هم برای احداث سالن ورزشی هزینه می‌شود.

محمدجواد روشن‌دل، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم گفت: در طول سال مالی گذشته ۶۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مدارس استان در هفت گروه کالایی هزینه شد.

وی با بیان اینکه به زودی ۳۶ خودرو در قالب کاروان تجهیزات مدارس به‌صورت نمادین توزیع می‌شود، یادآورشد: این اقدام بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته و رشته‌های جدید برای هنرستان و رشته های فنی و حرفه ای خریداری شده است.

وی اعتبارات هزینه شده برای تجهیز آموزشی و کمک آموزشی را بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب سیستم هوشمندسازی، میز و... عنوان کرد و گفت: طرح شهید عجمیان نیز در شهرستان های نهبندان، درمیان، عشق آباد ، سربیشه، زیرکوه اجرا شد.

وی یادآور شد: در قالب این طرح، در دو حوزه شاداب سازی و زیباسازی مدارس و تعمیر میز، نیمکت و... بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که یک میلیارد تومان برای رنگ آمیزی و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم برای تعمیرات میز، صندلی و... برای ۴۳۸ مدرسه و دو هزار و ۱۰۰ کلاس درس هزینه شده است.

کد خبر 1781227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha