مسجد یک دولت کوچک است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: ساختار حکمرانی در مسجد از جنس یک دولت کامل است یعنی نمونه کوچک شده از تمام ارکان اجرایی و تصمیم گیری در ساختار مسجد وجود دارد، از بحث‌های عمرانی و مالی و معاونت انسانی و برنامه بودجه تا رهبری که امام جماعت مسجد است و تنظیم کننده و هدایتگر همه بخش‌های مسجد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، رئیس ستاد کانون های فرهنگی هنری کشور در سفر به مشهد از کانون فرهنگی هنری «فاتح» در مسجد مختار محله عبادی مشهد نیز بازدید کرد و پای صحبت های بچه های این مسجد نشست.

در این بازدید که با همراهی حجت الاسلام افکار، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان انجام شد، مدیر و برخی از ارکان این کانون ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های شاخص این مسجد، به تشریح ساختار تشکیلاتی و ثمرات شبکه سازی در این کانون پرداخته و امام جماعت مسجد نیز در ادامه به برخی دستاوردهای بچه های مسجد اشاره کرد و خواستار حمایت بیشتر ستاد از این کانون نخبه پرور شد.

مسجد یک دولت کوچک است

کارهای بزرگ در فضای کم یعنی عزم استوار

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در این دیدار با اشاره به فضای کوچک کانون اظهار کرد: اینکه در چنین فضاهای محدود و کوچیکی چنین کارهای بزرگ و اقدامات تربیتی و تشکیلاتی خوب و پرباری انجام می‌شود نشان دهنده می دهد که عزم شما در کار چقدر استوار است و این قابل تحسین وارزشمند است. 

وی افزود: رسالت مسجد تربیت نیرو مومن مجاهد انقلابی برای ورود و نقش آفرینی جوانان در عرصه های مختلف اجتماع و زندگی است و این از دل همین کارهای تربیتی و تشکیلاتی بیرون می‌آید که شما اینجا با کمترین امکانات به نحو احسن در حال انجام آن هستند.

مسجد یک دولت کوچک است

مدل حکمرانی مسجد شبیه دولت است

از بسیج و کانون فرهنگی تا پرکز نیکوکاری و قرض الحسنه و شورای حل اختلاف و بخش های مختلف دیگری که این روزها در مساجد در حال شکل گیری و فعالیت است. و این فرصتی برای تربیت نسل جدید مدیران کشور است که در یک مدل حکمرانی خرد پرورش یافته اند. 

وی با اشاره به نقش مهم امام جماعت در مسجد تصریح کرد: امام نقش هدایت کننده و نخ تسبیح ارکان مختلف مسجد است که تنها در صورتی بخش های مختلف مسجد می تواند به موفقیت دست یابند که ارتباط تنگاتنگ و حتی عاطفی با امام جماعت داشته باشند.

وی گفت: برخی کارهای بزرگ با امکانات کم شروع شده؛ روزی یک گروه کوچیک تحقیقاتی خدمت رهبر انقلاب می‌رسند و از ایشان حمایت می‌خواهند و آقا نیز با اعتماد به این جوانان برای تهیه یک مکان کوچک در تهران منابع مالی را به ایشان می‌دهند و حمایت می‌کنند و این گروه کوچک بعدها تبدیل به مرکز تحقیقات رویان می‌شود و آن کسی که محضر آقا رفتند هم شهید آشتیانی بودند که به این جایگاه رسیدند؛ لذا باید توجه داشت که کارهای بزرگ با گام های کوچک شروع می‌شود.

مسجد یک دولت کوچک است

۱۴ سال استمرار فعالیت کانون خودش یعنی موفقیت

حجت الاسلام خداداده با اشاره به سابقه ۱۴ ساله کانون فاتح تاکید کرد: اینکه یک مجموعه فرهنگی و تربیتی ۱۴ سال فعال و پویاست خود یک موفقیت و دستاورد بزرگ و یک دانش است که باید ابعاد آن تبیین و تدوین بشود و در اختیار دیگران قرار بگیرد همچون کسب و کارها که برای ثبات به ۵ سال زمان نیاز دارند و بعد ان به بلوغ می‌رسند و از گزندهای جون ورشکستی در امان هستند مجموعه های فرهنگی مثل کانون ها نیز در صورت تاب‌آوری به مدت چند سال دیگر به آن حاشیه امن می‌رسند. 

وی همچنین فعالیت علمی این مجموعه را قابل تقدیر دانست و افزود: با موافقتی که با بنیاد نخبگان داشتیم مقرر شده برخی کانون های فرهنگی ما که در حوزه علمی فعالیت می‌کنند امکان استعدادیابی داشته باشند که ۱۰۰ مجوز صادر شده که ۵۲ تای آن برای کانون‌ها و بقیه هیات و تشکل های دیگر مسجدی هستند. این هم فرصتی ارزشمند برای کانون شما و دیگر کانون های علمی است تا نخبگان این منطقه را به جامعه معرفی و همچنین از ظرفیت های باید نخبگان برای توسعه فعالیت های تربیتی خود استفاده کنید.

کد خبر 1781298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha