از تندیس مادری تا شهید شاخص رسانه

از طاهره میگویم، پروانه ای شاداب که به زیستن و عشق ورزیدن محبوب بود. طاهره اگر چه سال ها در تهران نماد مادری شهید در دوران جنگ شناخته میشد، اما رسالتش همان رسانه بودنش بود که هنوز زنده و جاریست...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان_ نوشین کریمی

نگاهش به دوردست ها بود، به آنجا که دیگر آبی دریا به آبی آسمان میرسید.  
هر وقت که آینده را تصور میکرد به بزرگی خودش و اینکه چه آدم ارزشمندی برای زندگی اش باید باشد فکر میکرد. انگار فکری جز این در سر نداشت.  

از «طاهره» حرف میزنم، دختری که در چهارم فروردین سال ۱۳۳۸ در یک خانواده پنج نفره در انزلی به دنیا آمد، اولین فرزند خانواده بود و با تمام طراوت دخترانگی اش درس خواند و در کنار دوستان و آشنایان مانند پروانه ای شاداب به زیستن و عشق ورزیدن محبوب بود.  

تلاشش برای زندگی بهتر و مستقل بودن او را راهی تهران و جذب در صدا وسیما کرد و سپس ازدواج و مادر شدن را تجربه کرد.  

و مادر بودن، و اینکه رسالتت را در هر جایگاهی که هستی درست و زیبا و باشکوه انجام دهی، شگفت انگیز است.  

به «طاهره» فکر می کنم، به کسی که وقتی داشت با صدای آژیر خطر، برای خود و فرزندی که در دل داشت لباس می دوخت چقدر استرس و دل نگرانی داشت. دل نگرانی برای فردای نیامده فرزندانش... 

اما افسوس «فرزین» پسرش کنارش بود وقتی دست در دست همسرش به سمت ماشینشان که در میدان محسنی تهران پارک بود می رفتند... در همان آخرین بمباران های هوایی دوران جنگ تحمیلی که موشکی اصابت کرد و فراق تا همیشه بین طاهره و دنیای قشنگش اتفاق افتاد.  

طاهره با جنین هفت ماهه و همسرش در ۲۷ فروردین سال ۱۳۶۷ در سن ۲۹ سالگی به مقام بلند شهادت رسید، در همان خیابان میرداماد و میدان محسنی تهران که پس از آن اتفاق حالا نامش بخاطر طاهره و میوه به دنیا نیامده دلش، میدان مادر است.  

مجسمه «نرگس عاشقان» تندیس مادری که باردار است، به یاد شهیده طاهره حدادنژاد ساخته و در سال ۱۳۷۳ در آن مکان نصب شد. پسرش فرزین زخمی شد و سال ها زخم دوری پدر و مادر و خواهری که روی سینه مادر به خاکش سپردند از آن بمباران هوایی و اصابت خمپاره و شهادت، هنوز برجاست.

اما مگر می شود رسانه باشی و صدایت متوقف شود! حتی اگر نام کوچه سعادت کودکی هایت حالا به نام تو باشد «طاهره» 


تو می خواستی پر آوازه باشی حتی بعد از مادر بودنت، شهید بودنت.  

در گذار برگزاری جلسات جشنواره حریم رسالت، در پی شناسایی افراد شاخص و موفق حواسمان جمع همکارمان در صدا و سیمای گیلان شد. «فرزین لطف زرعی» تنها یادگار شهیده حدادنژاد. مگر طاهره رسانه نبود! مگر نامش برای اینکه بلند آوازه باشد کافی نیست! چه شد که در هیاهیوی مادری و جنگ و بمباران، دیگر رسالت طاهره یادمان رفته بود؟  


بسیج رسانه گیلان، مصمم برای معرفی طاهره ایستاد. با فرزندش، با همکارانش، با دوستانش از طاهره گفت و شنید و حالا بعد از گذشت یکسال طاهره، همانگونه که می خواست شد، آوازه اش از استان به سراسر کشور رسید و نامش در نخسین اجلاسیه ای که برای شهدای زن و رسانه محور مقاومت برگزار شد، زینت بخش محفل بود.  


طاهره اگر چه سال ها در تهران نماد مادری شهید در دوران جنگ شناخته میشد، اما رسالتش همان رسانه بودنش بود که هنوز زنده و جاریست.

شهیدی که امسال شهیده شاخص بسیج رسانه کشور معرفی شد و در یادواره ای که برای او و دیگر شهدای زن رسانه محور مقاومت و غزه در رشت برگزار شد، سردار غلامرضا سلیمانی_ رییس سازمان بسیج مستضعفان سخنرانی کرد.

در این مراسم همچنین یاد ۲ خبرنگار زن که در حادثه بمب گذاری در کرمان به شهادت رسیدند «آیدا قاسمی» دانش آموز خبرنگار و «فائزه رحیمی» دانشجو معلمی که در عرصه رسانه فعالیت داشت به همراه ۱۷ خبرنگار شهیده در غزه، گرامی داشته شدند.

در لابه لای جمعیتی که به تالار مرکزی رشت آمده بودند، از گیت بازرسی عبور کردم و خودم را به سالن مراسم رساندم. فضای امنیتی برای حضور سردار «سلیمانی» سخنران ویژه مراسم بود.


«هدی موسوی» خواهر دبیرکل سابق حزب الله لبنان نیز حضور داشت.  
در میان جمعیت، تعداد زیادی از دانشجویان بین الملل دانشگاه گیلان از کشورهای مختلف هم آمده بودند.
جمعی از خانواده شهدا و اصحاب رسانه به همراه مسئولین استانی هم حضور داشتند.
 
«رضا رضایی» قاری شیرین کلام نوجوانی که ماه مبارک رمضان با آن نفس ملکوتی اش مهمان برنامه محفل صدا و سیما شد و بعد از آن نگاه های بیشتری را مجذوب خود کرد کلام الله مجید را چنان زیبا تلاوت کرد که سالن یکپارچه نور شد و تحسین.
 
برای سرود ملی در ابتکاری نو در این اجلاسیه، نماهنگی پخش شد از تمثال «مریم کاظم زاده» اولین خبرنگار عکاس زن دفاع مقدس که آثار زیادی از وی باقی مانده است... 

مجری برنامه گرچه لابه لای معرفی برنامه ها،  پلاتوهایی از زن و رسانه و محور مقاومت میگفت اما اجرای سرود «آه غزه» توسط گروه سرود ضحی لاهیجان توسط دهه نودی ها و آن عروسک های در آغوش کشیده شان دل هر شنونده و بیننده ای را به درد می آورد،  حتی وقتی گروه سرود وصال یار «آغوش مادرانه» را بیاد شهیده حدادنژاد اجرا کرد معنای مقاومت زنانه برایم شکل قوی تری به خود گرفت.

در بخشی ازین مراسم کتاب «مامان ها به دریا می روند»، یک مستند تلویزیونی و یک مستند رادیویی و یک نماهنگ با موضوع شهیده طاهره حدادنژاد رونمایی شدند. و «نیلیا سادات میررضایی» هنرمند نوجوان تصویرگری که چندین اثر بین المللی خلق کرده یک نقاشی را به نوه شهیده حدادنژاد هدیه کرد که بی شک بزرگی روح قدرشناسی دختران سرزمینمان از این حماسه سازان را نشان می دهد.

کلیپ دیگری در این مراسم با موضوع «از زنان دفاع مقدس تا غزه» رونمایی شد که به طور اختصاصی ویژه اجلاسیه زن محور مقاومت تدوین و پخش میشد.  

و در کنار این رونمایی ها از «فرزین لطف زرعی» تنها فرزند شهیده حدادنژاد و «مهرانه به نهاد» دبیر هنری و کارگردان تولیدات رونمایی شده از شهیده طاهره حدادنژاد تجلیل و قدردانی به عمل آمد.  

هنوز حرف، حرف زنان جبهه مقاومت بود که از طرف خبرنگاران حاضر در سالن پرچم فلسطین برافراشته شد و «فاطمه تسنیم احدی» قاری خردسال گیلانی با آن دلبری های کودکانه اش پیام حمایت مردم ایران را از زنان و کودکان غزه به زبان عربی بیان کرد.

سخنران اول مراسم سردار سلیمانی بود که وقتی در جایگاه قرار گرفت با بیان اینکه عنوان جلسه مزین است به یاد و خاطره شهدای زن محور مقاومت و شهید شاخص رسانه کشور از برگزار کنندگان این اجلاسیه تشکر کرد و افزود: ۱۱ ماه از عملیات طوفان الاقصی و شهادت بسیاری از زنان و کودکان و مردان غزه سپری شده و کسی برای آنان مراسم گرامیداشتی برگزار نکرده بود و برگزاری چنین اجلاسیه ای قابل تقدیر است.

سردار سلیمانی با تاکید بر اینکه بازگو کردن جنایات رژیم کودک کش برای جهاد تببین به صورت مکرر موثر است گفت: تمام دل‌نگرانی و ترس اسرائیل از این است که اسلام توانسته شرق و غرب عالم را در بربگیرد.  

وی با اشاره به اینکه، فلسطینی ها مردمانی بودند که از ابتدای پیدایش خط و تمدن، متعلق به همان سرزمین بودند و اسنادش نیز موجود است، افزود: مردمان ساکن این سرزمین مسلمان شدند و قبله اول مسلمانان نیز در این سرزمین قرار دارد ولی غرب برای متوقف کردن اسلام اقدامات زیادی انجام داد یکی از آنها پس گرفتن آندلس آنهم با ترویج فساد و بی بندو باری بود.

سردار سلیمانی تصریح کرد: وقتی آن سرزمین به دست صهیونیست ها افتاد، هدفشان دستیابی به اهداف شوم خود یعنی تصرف بیت المقدس بود که نقشه های شوم دیگر خود را آغاز کردند و توانستند در میان برخی حکام نفوذ کرده و برخی نزاح ها را برای ایجاد جنگ های صلیبی آغاز کنند.  

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ سال این جنگ ها طول کشید و بیش از یک میلیون نفر در این جنگ ها مشارکت کردند گفت: کسانی که مدعی حقوق بشر و مدنیت هستند جنایت های زیادی انجام دادند و هنوز هم سلطه‌گرند.

سردارسلیمانی با تاکید بر اینکه غرب به دنبال تصرف سرزمین های مسلمانان است و هدفی جز این ندارد بیان کرد: مقاومتی که مردم فلسطین انجام میدهند بسیار ستودنیست چرا که حتی داغ یک گلایه و عقب نشینی را بر دل این رژیم گذاشته اند.  

وی اظهار کرد: ملت فلسطین و مردم غزه نشان دادند که همه از کودکان و نوجوانان و پا به سن گذاشتگانشان هرگز لحظه ای تردید و نگرانی از وضعیت موجود ندارند و با ایمان و اخلاص برای آنچه که عقیده دارند پیش می روند.  

سردارسلیمانی این حرکت ها را افتخاری برای اسلام و امتداد راه شهدایی چون شهیده طاهره حدادنژاد و پیروی از فرهنگ ایثار و شهادت دانست و اظهار کرد: این رشادت ها و جانفشانی ها، عینی سازی فرهنگ ایثار و شهادت عاشورا است.  

وی ادامه داد: در امتداد واقعه عاشورا، قیام ملت ایران، دفاع مقدس و جبهه مقاومت شکل گرفته و اکنون این مقاومت و استکبارستیزی در همه جا جاری شده است.
 
سردارسلیمانی اذعان کرد: غرب می خواهد قیام این مردم متوقف شوند اما می بینید که روبروز ملت های غرب هم در حمایت از مردم غزه به پا خواسته اند.

وی با تاکید بر اینکه انسان رسانه ها توانستند این صحنه ها را به جهان مخابره کنند گفت: ملت ایران صحنه های عاشورا را بروزرسانی کرده و طبق سنت های الهی دوره جدیدی آغاز شده که تابع غرب نیست و پله های رشد و تحقق چشم اندازهای خود را همچون انقلاب اسلامی ایران برای نجات و صلح و آزادی بشریت طی میکند.

سردار سلیمانی در ادامه با بیان اینکه مردم فلسطین رنج های زیادی متحنل شده اند اما طبق سنت الهی این خون ها به ثمر می رسد افزود: غرب دچار بحران معنویت شده است در حالیکه انقلاب اسلامی هیچ گاه به دنبال جنگ نبوده است.  

وی تصریح کرد: ملت ایران باید بداند به عظمت و بزرگی اش را در یک حرکت تمدنی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب بیان کرده‌اند، با ایمان و تعهد و... خواهد رسید و شاهد تحقق چشم اندازهای بزرگتری نیز خواهیم بود.

سردار دامغانی_ فرمانده سپاه قدس گیلان  نیز در این مراسم ضمن تبریک میلاد نبی مکرم اسلام و هفته وحدت گفت: معتقدیم که امروز وحدت یکی از نیازهای حیاتی و استراتژیک دنیای اسلام است.  

وی با اشاره به اینکه هم نیازمند وحدت مسلمین و هم جوامع اسلامی هستیم گفت: به برکت این برنامه های فرهنگی و بین المللی که حول محور مقاومت در حال اجرا است به وحدتی که نیاز داریم برای زمینه سازی و مقدمه شکل گیری تمدن اسلامی است، خواهیم رسید.  

دامغانی اظهار کرد: برای اینکه این امت واحده شکل بگیرد نقش زنان نه تنها اساسی است بلکه بدون زنان غیر ممکن است.

وی اذعان کرد: در این اجلاسیه که یکی از محورهای راهبری آن جبهه مقاومت است نیاز به آشنایی از جنگ ترکیبی و شناختی داریم، جنگی که بر سر موضوع زن است و مهمات این سلاح هم رسانه است.  

دامغانی برگزاری این اجلاسیه را بسیار ارزشمند دانست و افزود: تلاش ما این است که اینگونه برنامه ها همچنان استمرار داشته باشد.  

وی با اشاره به اینکه ما در حال پیگیری دومین کنگره هشت هزار شهید گیلان هستیم، تصریح کرد: اجلاسیه های مختلفی در حال اجراست که اجلاسیه شهدای زن رسانه محور مقاومت از سری برنامه هایی تخصصی است که به این موضوع پرداخته است.

دامغانی در ادامه با اشاره به جایگاه زن در اسلام اظهار کرد: زنان در شکل گیری جامعه اسلامی و استحکام خانواده و جامعه اسلامی نقش معمار گونه دارند و در واقع نقش ولایت در جامعه اسلامی دارند و باید از ظرفیت خوبی برخوردار باشند.

وی خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی بخوبی میداند اگر عملیات طوفان الاقصی شروع شد و نتوانست تا امروز آنرا تسلیم خود کند بخاطر مقاومت و ایستادگی زنان و مادران غزه است.

دامغانی قدرت ایمان و اعتقاد زنان و مادران آن سرزمین را دلیل محکمی دانست که با آن همه ویرانی و تخریب منازل و نابودی زیر ساخت ها و کشته شدن زنان و کودکان و... تسلیم زر و زور و قدرت اسراییل نشده اند.

مینا بیابانی_ مسئول بسیج جامعه زنان کشور نیز در اجلاسیه شهدای زن رسانه محور مقاومت و یادواره شهیده «طاهره حدادنژاد»، شهیده شاخص سازمان بسیج رسانه در رشت، شهدا را الگوهای بی بدیل و بی نظیری  برای نسل‌های مختلف بشر دانست و گفت:این الگوها می‌توانند انسان را به کمال و تعالی برسانند.  

وی با اشاره به هدف گذاری دشمن با ابزار زن و رسانه افزود: دشمن با تغییر ساختار و هویت واقعی زن دنبال بازنمایی و کلیشه سازی جایگاه واقعی آن است.

بیابانی با اشاره به هم سو شدن رسانه‌های داخلی با اهداف دشمن اضافه کرد: تصویرسازی جعلی از جایگاه واقعی رسانه دستور کار دشمن است و برخی رسانه‌های داخلی هم دنبال روی این حرکت هستند.

وی به رفتار متناقص رسانه‌های دشمن در قبال زن و خانواده اشاره کرد و ادامه داد: رسانه دشمن فجایای صورت گرفته علیه زنان در غرب را وارونه جلوه داده و عادی‌سازی می‌کنند.

«هدی موسوی» خواهر شهید «عباس موسوی» دبیر کل سابق حزب الله لبنان نیز در این اجلاسیه سخنرانی کرد که مترجم آنرا برای حاضران به فارسی ترجمه میکرد.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال امام زمان(عج) هستید، او را در چهره‌های سربازانش خواهید دید افزود: شهدا مانند شمع‌هایی هستند که خود را فدای دیگران می‌کنند تا راه را برای دیگران هموار سازند، این شهدا خون خود را در راه برپایی دولت صاحب الزمان نثار کردند، آن‌ها قهرمانانی هستند که پیام‌های علمی و عملی خود را با خون شهادت نوشتند.

 موسوی شهدا را مدرسان هدایت و علم بیان کرد و گفت: شهدا با خون پاک خود بر منبر هدایت و علم نشسته و نور زندگی‌شان را به مردم می‌تابانند، آن‌ها دفاتر خود را با مهر شهادت ختم کردند و کسانی هستند که ذکر عارفان و دعاهای سحرگاهی ربانیان را درک کردند.  

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند «شهدا بر مسیر قدس گام نهادند و افتخار بزرگ را نصیب خود کردند افزود: شهدا مردم عادی نیستند بلکه گنجینه‌ها و ذخایرند.

موسوی با اذعان به اینکه شهدا کسانی هستند که امت را به سوی حقیقت هدایت می کنند تصریح کرد: شهدا از پیر و کودک گرفته تا اصحاب رسانه‌ و خبرنگاران از دسیسه‌های خائنانه صهیونیستی در امان نماندند.

خواهر دبیرکل حزب الله لبنان به نقش طوفان قدس در نمایاندن چهره واقعی و وحشیانه آمریکا و اسرائیل و آشکارسازی اهمیت مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: امروز حقانیت  قدس به تمامی ملت‌های جهان اثبات شد و تحولی هم در اروپا و هم جهان اسلام ایجاد کرد.

وی بر ضرورت اهمیت و نقش رسانه تاکید کرد و افزود: این مقاومت اگرچه در تمامی نقاط جهان مشهود نیست اما با نقش رسانه ها و خبرنگاران، پیروزی آن به اندازه نقش گلوله مهم  است.

اجلاسیه به اتمام رسیده بود و یکی یکی مدعوین میرفتند و سالن خالی میشد اما این خبرنگاران و عکاسان بودند که مهمانان برنامه را دور کرده و هر کدام به دنبال سوال و دریافت پاسخ خود هنوز از نقش زنان و محور مقاومت میگفتند.... 

هوا رو به تاریکی رفته بود، اینجا امنیت حرف اول را میزد، امنیتی که برای داشتنش خون های زیادی ریخته شده.... 

کد خبر 1781449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha