طبق قانون آلمان و اتحادیه اروپا مرکز اسلامی هامبورگ باید بازگشایی شود

حجت‌الاسلام دکتر مفتح با اشاره به ابعاد اسلام‌هراسی در اروپا، تأکید کرد: اگر پروند مرکز اسلامی هامبورگ طبق قانون آلمان و اتحادیه اروپا پیش برود، این مرکز باید بازگشایی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی مفتح، امام جماعت و رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری شبستان درباره وضعیت اسلام هراسی در آلمان، اظهار کرد: در رسانه های اروپا نسبت به حضور مسلمانان ابراز نگرانی می‌ شود به نحوی که به قول خاخام یهودیان هامبورگ، هر زنی که با روسری به خیابان می آید، تصور می‌شود تروریست است و قصد انفجار مکان یا قتل انسانی را دارد. آنها با ایجاد چنین ذهنیتی مردم را نسبت به حضور مسلمانان دچار وحشت کرده‌اند، البته این امر کاملاً حساب شده صورت می گیرد.

حجت الاسلام مفتح، تاکید کرد: مسلم آنکه آنها از رشد اسلام گرایی در اروپا نگران هستند. من حدود یک سال پیش مطلبی را درباره اسلام هراسی ارائه دادم که به زبان آلمانی منتشر شده است، و در آنجا از لحاظ تاریخی این اقدام را مورد بحث قرار دادم. در آنجا گفتم یک زمانی در اروپا یهودی هراسی مطرح بوده است و زمانی کمونیسم هراسی، و آنچه امروز مطرح است بحث اسلام هراسی است.

وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به اینکه طبق آمار گرایش به اسلام در اروپا و آمریکا بالا رفته است، آنها نسبت به این امر اظهار نگرانی می‌کنند و برای مقابله با پدیده گرایش به اسلام دست به اقدام زده اند؛ از سویی ترویج و میدان دادن به گرایشات غیر صحیح از اسلام همچون داعش و گروه‌هایی که چهره‌ای از اسلام را ارائه می‌دهند که منزجرکننده است و با اسلام رحمانی مغایرت دارد، آنها تمایل دارند این چهره از اسلام در دنیا مطرح و معرفی شود.

از سوی دیگر بیشترین مخالفت را با اسلام عقلانی، اسلام خردگرا و اسلام اهل بیتی و آن چیزی که پیامبر اکرم(ص) آن را مطرح کردند، نشان می دهند. آنها علاقه ندارند این چهره دین دیده شود، زیرا انسان‌های فراوانی را به خود جذب می‌کند، همان طور که در روایات نیز آمده است اگر مردم سخنان ما را بشنوند، جذب می شوند و تبعیت می کنند.

آنها هیچ گونه تمایلی به معرفی این نوع از اسلام به جهانیان را ندارند، در مقابل تلاش می‌کنند تا اسلامی به دنیا معرفی شود که هر کس که دارای خوی و خصلت و گرایش های انسانی باشد، نسبت به آن ابراز انزجار کند. اسلام مد نظر آنها همان اسلام خشونت داعشی همراه با جنایت و رفتارهای غیر انسانی است تا بیشتر از آن متنفر باشند و به دنبال آن از اسلام دور شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مفتح در پاسخ به این سوال که اتهاماتی که به مرکز اسلامی هامبورگ وارد شد، چقدر مبتنی بر همین رویکرد اسلام هراسی و خلاف واقعیت بود، اظهار کرد: مخالفت با مرکز اسلامی هامبورگ دقیقا در همین راستا ست چرا که مرکز اسلامی هامبورگ در ۶۵ سالی که فعالیت داشته است، هیچ گاه مخالف قانون اقدامی انجام نداده است. مرکز اسلامی هامبورگ اسلام عقلانی و اهل بیتی را بر اساس قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام معرفی می‌کرد. این معرفی از اسلام در افراد ایجاد جاذبه می‌کرد و هر هفته شاهد مراجعه افراد غیر مسلمان زیادی در این مرکز بودیم که اسلام را بهتر بشناسند، و به مسلمان شدن تعدادی از آنها می‌انجامید. آنها تمایلی به معرفی این اسلام در اروپا نداشتند، لذا مشکلات متعددی را برای مرکز فراهم کردند و نهایتاً این مرکز را تعطیل کردند، البته وکلای ما در حال پیگیری این مسئله از لحاظ قانونی هستند.

وی درباره برنامه‌های تدارک دیده شده برای پیگیری وضعیت مرکز اسلامی هامبورگ و بازگشایی مجدد آن گفت: ما بر اساس اصلی که به آن اعتقاد داریم انسان در هر جامعه ای که زندگی می کند باید به قوانین آن جامعه احترام بگذارد و در چهارچوب قوانین آن جامعه اهداف خود را پیگیری کند، برای حل این مشکل از ابتدا به شکل قانونی وکیل گرفتیم و وکلای ما فعالیت خود را آغار کردند. مسلما اگر دادگاه آلمان بر اساس قوانین این کشور و اتحادیه اروپا عمل کند باید رای به باز شدن مجدد این مرکز و مسجد بدهد، مگر اینکه اراده سیاسی جلوی آن را بگیرد.

وی درباره اینکه مراکز اسلامی در اروپا چه ویژگی هایی دارند که باعث عناد آنها شده است، گفت: آنها مراکز اسلامی‌ای را تحت فشار قرار می‌دهند که جاذبه داشته باشد و دیگران را به اسلام جذب می کند. در حال حاضر مراکزی در آلمان در حال فعالیت هستند که اسلام مدنظر غرب را تبلیغ می کنند، آنها مشکلی ندارند و هیچ کس مانع کار آنها نمی‌شود و این مراکز آزادانه فعالیت می‌کنند و به راحتی در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و نگاه تنفرآمیز اسلام را مطرح می کنند.

وی در پایان درباره آمار گرایشات به اسلام در اروپا خاطرنشان کرد: آن طور که آمار رسمی از مراکز آمار نشان می دهد، گرایش به اسلام رو به فزونی است و تعداد مسلمانان در اروپا در حال افزایش است، و البته علت آن این امر احتیاج به تحلیل دارد که جامعه شناسان باید روی این قضیه بیشتر مطالعه کنند.  

کد خبر 1781494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha