مسجد مرکز هم‌پیمانی کنشگران فرهنگی در توسعه کتابخوانی

مدیران موسسات فرهنگی و مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان به همراه تعدادی از ناشران به عنوان کنشگران فرهنگی در نشستی برای توسعه کتابخوانی هم‌پیمان شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، نشست تخصصی فعالان کتاب و کتابخوانی به میزبانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با عنوان «این گوی و فرهنگ» برگزار شد.

مسجد مرکز هم‌پیمانی کنشگران فرهنگی در توسعه کتابخوانی

این نشست که با حضور تعدادی از مدیران موسسات فرهنگی و مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان فعال در حوزه کتاب و تعدادی از ناشران همراه بود، فرصتی شد تا موضوعات مرتبط با مطالعه کتاب مورد بررسی و راهکارسنجی شود. این رویداد با سوالی آغاز شد که کنشگران مردمی چگونه و با چه روش‌هایی می توانند در ترویج فرهنگ کتابخوانی عمل کنند؟

مسجد مرکز هم‌پیمانی کنشگران فرهنگی در توسعه کتابخوانی

بستر شناسی، ارائه راهکار، تبادل نظر و نقد و بررسی از محوریت های این نشست بود که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

دستاوردهای این گفتگو فرهنگی و کتابخوانی باید در قالب محتوای ارزشمند برای دیگر مراکز عرضه شود تا راهکارها به عنوان مدلی کاربردی عملیاتی شده و به دست مجریان و مدیران نهادهای برسد تا در بخش هایی که قابلیت دارد مورد استفاده قرار گیرد.

مسجد مرکز هم‌پیمانی کنشگران فرهنگی در توسعه کتابخوانی

مسجد مرکز هم پیمانی کنشگران فرهنگی و مردمی

آنچه تمامی گفتگوها و راهکارها را به خود معطوف ساخت، کارکردهای مساجد بود که بر اساس نظر حاضرین در نشست توانسته با توجه به شبکه به هم پیوسته و فعالیت کتابخانه های مساجد بخشی از کمبودها، چالش ها و مشکلات حوزه کتاب را رفع کند.

سخن از کمبود کتابخانه های عمومی و توسعه آن در تمامی شهرها و روستاها شد که راهکار آن فعال سازی مسجد به عنوان یک کتابخانه محله ای و روستایی توام شده و مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

اشتراک‌گذاری کتاب در محله‌ها با محوریت مسجد آن منطقه پیشنهاد دیگری بود که از طریق مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری فعال کتابخوانی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

معرفی کتاب در مسجد ایده کاربردی و عملیاتی بود که یک کتابدار آن را بیان و از طرح شنبه‌های کتاب کانون‌های فرهنگی و هنری یاد کرد.

مسجد مرکز هم‌پیمانی کنشگران فرهنگی در توسعه کتابخوانی

کانون های مساجد سفیر کتابخوانی محله

بعد از آنکه پیشنهادات و راهکارها مورد بررسی قرار گرفت و مسجد به عنوان مرکز راهبردی توسعه کتابخوانی در نقطه عطف قرار داده شد، موضوع هدایت و راهبری و سیاست‌های فرهنگی در این حوزه بر عهده کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قرار گرفت.

به گفته تعدادی از مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری، این مراکز در هر مسجد هدایت و راهبری کتابخوانی را در قالب طرح و برنامه ها انجام می‌دهند.

واژه سفیر کتابخوانی این بار به کانون های مساجد نسبت داده شد که این نهادهای مردمی با ظرفیت فعال جوان توانسته اند جهش جدی در این عرصه ایجاد کنند گرچه با چالش های کمبود منابع و روزآمدی کتب روبر هستند.

مسجد مرکز هم‌پیمانی کنشگران فرهنگی در توسعه کتابخوانی

ایده های جذاب خنتی کننده مشکلات مالی بر فرهنگ

فارغ از این نشست تخصصی، بررسی‌های میدانی نشان می دهد که رنج اقتصادی بر موضوعات فرهنگی تاثیر گذشته و این حوزه را دچار مشکل کرده است که از جمله آن خرید کتاب و مطالعه بوده که این روزها در بین افراد بیان می‌شود.

گرانی قیمت کتاب بر انگیزه مطالعه تاثیر گذاشته اما باید دقت داشت که این چالش، نگران کننده بوده و می تواند بر حوزه های مختلف دیگر مثل علم آموزی و رشد فرهنگی جامعه سیاه بیفکند.

گذر از این دغدغه، نیازمند اقدامات کاربردی از جمله ایده های نوین و طرح های موثر کتابخوانی است که از جمله آن جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان با ارائه تخفیف خرید است.

نذر کتاب، هدیه کتاب و فعال سازی کتابخانه های محلی می تواند به رفع بخشی از این مشکل کمک کند که کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این امر فعال هستند.

کد خبر 1781621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha