تجربه‌های متفاوت جهان بواسطه حضرت محمد(ص)

 حجت‌الاسلام خلج با اشاره به جلوه‌های رحمت للعالمین بودن پیامبر(ص)، گفت: پیامبر اکرم صلوات الله‌علیه و ائمه اطهار علیه‌السلام الگوی مسلمانان هستند اما  الگوبرداری از سیره نبوی و ائمه اطهار حلقه مفقوده جوامع اسلامی است.

 حجت الاسلام ناصر خلج، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان به مهربانی غیرقابل وصف نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه اشاره کرد و گفت: نحوه برخورد پیامبر صلوات‌الله‌علیه با خانواده، همسران، دختران و مردم، نمونه بارز و ملموس ادب، مهربانی، اخلاق کریمانه ایشان است و مردم با دیدن اخلاق نیکوی پیامبر صلوات‌الله‌علیه جذب دین اسلام شده و زندگی آنها تغییر کرد.
 وی با بیان اینکه دو نوع ادب( ادب با مهر و ادب با قهر) داریم، اظهار کرد: ادب یعنی نگه داشتن حد و مرز یا روش رفتاری در امور و چنانچه روش رفتاری نیکو باشد از آن به حُسن ادب و در صورت بد بودن به سوء ادب تعبیر می‌شود.
 مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم گریزی به دعای ابوحمزه ثمالی پیرامون ادب قهری که با تنبیه همراه است، زد و افزود: در این دعا آمده است اِلهی لا تُؤَدِّبْنی بِعُقوُبَتِکَ، خدایا مرا به مجازات و عقوبتت ادب نکن.
حجت‌الاسلام خلج به استناد آیات قرآن مبنی بر این مهم که پیامبر صلوات‌الله‌علیه خُلق عظیم دارد، گفت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: خداوند پیامبر صلوات‌الله‌علیه را با محبت ادب کرد.
به گفته وی هر کشور توسط پایتخت اداره و فتح و سقوط آن هم از پایتخت انجام می‌شود و  پایتخت مملکت انسانی قلب است و فتح آن با کمک قوای انسانی شامل زبان، محبت، چشم گوش و ...انجام می‌شود.
 وی با بیان اینکه بچه‌ها را باید با حب پیامبر صلوات الله علیه و آله و اهل بیت علیه‌السلام و قرائت قرآن ادب کرد، افزود: محبت الهی در قلب پیامبر صلوات‌الله‌علیه باعث شد ایشان با مهر، محبت و ادب باشند و ثمره این محبت در رفتار ایشان نمود داشته باشد.
این کارشناس و سخنران مذهبی با اشاره به زمان بعثت پیامبر صلوات‌الله‌علیه، گفت:  در زمان بعثت نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه جامعه اوضاع عجیبی داشت و در اصل جاهلیت مردم زمان، دختران خود را زنده به گور می‌کردند اما با مبعوث شدن پیامبر صلوات‌الله‌علیه رفتار و رحمت الهی بروز یافته و پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه به مردم فرمودند اگر کسی دختردار شد خدا خیر به او نازل می‌کند چرا که دختر رحمت است و پسر نعمت و بنا به آیات قرآن کریم از نعمت سوال پرسیده می‌شود و از رحمت خیر.
 بخشیدن جایگاه اجتماعی به زنان
حجت الاسلام خلج افزود: پس از بعثت پیامبر صلوات‌الله‌علیه زنان و دختران از جایگاه و شأن اجتماعی ویژه برخوردار شدند تا جایی که پیامبر صلوات‌الله‌علیه در برخی موارد مانند جنگ‌ها از زنان برای طبابت بهره می‌گرفتند و به این وسیله جایگاه و منزلت اجتماعی ویژه‌ای برای بانوان ایجاد شد.
وی برخورد با مهر و محبت با همسران، دختران به خصوص حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را از دیگر خصایص نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه برشمرد و گفت: وقتی حضرت خدیجه سلام الله علیها همسر نبی ‌اکرم صلوات‌الله‌علیه از دنیا رفتند، ایشان گریه کردند که کجا مثل خدیجه(س) پیدا می‌شود اولین زنی که مسلمان شد و همه ثروت خود را برای دین اسلام خرج کرد.
 وی با بیان اینکه همه خصائص و صفات نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه الگو و اسوه است، به مواردی از خصوصیات فردی ایشان مانند صدا زدن اطرافیان اشاره کرد و یادآور شد: وقتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بر پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه وارد می‌شدند جدا از شخصیت الهی و معنوی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پیامبر صلوات‌الله‌علیه به احترام دخترشان برخاسته و به استقبال حضرت می‌رفتند و این رفتار و سیره نبی اکرم‌صلوات‌الله‌علیها در مکتب تشیع و تسنن مکتوب شده است.
 مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این مهم که حضرت محمد صلوات‌الله‌علیها و ائمه اطهار الگوی مسلمانان جهان هستند، بر پیاده‌سازی سیره نبوی و ائمه اطهار در زندگی تاکید کرد و افزود:  ائمه اطهار در محبت، مهربانی و ... از پیامبر صلوات‌الله‌علیه الگو گرفتند به طور مثال امام حسین علیه‌السلام که تربیت یافته نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است، در گودال قتلگاه وقتی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها ایشان را صدا زدند سیدالشهدا با محبت فرمودند اُخَّیَّ اِلَّیَّ، خواهر عزیزم اینجا هستم، این نوع پاسخ نشان از ادب ایشان است و باید سیره نبوی در زندگی خانواده و جامعه پیاده سازی شود  متأسفانهه امروزه برخی از فرزندان پدر و مادرشان را با نام صدا می‌زنند و والدین به این اقدام افتخار می‌کنند.
پیامبر(ص) تالی‌تلو قرآن است
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه تالی‌تلو قرآن است، بر الگوگیری از قرآن، سیره نبوی و اهل بیت تأکید کرد.
حجت‌الاسلام خلج ضمن تاکید بر این مهم که  پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه و ائمه اطهار(ع) الگو هستند و حلقه مفقوده، الگوبرداری و پیاده‌سازی سیره نبوی و ائمه اطهار در زندگی است، گفت: پیامبر صلوات‌الله‌علیه الگوی حسنه هستند و پیاده‌سازی این سیره و اجرای آن نسخه جامعی برای حل همه مشکلات در زندگی سیاسی،‌فرهنگی ،اجتماعی،خانوادگی و فردی است.
 وی در خصوص سیره نبوی در رفتار با زنان، ابراز کرد: نگاه انقلاب اسلامی به زن برگرفته از مبانی اسلام است و در نگاه اسلامی زن و مرد فارغ از جنسیت می‌توانند در مسیر رشد و کمال حرکت کنند و بر اساس سیره نبوی زن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است وظیفه مادری و تربیت فرزندان مهمترین وظیفه زنان است و نباید در کنار مسئولیت‌های اجتماعی به این مهم خدشه وارد شود.
 وی با اشاره به عظمت جایگاه زن به عنوان مادر، گریزی به برخورداری زنان از منزلت و شأن اجتماعی در زمان پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه زد و گفت: مادر کار خدایی می‌کند و زمانی که فرزند را در رحم دارد تربیت فرزند آغاز می‌شود و این جایگاه اصلی به مادر باید حفظ شود.
 به گفته وی با پیشرفت جامعه و افزایش جمعیت نیاز به برخی مشاغل مانند طبابت، حضور در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... برای زنان مشهود است و زنان می‌توانند در این عرصه‌ها فعالیت داشته باشند اما نباید به جایگاه اصلی زنان به عنوان مادر و همسر خدشه وارد شود و با حفظ شئونات و...مشکلی نیست که زنان در عرصه های مختلف جامعه حضور یافته و از قابلیت های خود بهره ببرند. 
این کارشناس و سخنران دینی در پایان گریزی به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه زن زد و یادآور شد: مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها تاکید داشتند که زنان باید تحصیل کنند، دانشگاه بروند و در برخی عرصه‌ها با حفظ چهارچوب قداست پاکی و حفظ گوهر درونی و وجودی خود فعالیت کنند.
کد خبر 1781733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha