از ثبت جهانی ایلام تا برخورد با سارقان آثار فرهنگی

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان ایلام گفت: استان ایلام برای ثبت جهانی نیازمند حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مجلس است.

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار داشت: آثار باستانی و تاریخی در هر کشوری از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که آثار باستانی قدمت, تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص کرده و در واقع شناسنامه هر کشور محسوب می شود.

وی افزود: آثار تاریخی به لحاظ طیف وسیعی از مزایای فرهنگی و اجتماعی از قبیل رفاه اجتماعی و فرهنگی ساکنان منطقه، ارتقا غرور مدنی جوامع، دست‌یابی به اهداف اقتصادی بلندمدت و...دارای اهمیت بوده و همواره حفظ و مرمت آنان از ضرورت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری در ادامه با بیان اینکه آثار تاریخی در استان به چند دسته تپه، تل تاریخی و عمارت تقسیم می شوند؛ گفت: در بحث حفاظت و مرمت قلعه های باستانی در استان ایلام از قبیل قلعه والی شهر ایلام، امارت والی کهره در هلیلان و قلعه اشرف العشایر در دره شهر هر ساله اقداماتی جهت مرمت و بازسازی آنان با حفظ کاربری موجود انجام می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مرمت و نگهداری آثار باستانی از هزینه بالایی برخوردار است، برخی از این مکان های باستانی همچون قلعه کنجان چم و قلعه میرغلام هاشمی به بخش خصوصی واگذار شده و حفظ و نگهداری آنان بر عهده بخش خصوصی با نظارت میراث فرهنگی می باشد.

جلوگیری از حفاری های غیر مجاز در مکان های تاریخی 

شریفی در خصوص تپه های تاریخی و محوطه های باستانی ادامه داد: حفاری غیر مجاز یکی اصلی ترین عواملی است که موجب تخریب و نابودی محوطه‌های تاریخی و مکان‌های باستانی می‌شود که در این خصوص برای جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز در مکان‌های تاریخی اقداماتی از قبیل ایجاد گشت‌های تلفیقی با نیروی انتظامی، تشکیل یگان حفاظت میراث فرهنگی، تعیین هرس و حریم مجدد در برخی نقاط استان از جمله شهر تاریخی دره شهر و کنارگذر شهرستان ایوان، تقویت انجمن‌های میراث و انجمن‌های مردم نهاد و آگاه سازی عموم لحاظ شده است.

این مسئول بیان کرد: در بحث حفاظت از آثار باستانی، تعیین حریم و تشکیل گشت های نظارتی نیز با مشکلات متعددی از قبیل کمبود اعتبار، کمبود دستگاه های حمل و نقل، عدم همکاری مردم و حتی برخی دستگاه های اجرایی مواجه ایم که حل آنها نیازمند همکاری از سوی مردم و سایر دستگاه های ذی‌ربط است.

ثبت جهانی استان ایلام

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ثبت جهانی استان ایلام هم از دیگر اقداماتی است که برای حفاظت از آثار تاریخی و میراث باستانی این استان در حال بررسی و پیگیری است.

وی ادامه داد: در ثبت جهانی علاوه بر حفاظت از مکان‌های تاریخی و باستانی آن منطقه حتی در زمان وقوع جنگ، اعتبارات جهانی نیز به آن اختصاص می‌یابد.

وی افزود: در ثبت جهانی آیتم‌هایی همچون راه، زیرساخت، هتل اورژانس و... تاثیر دارند؛ از این رو تثبیت استان ایلام به عنوان یک منطقه تاریخی در جهان علاوه بر تلاش‌های میراث فرهنگی نیازمند حمایت‌های لازم از سوی تمام دستگاه‌های اجرایی و همچنین نماینده‌های مجلس است.

شریفی در پایان گفت: حفظ بناهای تاریخی اگر اتفاق بیفتد مزایای فرهنگی و اجتماعی فراوانی دارد و حتی وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف اقتصادی بلندمدت همچون رشد و احیای مجدد شهر، جاذبه‌های گردشگری و ایجاد مشاغل مختلف و درآمدزایی می‌شود، از این رو حمایت و حفاظت از این بخش علاوه بر تلاش های اداره میراث‌فرهنگی گردشگری استان نیازمند توجه ویژه از سمت مردم و سایر مسئولان است.

کد خبر 1781895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha