تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

در جریان برگزاری نخستین روز از سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، علما و اندیشمندان مسلمان از کشورهای مختلف خارجی بر حمایت یکپارچه امت اسلام از جریان مقاومت و فلسطین تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: نخستین روز از سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

بر پایه این گزارش: در نخستین روز کنفرانس علما و اندیشمندان مسلمان از کشورهای مختلف سخنرانی کرده و به ارایه نظرات خود در مورد مساله وحدت و وفاق میان امت اسلام پرداخته و به ویژه در مورد مساله فلسطین مباحث خود را مطرح و یکپارچه نسبت به آزادی قدس شریف از دست رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکید کردند.

در ادامه گزارشی از سخنرانی علمای حاضر در روز نخست کنفرانس را می خوانید:

عبدالعزیز منصور: وحدت از اصول، قواعد و پایگاه‌های ماست

مولوی «عبدالعزیز منصور» در افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری و ملت ایران و دست‌اندرکاران این کنفرانس، گفت: وحدت یک امر تاکتیکی و موقتی نیست، بلکه از اصول و قواعد و پایگاه‌های ماست و پرهیز از آن خشم و غضب خداوند را به دنبال دارد.  

نماینده مجلس افغانستان اظهار داشت: مسلمان برادر مسلمان است و وظایفی در قبال یکدیگر بر عهده دارند؛ یکی از این وظایف این است که مسلمان باید از برادر خود حمایت کند.  

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

مولوی منصور با بیان این مطلب افزود: بنابراین امروز باید به مردم مسلمان فلسطین که مورد ظلم و تجاوز بی‌سابقه رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند، کمک کنیم.

وی در ادامه به دستاوردهای امارت اسلامی افغانستان از جمله از بین رفتن اشغال سرزمین افغانستان، تحقق استقلال و آزادی برای ملت، تحقق وضعیت امنیتی در این کشور، توسعه بخشیدن به اقتصاد کشور، مبارزه با مواد مخدر و ...اشاره کرد.  

نماینده مجلس افغانستان در ادامه برای امنیت و حفظ سرزمین‌های اسلامی دعا کرد.  

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس؛ آنچه که امروز به عنوان آتش‌بس اعلام می‌شود هرگز به معنای عقب‌نشینی محور مقاومت نیست

«اسامه حمدان» در آیین افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت:مسلمانان  فلسطین بخشی از یک امت پویا و مقاوم هستند و به روح همه شهدا درود می‌فرستیم.  

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: امت ما یک کتاب واحد را دارد و به سمت یک قبله نماز برپا می‌کند و باید بدانیم که مسلمان برادر مسلمان است و نباید به یکدیگر ظلم کنند؛ بنابراین همه اینها نشانه وحدت امت اسلامی به حساب می‌آیند. در واقع مسئله قدس شریف هم یکی از اصلی ترین این مسائل است و مسلمانان باید نسبت به آن اهتمام ویژه ای بورزند.

وی افزود: امروز جنایاتی که در فلسطین اتفاق میافتد، همه نیات جهان کفر را بر ملا میسازد.

حمدان تصریح کرد: ملت مظلوم غزه شاهد خون هزاران شهید در این مدت بوده اند، آنها رنج و سختی فراوانی را در این مسیر کشیده اند. باید گفت مقاومت در میدان نبرد است و رنجی که مسلمانان متحمل می‌شوند برای هیچکس قابل درک نیست.

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

وی با تاکید بر این مسئله که نبرد طوفان الاقصی، نبرد همه رزمندگان مقاومت است، گفت: تصویر ثابتی از این مقاومت به چشم می‌خورد و آن هم حضور مستمر جمهوری اسلامی ایران در این مسیر است، ایران حتی یک روز هم در دفاع از مظلوم و یاری رساندن به ما نه دیر و نه عقب نشینی کرد.

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس ادامه داد: این پرچم مقاومت ابتدا به دستان مبارک امام خمینی(ره) و سپس توسط مقام معظم رهبری به اهتزاز در آمده و نگه داشته شده است.

حمدان تصریح کرد: حمایت هایی که توسط گردان‌های قسام و یمن انجام می‌شود، سرآمد همه حمایت هایی است که در این مدت به فلسطین شده است.

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار کرد:آنچه که امروز به عنوان آتش بس اعلام می‌شود هرگز به معنی عقب نشینی محور مقاومت نیست، هیچ تواقعی منجر به عقب نشینی ما نخواهد شد. همه ما می‌دانیم که دولت مردان آمریکایی شریک کامل نسل کشی رژیم صهیونیستی هستند و آمریکا میخواهد فرصت بیشتری را برای این نسل کشی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد:جنایاتی که روز گذشته در لبنان اتفاق افتاد، نشانگر مغز تروریستی رژیم صهیونیستی است. ما همه این جنایات را محکوم می‌کنیم، بی شک ملت لبنان به خوبی از پس این حوادث بر می‌آیند.

وی در پایان گفت: ما به مقاومت‌مان ادامه می‌دهیم و به زودی رژیم صهیونیستی را شکست خواهیم داد و وعده خداوند متعال محقق می‌شود.

رئیس شورای ماپیم مالزی: قبله؛ فرمول اصلی اتحاد میان مسلمانان است

«داتو عزمی عبدالحمید» در افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: باتوجه به مشکلاتی که ما امروز در جهان اسلام شاهد هستیم باید با کمک یکدیگر عوامل اتحاد را پیدا کنیم و آن را گسترش دهیم.

رئیس شورای ماپیم مالزی افزود: فرمول اصلی اتحاد میان مسلمانان، قبله است، این قبله چه معنایی دارد؟ قبله به معنای حاکمیت و مرجعیت در جهان اسلام است و باید بدانیم که اگر اتحاد نداشته باشیم، قبله اصلیمان را از دست می‌دهیم.

 وی خاطر نشان کرد: ما باید برای دفاع از فلسطین و مظلومان جهان اسلام یک صدای قوی داشته باشیم و بتوانیم از آن در سازمان ملل و سازمان های بین المللی استفاده کنیم.

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

عزمی عبدالحمید ادامه داد: سازمان همکاری اسلامی یک پلتفروم بسیار مناسبی است، برای نجات مسلمانان از اوضاعی که امروز به آن دچار شده اند.

وی با تاکید بر این نکته که مشکل اصلی مسلمانان این است که فقط در حد حرف بایکدیگر متحد هستند و در عمل اینگونه نیست، گفت: ما باید اتحاد را در عمل هم به جا بیاوریم و باید با بایکوت کردن و تحریم اقتصاد استکبار جهانی این اقدامات را انجام دهیم و مقاومت خود را در مقابل دشمنان ادامه دهیم.

عزمی عبدالحمید تصریح کرد: امروز زمان عمل فرا رسیده است و من درخواست دارم که به اختلافاتمان در جهان اسلام پایان دهیم. ما حدود ۴/۵ میلیون مسجد در سراسر جهان داریم که با استفاده از آن می‌توانیم وحدت خود را در سراسر جهان افزایش دهیم.  

وی در پایان گفت:ما مسلمانان باید با تکیه بر رهبری واحد، قدرت از دست رفته مسلمانان را احیا کنیم.  

عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین: اسلام و جهاد و فلسطین؛ دژ قوی امت اسلام در مقابله با رژیم صهیونیستی

«علی ابوشاهین» در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی به موضوع کنفرانس وحدت اشاره کرد و گفت: درد ما اشغالگری رژیم صهیونیستی و رنج مردم غزه است که قلب امت مسلمان را هدف قرار داده است. 

عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین اظهار داشت: وجود اسرائیل برای تفرقه و تجزیه است و درمان آن تلاش برای ایجاد وحدت است.وحدت اسلامی بدون قدس و فلسطین محقق نمی‌شود. 

وی افزود: در یک سال اخیر رخدادهای محوری را در فلسطین شاهد بودیم. طوفان الاقصی پیام روشنی به تمام کسانی بود که فکر می‌کردند، آرمان فلسطین از بین رفته است. 

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

ابوشاهین گفت: محور مقاومت نشان داد که ملت مظلوم فلسطین پشتیبانی قوی از سوی محور مقاومت دارد و وعده صادق ایران نمونه روشنی از رشد جبهه مقاومت بود. 

وی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و یمن در سایه حمایت‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: این جنایت‌ها در برابر چشم جهانیان صورت می‌گیرد. پس باید بیش از پیش به وحدت اسلامی بیاندیشیم و در سیاست‌هایی که مانع از حمایت از فلسطین می‌شود، بازنگری کنیم. 

ابوشاهین خاطرنشان کرد: سه‌گانه اسلام و جهاد و فلسطین یک دژ قوی برای امت اسلام در مقابله با رژیم جنایتکار صهیونیستی است. 

عضو جهاد اسلامی با بیان اینکه امروز با تحولات بزرگی در جهان روبرو هستیم، گفت: امروز با بیداری اسلامی موازنه قدرت تغییر کرده است و همه باید در سیاست‌های خود در قبال فلسطین تجدید نظر کنند. صهیونیستها صلح نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند سلطه خود را گسترش دهند. 

ابوشاهین با بیان اینکه طوفان الاقصی آغاز بیداری اسلامی و انسانی بود، گفت: با توجه به افزایش‌ جنایت‌های رژیم صهیونیستی،گسترش فرهنگ مقاومت امروز بیش از هر زمانی ضرورت دارد و ما مسلمانان را به یکپارچگی صفوف و گسترش فرهنگ مقاومت دعوت می‌کنیم‌ .

وی در پایان گفت: از همه کشورهای اسلامی می‌خواهیم،امنیت ملتهایشان را حفظ کنند و نگذارند دشمنان بر ما تسلط پیدا کنند و پیوسته آزادی مسجد الاقصی و فلسطین را در دستور کار داشته باشند. 

رئیس اداره مرکزی مسلمانان روسیه: لزوم تقویت وحدت از طریق گفت‌وگو و تعامل

«البر برگانوف» در افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاکیدکرد که در غزه بیش از ۴۱ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

رئیس اداره مرکزی مسلمانان روسیه گفت: این منطقه همچنان در محاصره است و هیچ دارو و آب و غذایی وجود ندارد و مردان و زنان و کودکان مظلوم واقع شده‌اند.

وی افزود: جوامع اسلامی باید نقش مهمی در این مسئله ایفا کنند و اعراب و مسلمانان باید برای حل این مسئله کنفرانس‌هایی برگزار کنند.

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

برگانوف خاطرنشان کرد: ما باید گفت‌وگو و تعاملاتی با یکدیگر انجام دهیم. تعاملات ایران و عربستان تاثیرات بسزایی در منطقه و میان مسلمانان داشت. همه مسلمانان با یکدیگر برادر هستند و باید پیام برادری را اعلام کنند.

وی همچنین بر ارائه پیام ارزش‌های اسلامی، همکاری‌های آکادمیک، برگزاری رویدادها و کنفرانس‌های مختلف و گردهم آوردن دانشجویان اسلامی برای گفت‌وگو بین مسلمانان تاکیدکرد.

رئیس اداره مرکزی مسلمانان روسیه در پایان با اشاره به حدیث پیامبر اسلام (ص)، خاطرنشان کرد که اگر متحد شویم، می‌توانیم از همه موانع عبور کنیم.

نماینده مجلس ترکیه: وحدت داشته باشیم تا از ذلت به عزت برسیم

«مصطفی کایا» در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی به بررسی چالش‌های جهان اسلام پرداخت و گفت:ما مسلمانان مشترکات زیادی داریم، اما به عنوان پیروان اسلام‌ مسیر وحدت را به خوبی دنبال نکرده‌ایم.

نماینده مردم ترکیه گفت: وضعیت امروز دنیای اسلام و قربانی شدن مردم غزه به خاطر این است که ما مسائل خود را حل نکرده ایم ما باید وحدت داشته باشیم تا از ذلت به عزت برسیم.  

کایا با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری مسئله فلسطین در جهان پررنگ شده است و باید به آن توجه بیشتری داشت، گفت:الله اکبر نقطه اتکای ماست و ما باید فارغ از اختلافات در مسیر وحدت حرکت کنیم.  

وی با بیان اینکه جهان اسلام امروز می‌تواند کنش‌گری زیادی داشته باشد، تصریح کرد:باید با هم تعامل مثبت داشته باشیم و در قبال فتنه‌ها سکوت نکنیم وگرنه دشمن ما مسلمانان اعم از شیعه و سنی را بیش از پیش به جان هم می‌اندازد.  

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

نماینده مردم ترکیه خاطرنشان کرد:فلسطین مسأله وحدت بخش ماست و امروز کشورهای اسلامی می‌توانند با اراده واحد تلاش کنند و پیام حیات‌بخش را به ارمغان بیاورند.  

وی تاکید کرد:ما باید در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی و ... به خودباوری برسیم و با هم تعامل داشته باشیم تا به وحدت واقعی برسیم.  

مشاور امام کل مسلمانان غنا: حمایت از فلسطین مسئولیت همه امت اسلامی است

«مصطفی یاجلال» در سی‌و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی با تقدیر از سازمان‌ها و اشخاص و جوامعی که با برگزاری تظاهرات و فعالیت‌های مختلف از فلسطین حمایت کردند، اظهار داشت: آنچه امروز در فلسطین در جریان است، از قتل، آوارگی و ویرانی نیازمند محکومیت جهانی است.

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

مشاور امام کل مسلمانان غنا با بیان این که سرزمین فلسطین، سرزمین مبارک است و همه برکات به فلسطین باز می‌گردد، تصریح کرد: بیت‌المقدس در فلسطین واقع شده و فلسطین محل ولادت بسیاری از انبیای الهی و محل معراج پیامبر اسلام(ص) است؛ اما در معرض حملات مکرر اسرائیل قرار دارد.

این عالم اسلامی از کشور غنا، مقابله با رژیم غاصب اسرائیل را مسئولیت همه امت اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت که برای نبرد با این رژیم، قوای مقاومت در غزه ایجاد شده است.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام(ص) مبنی بر این که کسی که به امور مسلمانان اهتمام نورزد، ایمان ندارد، گفت: اگر این حدیث در دل‌های ما باشد، متفرق نخواهیم شد.

رئیس شورای علمای قرقیزستان: همکاری یکی از ابزارهای الفت است/مسلمانان نیازهای یکدیگر را برطرف کنند

«استاد ضمیر راکی اف» در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: همکاری اسلامی یک ضرورت انسانی و اشتراکی است و مسلمانان نباید از آن دست بکشند، چرا که انسان طبعا یک موجود مدنی است.

رئیس شورای علمای قرقیزستان افزود: خداوند طوری  انسان را آفریده است که بتواند براساس فطرت زندگی کند اما به تنهایی نمی‌تواند همه نیازهای خود را تامین کند.

راکی اف تصریح کرد: در یک جامعه باید همه افراد با هم همکاری و کاستی ها را  جبران کنند. خداوند فرموده است که مسلمانان نیازهای یکدیگر را برطرف کنند.

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

وی خاطر نشان کرد: تعاون و همکای سفارش خداوند است، خداوند می‌فرماید باهم همکاری کنید پیامبر اکرم(ص) هم تشویق می کند که مومن با مومن خود صف واحدی را تشکیل دهند.

رئیس شورای علمای قرقیزستان گفت: همکاری اسلامی مسیری است که ما را به محبت خداوند رهنمون می سازد، باید بدانیم که ‌یکی از ابزارهای الفت همکاری است در پایان همه ما باید این حکمت را اجرا کنیم که مومن در حالت جمعی و با وحدت میتواند خوب پیش برود.

معاون امیر جماعت اسلامی هندوستان: جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین ایفا کرده است

مولانا «ولی الله سعیدی» امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه باید خداوند را شاکر باشیم که ما را مسلمان قرار داد تا بتوانیم بشریت را رهبری کنیم، اظهار کرد: وحدت امت اسلامی وظیفه دینی همه مسلمانان است و مسلمانان باید پیکر واحدی باشند که با وجود هرگونه اختلاف در رنگ و زبان وحدت خود را حفظ کنند.
 
معاون امیر جماعت اسلامی هندوستان با تأکید بر اینکه مسلمانان امروز به شدت نیازمند وحدت هستند لذا باید برادری دینی داشته باشند و بدانند که تأثیر بسزایی در خارج شدن از تفرقه دارد.
 
سعیدی با اشاره به اینکه مسلمانان در سراسر جهان برادر و دارای یک عقیده و فرهنگ هستند، خاطرنشان کرد: نبودن برادری میان مسلمانان آنها را پراکنده می کنند در نتیجه دشمنان به راحتی می توانند آنها را شکست دهند.

وی افزود: برخی می گویند آرمان فلسطین مخصوص عرب ها و فلسطینیان است اما آرمان همه مسلمانان است و سرزمین فلسطین به همه مسلمانان مربوط می شود.

تاکید علما و اندیشمندان مسلمان بر حمایت یکپارچه امت از جریان مقاومت و فلسطین

این عالم هندی تأکید کرد: جنایات صهیونیست ها در غزه و فلسطین بر ضد همه قوانین بین المللی و حقوق بشری است. همه باید مسجد الاقصی را حمایت کنند زیرا مربوط به دین و قرآن است و دفاع از مسجد الاقصی وظیفه ای شرعی است که بر دوش همه امت اسلامی نهاده شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در دنیا دولت های بسیار کمی هستند که به فلسطین اهمیت می دهند اما جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین ایفا کرده و امام خمینی (ره) نیز روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس نامیدند تا بدین وسیله اعلام کنند که باید با اسرائیل مقابله کرد. رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای نیز بر حمایت از مسجد الاقصی و فلسطین تأکید دارند.

کد خبر 1781917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha