گزارش شبستان از خیریه حضرت رقیه(س)؛

یک خیریه هیأتی و همه‌فن حریف

اهدای سالانه ۲۰ هزار سری جهیزیه به جوانان محروم
یک خیریه هیأتی و همه‌فن حریف

ایده اولیه تأسیس بنیاد خیریه حضرت رقیه(س) به همت جوانان هیأت محبان الزهرا(س) شهرک آزادی کلید خورد، در ابتدا کار خیریه، با جمع‌آوری اقلام دست دوم برای استان‌های محروم آغاز شد، اما به تدریج کار خیریه رونق گرفت و اکنون در این بنیاد سالانه ۲۰ هزار سری جهیزیه به جوانان محروم در آستانه ازدواج تهیه و اهدا می‌شود.

به گزارش خبرنگارگروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، بنیاد خیریـه حضرت رقیـه (س) در راستای ارائه خدمات اجتماعی و محرومیـت‌زدایـی در کشور با بهره‌گیری از تیم جوان و مؤمن انقلابی بیش از ۱۷ سابقه فعالیت دارد. این بنیاد در قالب ۱۴ طرح به نام ۱۴ معصوم(ع) خدمات خود را با مشارکت نهادهای حمایتی و خیریه‌ها در سطح مناطق محروم کشور ارائه می‌نماید.

در ابتدا کار این بنیاد خیریه با کمک دو نفر و با جمع‌آوری اقلام دستِ دوم برای استان‌های محروم آغاز شد، در سال ۱۳۹۳ این کار به مدل اجرایی و یک ساختمان و ساختار تبدیل شد و در حال حاضر بنیاد خیریه حضرت رقیه(س) در محورهای تهیه جهیزیه، ساخت واحدهای عمرانی شامل اتاق مادر، سرویس بهداشتی، مسجد و نمازخانه، ساخت مدرسه، تولید کالای خواب، کارآفرینی با برند پرنیان در جهت تولید محصولات حجاب، تولید و بسته‌بندی سبدهای مواد غذایی، طرح زیارت برای اعزام زائران اولی‌ها به مشهد، توزیع لوازم‌التحریر، طرح‌های کرامت، برکت و طرح دعوت فعالیت می کند.

«حسن محمدزاده»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه ایده اولیه تأسیس بنیاد خیریه حضرت رقیه(س) به همت جوانان هیأت محبان الزهرا(س) شهرک آزادی در سال ۱۳۸۶ کلید خورد، گفت: گروهی از داوطلبان مومن انقلابی تصمیم گرفتند که به محرومین مخصوصا زوج های جوان محروم که نمی توانند، جهیزیه تهیه کنند، با مشارکت کمیته  امداد امام خمینی(ره) کمک نمایند، نیت اول کمک به محرومین مخصوصا زوج های جوان که در نوبت جهیزیه بودند، بود. نیروهای تشکیل‌دهنده بنیاد، اهالی مساجد و هیأت‌های منطقه تهرانسر بودند، اما در ادامه به جذب نیروهای حزب‌اللهی و انقلابی از سراسر تهران پرداختیم و در حال حاضر بنیاد با یک گروه انقلابی اداره می‌شود.

معاون ارتباطات بنیاد خیریه حضرت رقیه(س)  با اشاره به اینکه در بنیاد ۱۲۰ نفر در حال فعالیت هستند و برخی افراد نیز به صورت داوطلبانه و غیرحضوری با بنیاد همکاری می‌کنند که تعداد آن‌ها به حدود ۴۰ نفر می‌رسد، بیان کرد: در سال اول تاسیس بنیاد ۲۰ سری جهیزیه تهیه و اهدا شد و در حال حاضر کار بنیاد به لطف خداوند و عنایت حضرت رقیه(س) رونق یافته است و با برنامه ریزی که انجام شده، بیش از ۲۰ هزار سری جهیزیه میان نوعروسان در طول سال توزیع می شود.

یک خیریه هیأتی و همه‌فن حریف

وی با اشاره به اینکه افرادی که توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) به این بنیاد معرفی می شوند، تحت پوشش خدمات این بنیاد قرار می گیرند. ادامه داد: این بنیاد ضمن ارتباط با نهادها، با سلبریتی‌ها هم در ارتباط است و بر همین اساس برخی از فوتبالیست‌ها، بازیگران، مداحان و سخنرانان در کمک به محرومین با این بنیاد همکاری می‌کنند.

معاون ارتباطات بنیاد خیریه حضرت رقیه(س) این بنیاد خیریه در حال حاضر در قالب ۱۵ طرح با مشارکت نهادهای حمایتی کار خود را دسته بندی نموده است، گفت: این ۱۵ طرح تقریبا مجموع نیازهای یک خانواده نیازمند است و شامل طرح های طراوت، ضیافت، معرفت، سعادت، زیارت، دعوت، کفایت، رضایت، اجابت، اکرام، کرامت، عیادت، اکرام، برکت، شفاعت و مرمت است.

 وی با اشاره به طرح «کرامت»، افزود: این طرح با استفاده از ظرفیت خیرین تلاش می کند، اقلام دست دوم یا نو خود را به نیازمندان برساند و در این طرح با استفاده از یک شماره در شبکه های مجازی خیرین تماس گرفته و با ارائه آدرس، اقلام اهدایی خود را به دست بنیاد می رسانند. همچنین در قالب طرح «طراوت»، تامین و اهدای بسته حمایتی ارزاق به خانواده های کم برخوردار دنبال  می شود و سالانه بیش از ۵۰ هزار بسته معیشتی میان خانواده های محروم تحت پوشش توزیع می گردد.

وی طرح «معرفت» را از دیگر طرح های مورد توجه در این بنیاد نام برد و خاطرنشان کرد: طرح «معرفت» طرحی نوید بخش برای دانش آموزان کم برخوردار است و در این طرح برای تامین لوازم التحریر دانش آموزان محروم مناطق مرزی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، اجرا می گردد.

یک خیریه هیأتی و همه‌فن حریف

برپایی درمانگاه های صحرایی

محمدزاده یکی دیگر از طرح های این بنیاد را «ضیافت» نام برد و ابراز کرد: این طرح به منظور تامین و اهدای بسته حمایتی ارزاق به خانواده های کم برخوردار، هرسال در ماه مبارک رمضان اجرا می شود. همچنین در طرح «عیادت» به منظور درمان ایتام بیمار، اهدای دارو، اقلام بهداشتی به خانواده های ایتام بیمار اهدا می شود. علاوه بر این، برپایی درمانگاه های صحرایی نیز از فرایندهای اجرایی در طرح عیادت است.

وی همچنین به اجرای طرح «دعوت» اشاره و تصریح کرد: در راستای فروعات دینی ازجمله نماز و حجاب اسلامی، اقدام به برگزاری جشن های تکلیف در مناطق محروم با برنامه ای با نشاط و آموزنده می شود، تا خاطره ای خوش از ورود به سن بندگی برای دختران و پسران محروم رقم بخورد. در ابتدای ورود به جشن هم بسته کامل تکلیف به آنها اهدا و در طی برنامه به برگزاری مسابقات جوایز به آنها اعطا می شود.

یک خیریه هیأتی و همه‌فن حریف

محمدزاده به فعالیت های صندوق قرض الحسنه حضرت رقیه(س) هم اشاره کرد و گفت: این بخش با هدف ارائه وام قرض الحسنه به نوعروسان نیازمند جهیزیه و ودیعه مسکن و امور درمانی ایجاد و فعالیت می کند و این صندوق وام قرض الحسنه بدون سود و کارمزد با شرایط آسان به مراجعین پرداخت می کند، این صندوق قرض الحسنه این آمادگی را دارد با بانک ها و صندوق های قرض الحسنه هم همکاری داشته باشد.

یک خیریه هیأتی و همه‌فن حریف

معاون ارتباطات بنیاد خیریه حضرت رقیه(س) با اشاره به فعالیت های واحد کارآفرینی پرنیان این بنیاد افزود: این واحد برای بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان سرپرست خانواده اشتغال پایدار ایجاد نموده است و محصولات تولید این واحد شامل بسته های جشن تکلیف، سرویس خواب، ملحفه، لباس سرباز، محصولات تولیدی همانند چادر، سجاده، روسروی، مقنعه، دیگر خدمات است. این واحد ضمن قبول سفارش کار، در نمایشگاه های مختلف محصولاتی را که تولید می شود، برای فروش عرضه می کند.

خط تولید قابلمه تفلون

وی ادامه داد: در این واحد با توجه به نیاز اساسی برای تهیه کالای های جهیزیه خانواده های محروم، خط تولید قابلمه تفلون نیز راه اندازی شده و جوانان در آستانه ازداوج می توانند از این واحد که با کیفیت بالا قابلمه تفلون تولید می کنند، ظروف تفلونشان را تهیه نمایند.

محمدزاده به فعالیت های آشپزخانه این بنیاد هم اشاره کرد و گفت: این آشپزخانه این ظرفیت را دارد که در مناسبت های مختلف مذهبی و مراسم ها اقدام به طبخ و توزیع غذای گرم میان خانواده های بی بضاعت با مشارکت گروه های جهادی نماید و ظرفیت پخت ۱۰ هزار غدای گرم را داراست.

کد خبر 1781929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha