وحدت ابواب رحمت را بر ما می‌گشاید/مقابل اسراییل هم‌سنگر شویم

حجت الاسلام سالار با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اراضی اشغالی و جنایت سایبری در لبنان، تاکید کرد: نه تنها مسلمانان، بلکه آزادی خواهان و صلح طلبان سراسر جهان باید در یک سنگر واحد علیه نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی به مبارزه برخیزند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد سالار، مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) و معاون سابق بین الملل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری شبستان درباره اینکه وحدت اسلامی در میان امت چه ضرورتی دارد و چه ساز و کارهای برای تحقق آن وجود دارد، گفت: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی که با ابتکار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) تحقق پیدا کرده است، هفته وحدت است که هر ساله در ماه ربیع الاول به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) از ۱۲ ربیع الاول طبق روایت و فتوای اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاول طبق روایت شیعه در ایران اسلامی و بسیاری از کشورهای اسلامی با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این ایام ولادت پیامبر گرانقدری هست که  امام علی(ع) درباره ایشان می فرمایند: خدواند آفریده ای را بهتر از پیامبر(ص) تاکنون نیافریده است. رسول گرامی اسلام در آغازین روزهای بعثت خود، برنامه عملی وحدت را فراهم کرد و تحت لوای پرچم توحیدی و شعار وحدت بخش لا اله الاالله، پیامبر توانست آن همه تفرقه و کینه توزی و عداوتی که در میان جوامع جاهلی بود، برطرف کند و همه تلاش و هم و غم پیامبر(ص) برای پیشبرد اسلام، ایجاد وحدت و اخوت اسلامی در جامعه اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد سالار توضیح داد: یکی از مستشرقین مسیحی «جون دیون پورت» نویسنده و پژوهشگر انگلیسی سده نوزدهم در کتابی به نام «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» درباره پیامبر نوشته است که محمد یک نفره با آن سادگی و بی آلایشی، قبایل پراکنده و قبایل کوچک و افراد گرسنه و برهنه را توانست در سرزمین خود عربستان و جزیره العرب به یک جامعه فشرده منضبط و وحدت بخش تبدیل کند و اختلاف بین مهاجرین و انصار را مرتفع کرد.

وی یکی از راه های تحقق وحدت اسلامی را بازگشت به قرآن، سیره پیامبر(ص) و  پیشوایان اسلامی دانست و گفت: با طی این مسیر، مسلمانان می توانند بار دیگر عزت و اقتدار و  پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کسب کنند.

مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) در ادامه افزود: اختلاف و تفرقه سبب زائل شدن انواع نعمت‌ها می شود. اختلاف سبب می شود مردم آنچه در دل و آنچه با زبان می‌گویند فرق داشته باشد و مردم  یک رنگ و یک زبان نباشند. اختلاف سبب می‌شود انسان عزت و کرامت و اقتدار خود  را از دست بدهد و پیامبر در این زمینه می فرماید، وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب الهی است.

 هنگامی که نیروهای یک ملت در مسیر اختلاف گام  بردارند، الفت از جامعه رخت برمی‌بندد و به جای آن، آتش تفرقه زبانه می‌کشد و نیروهایشان در این راه  هدر می‌رود، لذا خداوند دست رحمت و مرحمت خود را از چنین جامعه ای بر می دارد و لباس خواری و ذلت را براندام آنان می پوشاند.

معاون سابق بین الملل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام گفت: هنگامی که نیروهای یک ملت در مسیر اختلاف گام بردارند، الفت از جامعه رخت برمی‌بندد و به جای آن، آتش تفرقه زبانه می‌کشد و به جای اینکه با دشمن بجنگنند به جنگ با خودشان می‌پردازند و نیروهایشان در این راه  هدر می‌رود، لذا خداوند دست رحمت و مرحمت خود را از چنین جامعه ای که به اختلاف دامن می زند، بر می‌دارد و لباس خواری و ذلت را بر اندام آنان می‌پوشاند.

وی افزود: ما امروز در دورانی که اوج اسلام خواهی در جهان است و بشریت به ابزارهای نوین اطلاع رسانی مجهز است و از طرفی با وجود دشمنان خطرناک و بی‌رحم انسانیت، مصلحت اسلام و انسانیت ایجاب می کند که همگان با  همدلی و وحدت، پیام محبت، صلح و کرامت انسانی را به جهانیان ابلاغ کنند و از هرگونه اهانت و تندگویی به مقدسات دینی یکدیگر پرهیز کنند و به عقاید و مقدسات دیگران احترام بگذارند و از تعصبات قبیله ای و طایفه ای و اختلاف مذهبی و جاهلانه و بی پایه خودداری کنند تا وحدت اسلامی در جامعه محقق شود.

مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) گفت: در سخنرانی ها و فرمایشات بزرگان و مراجع دینی ما و خصوصا در سخنان امام و مقام معظم رهبری بارها بر حفظ وحدت و انسجام اسلامی تاکید شده است و از اقدامات و اعمال و رفتاری که موجب هتک حرمت به باورها و اعتقادات برادران دینی می‌شود، نهی کرده اند.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با جمعی از علما و امامان جمعه و  مدیران مدارس علمیه اهل سنت فرمودند که دشمنان با استفاده از ابزارهای فکری و تبلیغی و اقتصادی به دنبال جدا سازی شیعه و سنی در کشور ما و هر منطقه دیگر اسلامی هستند و با اقداماتی همچون وادار کردن افرادی از طرفین به بدگویی و لجاجت و اختلاف دامن می زنند.

معاون سابق بین الملل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در ادامه به سخنان  آیت الله سیستانی در زمینه وحدت صفوف امت اسلامی اشاره کردند و گفتند: آیت الله سیستانی جمله ای گفتند که می تواند ملاک عمل برای تحقق وحدت قرار گیرد. ایشان می فرمایند که نگویید اهل سنت برادران ما هستند، بلکه بگویید اهل سنت جان ما هستند و ما در زمان حمله داعش به نیروهای حشد شعبی گفتیم که جان و مال خود را سپری برای اهل سنت قرار دهید و از آنها دفاع کنید.

حجت الاسلام و المسلمین سالار تاکید کرد که اینها به هر حال سیره پیامبر، سیره ائمه و سیره بزرگان دینی ما در رابطه با وحدت اسلامی است و حضرت آقا فرمودند که من بارها تذکر دادم که با اهانت به مقدسات اهل سنت مخالفیم و با رفتارهایی که برخی از گروه های شیعه به زعم خودشان برای شاد کردن دل حضرت زهرا انجام می دهند، مخالفیم.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با جمعی از علما و امامان جمعه و  مدیران مدارس علمیه اهل سنت فرمودند که دشمنان با استفاده از ابزارهای فکری و تبلیغی و اقتصادی به دنبال جدا سازی شیعه و سنی در کشور ما و هر منطقه دیگر اسلامی هستند.

مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) با توجه به جنایاتی که رژیم جنایتکار کودک کش در غزه و اراضی اشغالی انجام می دهد و به ویژه این جنایت هولناکی که به عنوان جنایت سایبری انجام دادند و منجر به شهادت بسیاری از افراد بی گناه لبنان وسوریه شد، تاکید کرد: نه تنها مسلمانان و جهان اسلام، بلکه آزادی خواهان و صلح طلبان سراسر جهان باید در یک سنگر علیه نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی به مبارزه برخیزند.

وی گفت:  اصالتا عقل و منطق حکم می کند با توجه به وجود چنین دشمنان قداری و در چنین دوران حساسی، وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم و جمله ای امام خمینی(ره) دارند که می فرمایند حضرت امیرالمومنین، در بسیاری از اموری که برای ایشان بسیار سخت بود، حضرت دندان به جگر می گذاشتند و برای مصالح کلی و مصالح نظام موافقت خود را اعلام می کردند، ما اگر تبعیت از ایشان داریم باید به این صورت عمل کنیم.

مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع)   تاکید کرد: برای حفظ وحدت مسلمین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند مسلمانان با یکدیگر برابرند و هیچ مسلمانی بر مسلمان دیگر برتری ندارد مگر به تقوا. همچنین حضرت محمد (ص) می فرمایند با یکدیگر اختلاف نکنید آنان که پیش از شما بودند با یکدیگر اختلاف کردند و هلاک شدند، لذا خودتان را با اختلافات به مهلکه نیندازید و موظف باشید به دوستی با دیگران و مودت و دوستی و کمک به دیگران و اینها برای تحقق وحدت در کلمات بزرگان ما آمده و ما باید به آنها عمل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سالار درباره اینکه نقش علمای دینی در فرایند وحدت اسلامی چیست و چگونه می توانند در تسهیل این امر کمک کنند، گفت: یکی از قشرهایی که مسئولیت سنگین در قبال وحدت و تفرقه ها و تشتت ها دارند، مبلغین دینی و روحانیت و افرادی که مسایل اسلامی جامعه را عهده دارند، هستند تا مردم را به وحدت و انسجام دعوت کنند.

معاون سابق بین الملل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام گفت: خطابه ها در نماز جمعه که یکی از سنگرهای مهم است و در نمازهای جماعت و در مناسبت‌هایی مثل هفته وحدت که از یادگارهای مهم حضرت امام خمینی (ره) و تاکید شده است، در این ایام بسیار مهم است که به مردم تذکر داده و بصیرت داده شود و مردم را با دشمن و خطرات تفرقه افکنانه آشنا کنند.

دنیا بیدار شده و دنبال حق طلبی است و وقتی ظلم را می‌بینند، نمی توانند با ظلم کنار بیایند و به همین دلیل اسرائیل و آمریکا را محکوم می‌کنند.

مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) در ادامه گفت: ایران تنها کشوری است که در سایه رهبری معمار بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)  و در طول رهبری مقام معظم رهبری  بر محور وحدت مسلمین همواره تاکید کرده است و در این ایام، سمینارهایی تشکیل می شود که در آن روحانیت باید مردم را روشن کنند و در همایش‌های تخصصی بر روی مسئله وحدت تاکید کنند تا به آنهایی که ناآگاهانه و یا به عنوان مزدور دشمن به نقشه های استعماری انگلیس برای تفرقه دامن می زنند، آگاهی داده شود و نگذارند چنین آدم هایی بتوانند زحمات علما و بزرگان را که برای وحدت زحمت می کشند، هدر دهند.

وی گفت: یکی از کارهایی که برای بعد انقلاب اسلامی انجام شده است، تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای تحقق و تحکیم هدف وحدت بین مسلمانان است، همین را باید ما پررنگ کنیم و تبلیغ کنیم.

حجت الاسلام سالار در ادامه تاکید کرد: ایران اسلامی تنها کشور حامی واقعی و عملی محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین بوده و قبلش در بوسنی و هرزگوین و میانمار و در  یمن و در کشورهای مختلف همیشه پرچمدار و منادی وحدت بوده است و حتی  ما که به عنوان یک نظام شیعی هستیم به یاری مردم سنی می‌شتابیم و در زمان سختی های جنگ تحمیلی هشت ساله آن همه دشمنی‌های امریکا و استعمارگران شرق و غرب را تحمل کردیم و هم اکنون هم با حمایت از جبهه مقاومت و مبارزات مردم مظلوم فلسطین پرچمدار ارتباط با وحدت هستیم  و این وحدت و انسجام را در مناسبت‌های مختلف باید صحبت شود تا  مردم در این خصوص آگاه شوند.

برای شناساندن پیامبر رحمت للعالمین باید تبلیغات قوی‌تر انجام شود و با توجه به ابزار و امکاناتی که امروز با آنها مواجه هستیم، باید  خودمان را به ابزار نوین تبلیغاتی مجهز کنیم، زیرا برخی شیوه‌های تبلیغ سنتی و ابزارهای قدیمی شاید نتواند جوابگوی امروز ما باشد.

مدیر موسسه بین المللی علوم وفرهنگ و معارف اهل بیت (ع) درباره نقش غرب در وضعیت امروز جهان اسلام اظهار کرد: از دشمن نباید انتظار داشت تا به حال مسلمانان دل بسوزانند. آنها هیچ وقت دلسوز مسلمانان و کشورهای اسلامی نبوده اند و حمایت‌هایی که از جنایات رژیم صهونیستی می‌کنند، موید این دشمنی است. آنها که خود را مدعی دفاع از حقوق بشر می‌دانند، یا سکوت معنا دار دارند و یا به رژیم جنایتکار اسرائیل کمک‌های مختلف مالی و تسلیحاتی می‌کنند و با این وجود می‌بینیم که مردم تبعه آن کشور همه بیدار شده‌اند و تظاهرات و راهپیمایی‌های چند صد هزار نفری  در محکومیت رژیم جنایتکار انجام می‌دهند و  این دلیل بر این است که دنیا بیدار شده است و دنیا  دنبال حق طلبی است و وقتی ظلم را می‌بینند، نمی توانند با ظلم کنار بیایند و به همین دلیل رژیم‌هایی را که جنایت پیشه هستند مانند اسرائیل و آمریکا را محکوم می کنند. آمریکا که حمایت علنی از اقدامات رژیم صهیونیستی می‌کنند، محکوم می‌کنند. به هر حال شیوه زمامداران اینگونه کشورها این است که مردم کشورهای اسلامی را تضعیف کنند، اما مردم کشور غربی بیدار شده‌اند و تظاهرات‌ها  دلیلی آشکار بر این امر هست که انشاالله  این رژیم و  طرفداران و پشتیبان آنها را به نابودی خواهد کشید.

معاون سابق بین الملل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در خصوص این سوال که چگونه می‌توان وجهه «رحمت للعالمین» بودن پیامبر را به جهانیان بشناسانیم و جلوی پروژه اسلام هراسی‌ها را بگیریم، اظهار کرد: بحث تبلیغ باید قوی‌تر انجام شود و با توجه به ابزار و امکاناتی که امروز با آنها مواجه هستیم ما باید خودمان را به ابزار نوین تبلیغاتی مجهز کنیم، زیرا برخی شیوه‌های تبلیغ سنتی و ابزارهای قدیمی شاید نتواند جوابگوی امروز ما باشد و این تاکید مقام مقام رهبری نیز است. مخصوصا امروز رسانه می‌تواند نقش بسیار بزرگی در همین بحث تقویت روحیه وحدت داشته باشد و باید روی آن بیشتر کار شود.

وی تاکید کرد: امروز فضای مجازی ابزاری است که بسیاری از دشمنان از آن سوء استفاده می‌کنند و ما باید از این ابزار علیه خودشان استفاده کنیم.

امروز فضای مجازی ابزاری است که بسیاری از دشمنان از آن سوء استفاده می‌کنند و ما باید از این ابزار علیه خودشان استفاده کنیم و محاسن پیامبر(ص) را با شیوه های خوب به گوش دنیا  برسانیم.

مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که فرمودند اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند و با کلام ما آشنا شوند حتما از ما تبعیت می‌کند، گفت: ما باید  از ابزار نوین در جهت مثبت نیز استفاده کنیم. ما در زمینه ارائه و انتقال فرهنگ دینی و اسلامی و فرهنگ وحدت و فرهنگ صلح و فرهنگ رحمت و رافت  پیامبر اکرم(ص)  شاید یه مقدار ضعیف بوده ایم و باید با شیوه مدرن مناسبت‌تر تبلیغ کنیم تا حقانیت‌مان را به گوش دنیا برسانیم. دنیا طالب حق است و باوجود همه تلاش‌های جهان غرب و  بوق‌های تبلیغاتی‌شان و همه توطئه هایی که دارند،  اگر انسان بتواند محاسن پیامبر(ص) را با شیوه های خوب به گوش دنیا برساند قطعا دنیا استقبال می کند. انشاله ما بتوانیم حقانیت مکتب اهل بیت را به گوش مردم دنیا برسانیم.

کد خبر 1781947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha