جشنواره‌ای برای تقویت نیروی حرکتی نسل جوان/ کنسرت‌گذاران چه می‌کنند؟

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و جوانان و نوجوانانی در آن حضور دارند که هرکدام نگاهشان به موسیقی اصیل ایرانی نگاهی مشتاق و باانگیزه در عرصه بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در بخش تار و سه‌تار، داوران با توجه به پارامترهایی همچون اسلوب نوازندگی، سونوریته، کوک، تکنیک نوازندگی، ریتم و زمان‌بندی، بیان موسیقایی، دینامیک و ظرایف اجرایی، و زیبایی‌شناسی و سبک‌شناسی قطعات به تماشای اجراهای چهارمین روز جشنواره نشستند.
اجراها در دستگاه‌های ماهور، راست‌پنجگاه، شور، آواز اصفهان، دستگاه چهارگاه و قطعات ضربی از استادانی چون غلامحسین بیگجه‌خانی، حسین علیزاده، علینقی وزیری، محمدرضا لطفی، علی‌اکبر شهنازی، ابوالحسن صبا، احمد عبادی، سعید هرمزی، و یوسف فروتن اجرا شدند.

بابک راحتی، داور بخش تار و سه‌تار، برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان را رویدادی مهم در ایجاد انگیزه در نسل جوان دانست و بیان کرد: با این بمباران اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی هنوز هستند جوان‌هایی که از سنین پایین با شور و هیجان روی صحنه بیایند و خودشان را محک بزنند تا موسیقی ایرانی بیاموزند. ‌این دُر گرانی است که باید آن را حفظ کرد.
قاسم رحیم‌زاده دیگر داور جشنواره عنوان کرد: اگر یک‌صدم از آنچه که در عرصه موسیقی پاپ توسط مؤسسات مختلف هزینه می‌شود صرف حمایت از هنرمندان جوان شود قطعاً در آینده موسیقی هنری کشور تأثیرگذار خواهد بود. وقتی گروه سنی الف در این سطح بالا نوازندگی می‌کند، بی‌شک ۱۰ سال آینده تبدیل به معلمانی می‌شوند که آموزش می‌دهند؛ بنابراین نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی از سوی مؤسسات برنامه‌گذار و در مرحله بعد جامعه موسیقی و گروه‌های موسیقی هستند تا دیده شوند و پیشرفت کنند.
آریان یزدانی یک از شرکت‌کنندگان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز ۱۰ سال است که تار می‌نوازد و اولین‌بار است که در این جشنواره حضور یافته. او نیز برای اینکه خودش را محک بزند و متوجه نقاط قوت و ضعفش شود در جشنواره حضور یافته و می‌گوید: استادانی در این جشنواره حضور دارند که تجربیات گران‌بهایی دارند و باید از آنها بهره برد. خوشبختانه در این دوره استادان خوبی داوری را برعهده دارند و این خودش ایجاد انگیزه می‌کند.

هفدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت حضوری از تاریخ ۲۷ شهریورماه سال جاری آغاز شده و تا 3 مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. همچنین اختتامیه جشنواره روز پنج‌شنبه 5 مهرماه در تالار وحدت، ساعت 18:30 برگزار خواهد شد.

کد خبر 1782099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha