تنها راه شکست اسرائیل/آزادگان عالم یکصدا شوند

تنی چند از علما و اندیشمندان در جریان برگزاری چهاردهمین وبینار سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاکید کردند: تحقق وحدت میان امت‌های اسلامی امری ضروری است چراکه ماهیت رژیم غاصب اسراییل تغییر نخواهد کرد لذا امروز نه تنها مسلمین که آزادی‌خواهان جهان باید یکصدا شوند تا این رژیم محور شود.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال با شعار «همکاری اسلامی برای دستیابی به ارزش های مشترک با تاکید بر مسئله فلسطین» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور پرشمار علما و اندیشمندان ممالک مختلف جهان اسلام برگزار شد.

بر پایه این گزارش: بخشی از کنفرانس امسال به شکل وبینارهای تخصصی برگزار و علما، اندیشمندان و پژوهشگرانی که امکان حضور در محل اجلاس را نداشتند در قالب وبینار به ارایه مقالات خود پرداختند؛ در این راستا امروز یکشنبه اول مهرماه، چهاردهمین وبینار برگزار شد که در ادامه گزارش آن را به ترتیب سخنرانی‌ها می‌خوانید:

رئیس جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه: ایجاد نظام همکاری بین‌المللی برای نجات فلسطین

‌حجت‌ الاسلام «علی عباسی» در چهاردهمین وبینار کنفرانس وحدت اسلامی که امروز یکشنبه اول مهر برگزار شد، با بیان این که مبارزه با مردم مسلمان فلسطین که به دست فاتحان جنگ جهانی دوم آغاز شد تا به امروز منشا ناآرامی‌های زیادی در خاورمیانه بوده است، گفت: دولت‌های اسلامی باید نسبت به موضوع فلسطین توجه خاصی داشته و همکاری‌های لازم را با یکدیگر برای نجات مردم معصوم فلسطین انجام دهند.

رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه ادامه داد: ما بعد از عملیات طوفان الاقصی در شرایطی هستیم که ضرورت پرداختن به نابودی رژیم صهیونیستی را دو چندان کرده؛ چرا که تقسیمات جغرافیایی حال حاضر کشورها به دست استعمارگران صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سرزمین فلسطین و قدس شریف، همواره مورد طمعِ بعضی از قدرت‌های غربی بوده است، خاطر نشان کرد: قرارداد سایکس پیکو سبب شده اشغال این سرزمین براساس یک طرح چندجانبه، پیچیده و با هدف جلوگیری از اتحاد و پیوستگی مسلمانان و پیشگیری از تأسیس مجدد حکومت‌های قدرتمند مسلمان شکل بگیرد.

ایجاد نظام همکاری بین‌المللی برای نجات فلسطین

حجت‌ الاسلام عباسی افزود: در سال ۱۹۱۷ لرد بالفور به لرد ادموند دو روچیلد، یکی از رهبران آن زمان جنبش صهیونیسم نامه‌ای فرستاد و با یهودیان برای ایجاد یک میهن ملی در فلسطین اعلام همبستگی کرد؛ همزمان با پایان قیومیت بریتانیا بر فلسطین در سال ۱۹۴۸، منشور استقلال رژیم اشغالگر قدس که توسط اعضای مجمع موقت اسرائیل به امضا رسید، جمعیت یهودیان ۲۰درصد بود که هدفشان ایجاد پایگاه نظامی، سیاسی و اقتصادی با معیارهای خودشان بود که جهان مخصوصا خاورمیانه را با چالش بزرگی روبه‌رو کرد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری جریان مقاومت برای احقاق حقوق امت اسلامی و تأمین حقوق مردم مسلمان فلسطین و ساکنان اصلی این سرزمین، معادلات استکبار جهانی را برهم زد. رژیم اسرائیلی که در طی ۶ روز چند کشور عربی را با حمایت قدرت‌های استعماری شکست داده بود در برابر جریان‌های مقاومت اسلامی ناتوان شد، ولی می‌بینیم که این رژیم نه تنها دست از ترور، جنایت و بمباران سرزمین‌ها برنداشته بلکه همچنان به کشتار مردم بی گناه فلسطین ادامه می‌دهد.

حجت‌ الاسلام عباسی با اشاره به اینکه ترور فرماندهان مقاومت به دست رژیم اسرائیل گویای این واقعیت است که ماهیت این رژیم تغییرناپذیر است، تصریح کرد: ضروری است که تمامی آزادی‌خواهان دنیا دست به دست هم داده و این مشکل را حل کرده و رژیم غاصب اسرائیل را از روی زمین محو کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری: زنده کردن روحیه وحدت در جهان اسلام لازمه نجات انسان‌هاست

همچنین در ادامه آیت الله «احمد بهشتی» طی سخنانی در این وبینار اظهار کرد: وحدت در دین مبین اسلام مبنای محکمی دارد و باید توجه داشت که در حال حاضر ایجاد وحدت در بین امت‌های اسلامی یک امر ضروری است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری
ادامه داد: ما باید با هم متحد باشیم، چرا که عدم اتحاد ما سبب خواهد شد دشمن صهیونیستی و ایادی آن بر جهان اسلام چیره شده و جهان اسلام را به سوی گرفتاری و عقب افتادگی سوق دهند.
 
وی با بیان اینکه همه ما باید تابع اسلام بوده و اصالت را به امت اسلامی بدهیم، افزود: روح وحدت عبارت است از اسلام، عقیده به قرآن، وحدت قبله امت اسلامی و وحدت کتاب؛ بنابراین به بهانه ملیت یا قومیت متفاوت نباید وحدت امت اسلامی شکسته شده و  امت اسلامی دچار تفرقه، دوری و جدایی از یکدیگر شوند.

زنده کردن روحیه وحدت در جهان اسلام لازمه نجات انسان‌هاست

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: چنانچه امت اسلامی با هم متحد باشند، استکبار نمی‌تواند در جهان اسلام نفوذ کرده و سرحدات جهان اسلام را مورد تهدید قرار دهد و یا ثروت مسلمین را به یغما ببرد و در نتیجه امت اسلامی در سایه وحدت می‌تواند حاکم بر جهان باشد.
 
وی بیان داشت: مسلمانان می‌توانند بدون اینکه روش مستکبرانه داشته باشند با ایجاد وحدت بین خود و جهانیان دنیای بشریت را تحت سیطره و نفوذ خود  قرار دهند و به مستضعفین جهان خدمت کنند.
 
آیت الله بهشتی با بیان اینکه هدف اولیه کنفرانس بین‌المللی وحدت باید زنده کردن روحیه وحدت در جهان اسلام باشد، گفت: امید است با ایجاد وحدت آنچه را که دشمن از دست ما گرفته است، باز پس گیریم و اسرائیل را از سرزمین فلسطین اخراج کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دولت‌های اسلامی باید بیدار شوند، اظهار داشت: دولت‌های اسلامی باید دست از حمایت کردن از رژیم غاصب اسرئیلی بردارند و روح وحدت و اخوت را در کالبد ملت‌های اسلامی جاری کنند.

استاد حوزه علمیه قم: دیپلماسی اسلامی برای سرزمین قدس

بر پایه این گزارش: حجت الاسلام و المسلمین «مرتضی جوادی آملی» نیز طی سخنانی در این وبینار با بیان این که بنیاد وحی جنبه جهانی دارد، گفت:  عدم ارتباط افراد با یکدیگر و عدم ارتباط با حقیقت وحی از سوی یکدیگر سبب شده‌ است تا این رسالت الهی برای زمان و قوم خاصی نازل شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: قرآن هر آنچه را که از حضرت آدم به میراث رسیده است تا زمان نبی مکرم اسلام در راستای یکدیگر در نظر گرفته و تمام انبیا و آموزه‌های آنها را در یک صف واحد اعتقادی، اخلاقی و معنوی قرار داده است.

وی با بیان اینکه منافع ملی باید در راستای منافع اسلامی باشد، افزود: تعامل انسان‌ها و افراد مختلف با یکدیگر هرچند که ممکن است گرایش‌های مختلفی داشته باشند باید ‌در راستای سلسله ارزش‌های متعالی انسانی باشد. ‌

دیپلماسی اسلامی برای سرزمین قدس

حجت الاسلام جوادی آملی تاکید کرد: چنانچه اتحاد جهانی شکل نگیرد، جامعه اسلامی به نابودی خواهد رسید.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی اسلامی می‌تواند ملت‌ها را در راستای کمک به مردم مظلوم فلسطین با یکدیگر متحد کرده و بشریت را از دست رژیم غاصب اسرائیل نجات دهد.

آیت‌الله حسینی گرگانی، استاد حوزه علمیه قم: سکوت مرگبار برخی کشورهای اسلامی همگامی با آمریکا است

آیت الله «سید میرتقی حسینی گرگانی» در وبینار چهاردهم سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه مسئله وحدت در جامعه دینی یک اصل بوده و قدرت اسلام منوط به اتحاد و همگامی است، اظهار کرد: در شرایط کنونی یکی از مسائل جانکاه جامعه اسلامی مسئله مردم مقتدر و مظلوم غزه است که دشمن با تمام قدرت و قوای خود این مردم مظلوم را در میدان به قتل می رساند و تصمیم دارد نسل مردم فلسطین را از بین ببرد، لذا این مسئله بسیار برای جهان اسلام دردآور است.
 
استاد حوزه علمیه قم
تأکید کرد: مسلمانان باید با قدرت اتحاد در کنار هم و همگام در مقابل عده قلیل صهیونیست ها قرار گرفته و از اسلام و حق و حقانیت دفاع کنند.
 
آیت الله حسینی گرگانی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای اسلامی در برابر این جنایت ها سکوت اختیار کرده اند و از مردم مظلوم غزه دفاع نمی کنند، گفت: بر اساس فرموده پیامبر خدا(ص) چنین افرادی که حقانیت را تبدیل به باطل می کنند سکوت آنها همگامی با شیطان است.
 
وی خاطرنشان کرد: امروز شیطان بزرگ آمریکا با تمام قدرت به میدان آمده و تمام اسلحه های سنگین را در اختیار اسرائیل غاصب قرار داده و در شهادت اسماعیل هنیه می بینیم که دولتمردان آمریکا از نتانیاهو حمایت می کنند.
 

سکوت مرگبار برخی کشورهای اسلامی همگامی با آمریکا است

استاد حوزه علمیه قم افزود: مردم مظلوم فلسطین پرچم اسلام را در قله ای رفیع بر دوش گرفته اند، لذا مسلمانان باید با آنها همگام و همفکر باشند و از آنها دفاع کنند. همانند نیروهای مقاومت که در حد توانشان از مردم مقتدر فلسطین حمایت می کنند.
 
وی اظهار کرد: سکوت مرگبار و اسفبار برخی کشورهای اسلامی در برابر جنایات اسرائیل همگامی با آمریکا است؛ لذا انسان هایی که بویی از انسانیت و دستورات دین برده اند نباید سکوت کرده و باید در دفاع از مردم مسلمان فلسطین به پا خیزند.
 
آیت الله حسینی گرگانی ادامه داد: صهیونیست ها اولا مسلمان کشی می کنند و دوم اینکه حق و حقانیت را از بین می برند. آنها حق را به جای باطل و باطل را به جای حق به مردم معرفی می کنند. این شیوه ای است که امروز آمریکا و اسرائیل علیه مردم غزه و فلسطین به کار برده و بدون دغدغه مردم بی گناه را از بین می برند.
 
وی در پایان افزود: جامعه اسلامی اگر می خواهد اتحاد را الگوی خود قرار دهد، باید به شعار اکتفا نکند، زیرا آنچه ما امروز به آن نیاز داریم عمل است.

امام جمعه جوانرود: تمسک بر توصیه های دین اسلام محور اصلی اشتراک مسلمانان است 

در ادامه ماموستا «سید محمد محمدی» نیز با بیان اینکه اختلاف در باورها امری انکار ناپذیر در طول تاریخ بشری بوده است، افزود: انسان ها در طول تاریخ با استنباط‌های مختلفی که براساس تعقل از مسائل دارند لاجرم باورها و عقاید مختلفی نسبت به وقایع به دست می‌آورند.

امام جمعه جوانرود افزود: پیروان دین مبین اسلام هم از این قضیه مستثنی نبوده‌اند و در طول تاریخ در این دین بنا بر برداشت‌های مختلفی که وجود داشت، سبب به وجود آمدن مذاهب متعدد شد. اما تمسک بر توصیه های دین اسلام، محور اصلی اشتراک مسلمانان است و رعایت ادب در گفت‌وگو، حفظ احترام متقابل، تاکید بر حفظ کرامت انسانی و پرهیز از اختلافاتی که وحدت را تحت الشعاع قرار می‌دهد، می‌تواند سبب ایجاد همدلی و اتحاد بیشتر میان مسلمانان شود.

وی تصریح کرد: جهان اسلام با آن همه سابقه درخشان، اکنون با مشکلات گوناگونی مواجه شده است. کشورهای غربی و استعمارگری که بقای خود را در تزویر و از بین بردن مسلمانان و اسلام می‌دانند به دسیسه‌های مختلف برای جلوگیری از وحدت مسلمانان متوسل می شوند.  

امام جمعه جوانرود گفت: در چنین وضعیتی بر همه مسلمانان واجب است تا با محوریت اسلام به مقابله با اهداف شوم استکباری برخیزند. همه ما می‌دانیم که انقلاب اسلامی ایران با راهبرد وحدت اسلامی به وسیله حضرت امام خمینی(ره) به منصه ظهور رسید.

تمسک بر توصیه های دین اسلام محور اصلی اشتراک مسلمانان است

ماموستا محمدی تصریح کرد: منظور از راهبرد وحدت اسلامی اصولی است که برای تحقق مسئله وحدت مدنظر قرار می‌گیرد؛ از جمله توجه به اندیشمندان دینی و عالمان که وظیفه هدایت عامه مردم را بر عهده دارند.

امام جمعه جوانرود ادامه داد: با اعتماد و اتکا به علما و اندیشمندان دینی می‌توان مبانی اسلام ناب محمدی و ترویج عقاید مناسب، سیاست‌های دشمنان را از پیکره تفکر اسلامی زدود  و حقایق اسلام را آنگونه که هست برای مسلمانان بیان کرد.

ماموستا محمدی اذعان کرد: یکی دیگر از اصولی که به راهبرد وحدت اسلامی کمک می‌کند، تاکید بر مشترکات مذاهب اسلامی است، از جمله اینکه ما بگوییم خدا، قبله و... یکی است و ما در اصول مشکلی نداریم و در فروعات هم مسئله ای نیست که اختلاف به حساب بیاید.

وی تصریح کرد: دشمنان پس از ناامیدی از حذف اسلام و شعارهای اسلامی اکنون به فتنه انگیزی روی آورده اند و با توطئه‌های اسلام هراسی بر سر اتحاد اسلامی مانع تراشی می‌کنند، بنابراین با وجود اینگونه مسائل پیش روی امت اسلامی، به اهمیت اتحاد اسلامی پی می‌بریم. مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود به اهمیت تقریب و وحدت اسلامی بارها تاکید کرده اند.

امام جمعه جوانرود در پایان گفت: امروز دشمنان در صدد هستند که با جنگ فرهنگی به جنگ با نظام جمهوری اسلامی ایران بیایند، یکی دیگر از راه‌های پیشرفت اسلام این است که شیعه و سنی سال‌ها بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی کنند، بنابراین لازم است این فرهنگ ترویج  و وحدت امت اسلامی روز به روز گسترش یابد.
 

امام جمعه اهل سنت سمیع‌آباد تربت جام: اگر دولتمردان جهان اسلام متحد بودند، شاهد جنایات غزه نبودیم

مولوی «امان الله برزگر» در چهاردهمین وبینار سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، با انتقاد از متحد و منسجم نبودن دولتمردان جهان اسلام، اظهار داشت که اگر این دولتمردان متحد بودند، مشکلات امروز مردم غزه به وجود نمی‌آمد.

امام جمعه اهل سنت سمیع‌آباد تربت جام تصریح کرد: امروز ما شاهدیم که بیش از هزاران نفر از زنان و کودکان و مردم عادی در غزه به شهادت می‌رسند و این می‌طلبد که دولتمردان جهان اسلام با یکدیگر متحد شوند. این‌ها کسانی هستند که از مسجدالاقصی حفاظت می‌نمایند؛ اما در معرض بدترین جنایات از سوی صهیونیست‌های جنایتکار با حمایت آمریکا قرار دارند.

اگر دولتمردان جهان اسلام متحد بودند، شاهد جنایات غزه نبودیم

مولوی برزگر با بیان این که ما امروز شاهدیم که رزمندگان مقاومت در لبنان، یمن، عراق و سوریه که نشأت گرفته از مقاومت ایران هستند، در برابر ابرقدرت‌ها و اسرائیل خائن و غاصب می‌ایستند و ازمردم مظلوم و بی‌پناه غزه حمایت می‌کنند، تاکیدکرد: امروز اگر دولتمردان جهان اسلام با یکدیگر متحد می‌شدند  و مراودات و شریان‌های اصلی خود را از آمریکا و اسرائیل قطع می‌نمودند، ما شاهد وقوع این جنایات در غزه نبودیم.
 
امام جمعه اهل سنت سمیع‌آباد تربت جام با طرح این سؤال که تا کی ما باید شاهد ضجه زدن خواهران خود در غزه و شهادت عزیزان و نونهالان خود باشیم، خاطرنشان کرد: خداوند و رسول خدا در روز قیامت از ما سوال خواهند کرد و مردم مظلوم وبی‌پناه فلسطین از دولتمردان جهان اسلام در پیشگاه خداوند شکایت می‌کنند.

کد خبر 1782233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha