قابلیت انتقال مفاهیم انسانی اولین ویژگی زبان فارسی است

سفیر ایران در بوسنی وهرزگوین گفت: اولین ویژگی زبان فارسی قابلیت انتقال مفاهیم انسانی عمیق است. عارفان و بزرگان کوشیده‌اند به دلیل غنای واژگانی زبان فارسی، از این زبان برای انتقال مفاهیم بلند استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از بنیاد سعدی، در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در بوسنی و هرزگوین برگزار شد، ابوذر ابراهیمی ترکمان با اشاره به ویژگی‌های زبان فارسی اظهار داشت: در کنار قابلیت انتقال مفاهیم عمیق انسانی، یکی دیگر از ویژگی‌های زبان فارسی، پاک ماندن این زبان است. زبانی که در خدمت فرهنگ و معنویت باشد.


وی ادامه داد: سومین ویژگی زبان فارسی این است که همواره در خدمت فرهنگ بشریت بوده است.


ابوذر ابراهیمی ترکمان در ادامه، شهریار را نمونه بارز انعکاس معنویت در قالب شعر عنوان کرد و او را پوینده واقعی مسیر رسیدن از عشق زمینی به عشق حقیقی دانست که فلسفه اصلی عرفان اسلامی در همه اعصار را شامل می شود.


دربخش دیگری از این مراسم رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی در سارایوو در سخنانی شعر فارسی را پیام آور عشق و محبت و دوستی دانست.


انصاری اظهار داشت: گرامیداشت شعرفارسی، گرامیداشت صلح و دوستی در میان مردم جهان است. پیام دوستی ملت ایران از قرن های بسیار دور از طریق شعر و ادبیات فارسی به مردم بوسنی و هرزگوین منتقل شده و زبان فارسی به نوعی میراث مشترک مردمان دو کشور محسوب می‌شود.


همچنین در این مراسم از دکتر الویر موسیچ؛ پژوهشگر برجسته عرفان اسلامی و ادبیات فارسی به عنوان پژوهشگر برتر جشنواره بین المللی پژوهش‌های فرهنگی سال ۱۴۰۲ به خاطر تالیف کتاب « فرهنگ‌ها در تماس، زبان‌ها در پیوند؛ زبان و ادبیات فارسی از چین تا بالکان، مطالعه موردی بوسنی و هرزگوین » تقدیر شد.


در ادامه دکتر موسیچ در سخنانی شعر شعرای پارسی گوی به ویژه شعر مولانا را پیام آور اخلاق و معنویت در زندگی عنوان کرد.


وی با اشاره به تجربه پانزده سال زندگی و تحصیل در ایران، بازتاب آموزه های اخلاقی این شعرا در زندگی مردم ایران را کاملا مشهود دانست و با خوانش و ترجمه ابیاتی از مولانا و شهریار، به ذکر نمونه‌هایی از آموزه های معرفتی و اخلاقی این شعرا پرداخت.


یاسمین حجیچ؛ رئیس انستیتو زبان دانشگاه سارایوو، امیر ساکیچ؛ مدیر آموزش عالی جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، احمد زلجیچ؛ رئیس دپارتمان شرق شناسی دانشگاه سارایوو از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

کد خبر 1782467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha