آموزش دانشگاهی در غزه، دردها و امیدها

نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه‌های غزه در جریان حملات اسرائیل دچار خسارت بسیار شده اند، به طوری که در طول این مدت از حق تحصیل محروم شدند، اما با وجود همه این سختی‌ها، امید دارند که این جنگ گذرا و ظلم اسرائیل پایان می‌یابد و دوباره دانشگاه‌ها احیا می‌شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: اسرائیل بیش از ده ماه است که به حملات خود به نوار غزه ادامه داده است و پیامدهای این جنگ وحشیانه بر تمام جنبه های زندگی از جمله آموزش عالی تأثیر گذاشته است. اگرچه مردم فلسطین در غزه باوجود درد و رنج از وقوع این جنگ طاقت فرسا هرگز ناامید نشدند و زندگی خود را در سایه بمباران صهیونیستی ادامه می دهند.

از آغاز حمله گسترده ارتش اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳، هواپیماها، تانک ها و کشتی‌های جنگی اسرائیل به شدت و کورکورانه نوار غزه را بمباران کردند و ده ها هزار ساختمان غیرنظامی از جمله خانه ها، مدارس، دانشگاه ها،مساجد،کلیساها، بیمارستان ها، نانوایی ها و مراکز سرپناهی سازمان ملل متحد ویران شدند.

 این ویرانی های گسترده باعث شهادت و زخمی شدن ده ها هزار غیرنظامی فلسطینی شد که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

آموزش دانشگاهی در غزه، دردها و امیدها
تخریب یک مدرسه در غزه

مشخص است که اسرائیل با حملات وحشیانه نظامی و محاصره غیرقانونی و غیرانسانی خود، تمام فلسطینی‌ها را در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان هدف قرار داده است.

 هواپیماهای جنگی اسرائیل بدون توجه به مسلح یا غیرمسلح بودن، سیاسی یا سیاسی بودن فلسطینی‌ها منازل آنها را تخریب کردند که علاوه بر رنج بی خانمانی و آوارگی اجباری، غم از دست دادن عزیزان خود را به دوش می کشند.

حملات اسرائیل بیمارستان های غزه را از کار انداخت، وضعیت  بیماران بدتر و وخیم کرد. تراژدی ملت فلسطین شاهدی بر نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی توسط اسرائیل است.

آموزش عالی فلسطین

در فلسطین ۵۱ دانشگاه و کالج داخلی وجود دارد که در سال ۲۰۲۳ تعداد کل دانشجویان نزدیک به ۲۲۶ هزار بود.

از تعداد ۵۱ دانشگاه و کالج، ۱۸ دانشگاه و کالج در نوار غزه وجود داشت که نزدیک به ۸۷ هزار دانشجو در آنها تحصیل می کردند. این نهادها و موسسه‌ها نقش مهمی در حفاظت و ترویج فرهنگ و ارزش های فلسطین ایفا کرده اند و به شکل قابل ملاحظه ای در ارتقای سطح آگاهی ملی کمک شایانی کرده اند. برهمین اساس می توان گفت که آموزش عالی فلسطین وسیله ای برای بقا و آزادی به شمار می‌آید.

 دانشگاه اسلامی غزه از شهرت علمی بسیار خوبی در سطح داخلی و بین المللی برخوردار است. در طول چهار دهه گذشته، به منظور انجام تحقیقات مشترک، سازماندهی کنفرانس ها و تسهیل تبادل اطلاعات اعضای هیئت علمی و دانشجویان، با بسیاری از دانشگاه ها و سازمان ها در سراسر جهان ارتباط برقرار کرده است. ده ها هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و در زمینه‌های مختلف فعالیت می کنند. بسیاری از آنها در نهادها و موسسات داخلی و بین المللی دارای سمت های عالی هستند.

دانشگاه اسلامی غزه شامل یازده دانشکده است و تعداد دانشجویان قبل از شروع جنگ کنونی اسرائیل به ۱۷ هزار نفر می رسید که ۶۳ درصد آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دادند.

آموزش دانشگاهی در غزه، دردها و امیدها
ویرانی نزدیکی یک مدرسه آنروا

 این دانشگاه با استفاده از فناوری‌های مختلف (مانند آزمایشگاه‌های کامپیوتر و آموزش الکترونیکی از طریق برنامه مودل و کنفرانس‌های ویدئویی)، علاوه بر سایر امکانات با کیفیت بالا (مانند کتابخانه‌ها، پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و زمین‌های بازی) محیط آکادمیک برجسته‌ای را فراهم کرده است.

 دانش‌آموزان با ناتوانی‌های جسمی، بینایی و شنوایی بورسیه تحصیلی دریافت کردند و توسط یک دفتر تخصصی در زمینه نیازهای خاص کمک شدند.

گروه زبان انگلیسی دانشگاه اسلامی غزه به عنوان بزرگترین گروه دانشگاه در نظر گرفته می شود. در ترم اول سال ۲۰۲۳، برای نزدیک به هزار و ۵۰۰ دانشجو دختر و پسر شش رشته مختلف لیسانس زبان انگلیسی، لیسانس تخصصی زبان انگلیسی در زمینه در ترجمه، لیسانس زبان انگلیسی در رشته رسانه و روزنامه نگاری، لیسانس آموزش در تدریس زبان انگلیسی، کارشناسی ارشد در زبان شناسی و کارشناسی ارشد در ترجمه در نظر گرفت.

آموزش دانشگاهی در غزه، دردها و امیدها
ساختمان تخریب شده دانشگاه اسلامی غزه

در جریان حملات کنونی اسرائیل، تمامی دانشگاه های نوار غزه هدف قرار گرفتند و نیروهای اسرائیلی بیش از شش هزار دانشجوی دختر و پسر و ۱۰۰ استاد دانشگاه را به شهادت رساندندد. در این شرایط غم انگیز، دانشجویان دانشگاه های نوار غزه در طول چندین ماه گذشته از حق تحصیل محروم شده اند.

 در هفته اول حملات رژیم صهیونیستی، هواپیماهای ارتش اسرائیل چندین بار به دانشگاه اسلامی غزه حمله کردند و بسیاری از ساختمان های این دانشگاه را ویران کردند.

نزدیک به یک ماه بعد، نیروهای زمینی اسرائیل با تانک ها و بولدوزرها به غرب شهر غزه حمله کردند و به زیرساخت ها و بسیاری از ساختمان های این منطقه از جمله وزارت آموزش و پرورش و چهار دانشگاه آسیب رساندند و دانشگاه اسلامی را آتش زدند. این حجم از ویرانی عظیم برای مردم فلسطین باور کردنی نبود.

 متأسفانه به دلیل تخریب گسترده و بیش از حد ساختمان ها، آسیب های شدید به زیرساخت ها، قطعی برق و سختی ارائه خدمات اینترنتی در طول طی ده ماه گذشته ارایه خدمات آموزشی و ارتباطی به دانشجویان و دانش آموزان به سختی انجام می‌شود. با این وجود استادان و معلمان و طالبان علم روحیه خوش بینی و تسلیم نشدن را حفظ کردند و برای آموزش علم تلاش می کنند.

آموزش دانشگاهی در غزه، دردها و امیدها

روحیه خوش بینی و تسلیم نشدن منبعی مهم و ضروری برای پایداری و مقاومت است استادان ومعلمان فلسطینی باید برای حمایت از دانش آموزان خود و تقویت توانایی های آنها برای انطباق با شرایط دشوار ایجاد کنیم. با وجود سختی و دشواری شرایط کنونی، امیدمان را از دست نمی دهیم.

ملت فلسطین در غزه از این منظر خوش بین باید باشند که این مرحله زودگذر خواهد بود، زیرا پیش از این جنگ نیز، اسرائیل چهار جنگ وحشیانه دیگر را در سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ در نوار غزه به راه انداخت. در هر یک از این جنگ ها، دانشگاه ها به شدت آسیب دیدند و مانع از عملکرد کامل آنها شدند. با این حال، به لطف تلاش های جمعی، ساختمان‌ها بازسازی و مرمت شدند و روند آموزشی با موفقیت از سر گرفته شد.

 همچنین بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر بر جنایات اسرائیل علیه غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی در نوار غزه، از جمله خسارات هنگفت به دانشگاه های فلسطینی تمرکز کردند. این امر منجر به محکومیت گسترده بین المللی نقض مستمر حقوق بشر و قطعنامه های سازمان ملل توسط اسرائیل شد. این مسئله به تقویت همبستگی بین المللی با مردم فلسطین کمک کرده است.

آموزش دانشگاهی در غزه، دردها و امیدها
آوارگان در مدرسه آنروا

بسیاری از دانشگاه های مهم فلسطینی در کرانه باختری تمایل خود را برای حمایت از آموزش عالی در نوار غزه ابراز کرده اند؛ به طوری که در ماه مارس گذشته، دانشگاه بیرزیت طرح «بازسازی امید» را با هدف فراهم کردن منابع برای حمایت از زیرساخت های سازمانی در غزه و کمک به محققان و دانشجویان برای دسترسی به دانش لازم به منظور تکمیل روند آکادمی شان راه انداخت.

 وزارت آموزش و پرورش فلسطین و بسیاری از دانشگاه های داخلی و بین المللی این طرح را پذیرفته اند. و چند هزار دانشجو از دانشگاه های غزه، از جمله دانشگاه اسلامی غزه، آموزش آنلاین را آغاز کرده اند.

این طرح باعث شده تا بسیاری از دانشجویان با وجود همه سختی‌ها و چالش‌های آموزشی پیش رویشان تصمیم بگیرند تحصیلات خود را از این طریق ادامه دهند.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، تحصیلات دانشگاهی در نوار غزه با شرایط دشوار بی سابقه ای مواجه بوده است. با این وجود ملت فلسطین معتقد است که این مرحله نیز گذراست و بی عدالتی اسرائیل پایان خواهد و دانشگاه بازسازی می شود و دوباره آموزش عالی فلسطین بلند می شود و نهضت جدیدی می آفریند.

کد خبر 1782599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha