۱۵۰ نفر از بچه‌های این مسجد در جنگ شهید شدند

مسجد جامع فردانش در دوران دفاع مقدس به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اعزام به جبهه‌ها محسوب می‌شد، بسیاری از جوانان محله جوادیه از این مسجد به جبهه‌های حق علیه باطل رهسپار شدند و ۱۵۰ نفر از بچه‌های این مسجد در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی، نشان می دهد که مردم حقایق انقلاب اسلامی و حوادث جهانی را از طریق مساجد دنبال می کردند. مسؤلان و شخصیت های سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند و مطالب گفتنی را به مردم منتقل می کردند.

در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیشتر از تریبون های مساجد برای مردم تبیین می شد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیات های مهم، در مساجد حضور پیدا می کردند و درباره چگونگی عملیات ها و دستاوردهای آن به ویژه تأثیر آن در تحولات منطقه ای و جهانی سخن می گفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را به عنوان سفیران صادق دفاع مقدس، به جان و دل می سپردند و برای دیگران نقل می کردند. مساجد در دوران دفاع مقدس از جمله پایگاه‌های اعزام به جبهه ها و نیز محل جمع آوری کمک های مردمی بودند.

 محله جوادیه از محله‌های  قدیمی تهران به شمار می‌رود که با تقدیم ۵۵۰شهید در انقلاب اسلامی و ۸سال دفاع مقدس از آن به عنوان محله شهیدپرور یاد می‌شود. یکی از مشخصه های محله جوادیه مسجد جامع آن است که در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس فردانش بنا شد. مسجد جامع فردانش در داخل محدوده بازارچه جوادیه قرار گرفته و در حال حاضر نیز از مساجد فعال این محله است.

قریب ۱۵۰ نفر از شهدای این محله از بچه های مسجد جامع فردانش بودند که به جبهه ها اعزام شدند و همه ساله به پاس قدردانی از خانواده‌های معظم شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران انقلاب و دفاع مقدس، کنگره شهدای محله جوادیه با حضور پر شور مردم انقلابی و ولایت‌مدار در این مسجد برگزار می شود.

حجت الاسلام «محمد سلطان ابراهیمی»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های مسجد جامع فردانش بیان کرد: مسجد جامع فردانش از مساجد قدیمی و موفق شهر تهران است. این مسجد در بازارچه جوادیه قرار گرفته است، از طرفی با یک منطقه تجاری و از طرف دیگر با منطقه مسکونی و متراکم همسایه است. نکته قابل توجه حضور پررنگ بانوان و نوجوانان در برنامه‌های این مسجد و البته صفوف نماز جماعت است.

امام جماعت مسجد جامع فردانش بیان کرد: محله جوادیه ۵۵۰ شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است، به طوری که برخی از کوچه های این محله از چهار تا هفت شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده اند، قریب ۱۵۰ نفر از بچه های این مسجد در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند. بسیاری از جوانان جوادیه از این مسجد به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند و با خلوص نیت و انگیزه به جنگ با دشمن رفتند و از مرز و بومشان دفاع کردند.

وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس مسجد یکی از پایگاه‌های اصلی اعزام به جبهه بود. همزمان با شروع جنگ تحمیلی بسیج نیروها و امکانات اعم از اعزام نیرو و کمک‌های مردمی، از مسجد مورد توجه قرار گرفت و مسجد با جمع آوری کمک های مردمی از جبهه نیز پشتیبانی می کرد. بانوان محله که عمدتاً از خانواده‌های رزمندگان و شهدا بودند، هم فعالیت چشمگیری در مسجد داشتند.

امام جماعت مسجد جامع فردانش تصریح کرد: در حال حاضر یکی از کارهایی که در مسجد جامع فردانش جوادیه انجام می شود، برگزاری یادواره های شهدای محله جوادیه با همکاری بسیج است که با حضور سخنرانان مطرح کشوری همه ساله برگزار می شود.

۱۵۰ نفر از بچه‌های این مسجد در جنگ شهید شدند

۱۵۰ نفر از بچه‌های این مسجد در جنگ شهید شدند

 وی یکی از دلایل موفقیت مسجد جامع جوادیه را بهره گیری از  هیئت امنای باتجربه دانست و گفت: نقش و جایگاه هیئت امناء در موفقیت یک مسجد بسیار پررنگ است، به همین جهت پس از حضور در این مسجد در گام اول برای مسجد هیئت امنا انتخاب کردم، زیرا معتقدم هیئت امنای همدل و همراه در موفقیت مسجد بسیار مهم است و هیئت امنا نقشی مهمی در مدیریت مسجد دارد. امام جماعت می‌تواند با تصمیم گیری شورایی و استماع نظرات آنها برنامه های مسجد را پیش ببرد.

۱۵۰ نفر از بچه‌های این مسجد در جنگ شهید شدند

وی احیا و تقویت پایگاه بسیج مسجد را یکی دیگر از برنامه های مورد توجه در این مسجد دانست و خاطرنشان کرد: حفظ وحدت مسجد مهمترین کار یک امام جماعت موفق می تواند باشد، به همین جهت این موضوع مهم را در مسجد مورد اهتمام قرار دادم، همچنین در این مسجد تلاش داشتم در برنامه‌ریزی ها و فعالیت های مسجد بانوان را هم شرکت دهم، ایجاد مهدکودک و برگزاری کلاس های قرآنی در مسجد هم در این راستا دنبال شده است.

۱۵۰ نفر از بچه‌های این مسجد در جنگ شهید شدند

۱۵۰ نفر از بچه‌های این مسجد در جنگ شهید شدند

حجت الاسلام سلطان ابراهیمی به فعالیت مهد کودک، پیش دبستانی، کلاس‌های قرآنی، تربیتی با محوریت بانوان اشاره کرد و گفت: چشم انداز و هدفی که در مسجد دنبال می کنیم، تربیت نسل تراز در مسجد است به گونه ای که از کلاس های قرآنِ مسجد که قرآن آموزان خردسال و کودک در آن شرکت دارند، چندین قاری برجسته تربیت شده است که در آینده می توانند از مربیان مسجد شوند.

وی برقراری ارتباط با مدارس پیرامون مسجد را یکی از برنامه های مورد توجه دانست و گفت: تدارک برنامه های اردویی برای دانش آموزان، اعزام نوجوانان به مراسم پیاده روی اربعین حسینی، راه اندازی تیم های ورزشی با حضور دانش آموزان از جمله برنامه های مورد توجه بوده است.

امام جماعت مسجد جامع فردانش کمک رسانی به اقشار محروم را یکی دیگر از رویکردهای مسجد دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ خانوار تحت پوشش مسجد هستند و در قالب های توزیع بسته های معیشتی، پرداخت هزینه های درمانی و بیمارستانی و دارویی، کمک برای خرید لوازم خانگی به خانواده های محروم تحت پوشش کمک می شود.

کد خبر 1782853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha