تغییر گزینه‌های حزب‌الله در جنگ با اسرائیل

علی حیدر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی و محمود یزبک، کارشناس مسائل اسرائیل تاکید کردند: حزب الله به گزینه‌های دیگر متوسل خواهد شد و اسرائیل درکی از این واقعیت ندارد که ممکن است با حملات حزب الله، جنگ به گونه‌ای دیگر در پیش رود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، دو تحلیلگر سیاسی معتقدند که تحولات کنونی در جبهه لبنان تهدیدی برای گشودن جنگی همه جانبه در منطقه مورد نظر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است و گفته اند که مقاومت لبنان به گزینه های دیگری متوسل خواهد شد.

ارتش اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که مقر مرکزی حزب الله را در قلب ضاحیه جنوبی بیروت بمباران کرده است، در حالی که رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که هدف اصلی، حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله بوده است.

علی حیدر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی در اظهار نظر خود به الجزیره در مورد تحولات جاری در ضاحیه جنوبی بیروت، گفت: مقاومت در لبنان با توجه به عزم اسرائیل و آمریکا به سمت گزینه هایی که از آن اجتناب می‌کرد، می‌رود.

این تحلیل‌گر معتقد است، اسرائیل با حمله مستمر به روستاها و شهرهای لبنان مرتکب اشتباه بزرگی شده است، زیرا فکر می‌کرد با این کار مقاومت را برای عقب نشینی تحت فشار قرار می‌دهد، اما واقعیت این است که نیروهای مقاومت با صدها موشک،  تل آویو و حیفا را هدف قرار خواهند داد.

وی گفت: عدم تشدید تنش توسط مقاومت، نتانیاهو را به ارتکاب جنایات بیشتر علیه لبنانی‌ها سوق می دهد.

وی تحولات کنونی را «یک تحول بزرگ در پیامدهای نظامی و سیاسی آن» توصیف کرد که ممکن است قواعد درگیری و رویارویی را تغییر دهد و منجر به ایجاد تحولات دراماتیک در عمق اسرائیل شود.

علی حیدر نسبت به تاثیر این حملات بر وضعیت روانی لبنانی‌ها هشدار داد.

از سویی دیگر، محمود یزبک، کارشناس مسائل اسرائیل گفت: نتانیاهو خواهان یک جنگ همه جانبه در منطقه است که منجر به کشاندن ایران و آمریکا به داخل آن شود و به جنگ بزرگی تبدیل شود که او یک سال پیش ترسیم کرده بود.

وی با بیان اینکه حزب‌الله تاکنون سطح درگیری‌ای را که از مدتی پیش آغاز کرده بود، حفظ کرده و موشک‌های خود را به سمت مناطق محدود و مشخص یعنی اهداف نظامی هدایت می‌کرد، اما این واقعیت تغییر خواهد کرد و این همان چیزی است که نتانیاهو به دنبال آن است.

وی خاطرنشان کرد: تحلیلگران سیاسی و نظامی در اسرائیل انتظار دارند که حزب الله در پاسخ به حملات مداوم اسرائیل، هر لحظه موشک‌هایی را به سمت تل آویو شلیک کند.

به گفته یزبک، هیچ درکی از واقعیت در میان اسرائیلی ها وجود ندارد که اگر حزب الله به موشک باران تل آویو، حیفا و دیگران متوسل شود، اتفاق دیگری رخ خواهد داد، همانطور که در جنگ های قبلی، به ویژه در جنگ 2006 اتفاق افتاد.

کد خبر 1783139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha