دانش‌آموزان صربستانی با زیبایی‌های ایران آشنا شدند

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در اقدامی جدید، سه برنامه ایران شناسی در مدارس شهرهای پروکوپیه در جنوب صربستان، اوبرنواتس در مرکز و بلگراد پایتخت این کشور اجرا کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با هدف آشنایی نسل جدید صربستان با ایران، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد سلسله برنامه‌های ایرانشناسی و کارگاه‌های آموزشی را برنامه‌ریزی و با همکاری مراکز فرهنگی و مدارس شهرهای مختلف صربستان اجرا می‌کند.

در این راستا، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، سه برنامه ایرانشناسی در مدارس شهرهای پروکوپیه در جنوب صربستان، اوبرنواتس در مرکز و بلگراد پایتخت این کشور برگزار شد.

این برنامه‌ها که با همکاری مدرسان بومی زبان فارسی اجرا می‌شود، شامل کلیپ‌های مختلف و متنوع از مناطق دیدنی ایران، معرفی سنت‌ها و آئین‌ها، ادیان مختلف و اماکن مذهبی ایشان، ادبیات، موسیقی و واژه‌های مشترک زبان فارسی و صربی است.

در نخستین برنامه از سلسله برنامه‌های ایرانشناسی، بیش از ۱۵۰ دانش آموز مدارس شهر پروکوپیه به همراه مدیران و معلمانشان در برنامه‌ای متنوع از جمله کلیپ‌های آموزشی و گردشگری و توضیحات امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی ایران و خانم بویانا دویچ، مدرس زبان فارسی در دبیرستان زبانشناسی بلگراد با جنبه‌های مختلف فرهنگ و سرزمین ایران آشنا شدند.

همچنین، نمایشگاهی از صنایع دستی نیز در سالن اجرای برنامه ترتیب داده شد.

دومین برنامه، با محوریت معرفی ایران ویژه زبان و ادبیات فارسی در هنرستان دیزاین بلگراد و به مناسبت روز زبان‌های اروپایی برگزار شد.

پورپزشک، رایزن فرهنگی ایران با اشاره به همکاری‌های قبلی از جمله حضور استاد خوشنویسی از مدیریت دبیرستان تشکر و قدردانی کرد و در زمینه تاریخچه، ویژگی‌ها و گستره نفوذ زبان و ادبیات فارسی در جهان و منطقه بالکان سخن گفت.

پس از آن، نجفیان رضوی، کارشناس رایزنی فرهنگی ایران در باره واژگان مشترک زبان صربی و فارسی سخن گفت و تعدادی از دانش‌آموزان نیز مطالبی را به مناسبت روز زبان‌های اروپایی ارایه دادند.

در ادامه سلسله برنامه‌های ایرانشناسی ویژه مدارس صربستان، مجتمع آموزشی "یفی میا" osjefimija  شهر اوبرنواتس میزبان ۶۰ تن از دانش‌آموزان بود.

پورپزشک، رایزن فرهنگی ایران با اشاره به سابقه برگزاری برنامه دوستی کودکان ایران و صربستان در سال ۲۰۲۲ در این مجتمع از همکاری مدیریت و معلمان قدردانی کرد و نشانه علاقه‌مندی به افزایش شناخت، تقویت دوستی‌ها و مشترکات فرهنگی و فکری دو ملت دانست.

این برنامه شامل نمایش کلیپ‌های مختلف و متنوع از مناطق دیدنی ایران، معرفی سنت‌ها و آئین‌ها، ادبیات، موسیقی و واژه‌های مشترک زبان فارسی و صربی بود که توسط خانم بویان دویچ، مدرس زبان فارسی اجرا شد.

کد خبر 1783178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha