نمایش بحران غزه در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فلسطین «تورنتو»

هفدهمین دوره جشنواره فیلم فلسطین تورنتو در حال برگزاری است، رویدادی که توسط جامعه مسلمانان کانادا برگزار می شود و سینما، هنر و فرهنگ فلسطین را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «cbc»، هفدهمین دوره جشنواره فیلم فلسطین تورنتو در حال برگزاری است، رویدادی که توسط جامعه مسلمانان کانادا برگزار می شود و سینما، هنر و فرهنگ فلسطین را به نمایش می‌گذارد.

«دانیا مجید»، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر جشنواره فیلم تورنتو در این باره گفت: اگرچه اثین جشنواره هر سال مضامین سیاسی و اجتماعی را به همراه داشته است، اما جشنواره امسال وزن متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد.

مجید افزود: سال گذشته کمپین ما حول محور «فلسطین آزاد» بود و  آثار هنری درباره نژادپرستی و سانسور ضد فلسطینی صحبت می‌کردند، اما دوره ۲۰۲۳ جشنواره تنها چند روز قبل از رویدادهای هفتک اکتبر به پایان رسید و حالا زمینه کار به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

وی در این باره گفت: دیدن این جنایات و تلاش برای داشتن یک گوی بلورین و تلاش برای فهمیدن اینکه سپتامبر ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود، بسیار دشوار بود.

به دنبال گسترش درگیری در غزه در سال گذشته، مجید و همکارانش در جشنواره فیلم فلسطین به تظاهرات در تورنتو پیوستند و افرادی که به تازگی در جشنواره شرکت کرده بودند از برگزارکنندگان جشنواره خواستند تا آن را بزرگتر و بهتر انجام دهند.

مجید به یاد می‌آورد که در روزها و هفته‌های پس از آن بارها به این موضوع پرداخته شده بود که چگونه می‌توان به عنوان یک جشنواره اجتماعی با این مسئله مقابله کرد.

او و همکارانش با «زندگی غزه: تجلیل از هنرمندان و نویسندگان فلسطینی»، رویدادی که در فوریه سال جاری برگزار شد از آثار هنرمندان فلسطینی که در بمباران اخیر جان خود را از دست داده بودند، تجلیل کردند.

مجید گفت: واکنشی که از این رویداد گرفتیم بسیار زیاد بود. مردم می گفتند که این دغدغه‌ها باید در جایی بیان می‌شد.

این بازخورد، مجید و همکارانش را بر آن داشت تا جشنواره سپتامبر ۲۰۲۴ را به طور کامل به نگرانی مردم فلسطین در بحبوحه جنایت‌های رژیم صهیونیستی اختصاص دهد.

مجید با دیدن اینکه هنر هنوز در حال خلق شدن است و هنرمندان فلسطینی هنوز کار می کنند، واقعا وظیفه ما این بود که دوباره گرد هم بیاییم و خودمان را متعهد به اشتراک گذاری آثار مربوطه بدانیم؛ جایی که این فیلمسازان بتوانند خود را ابراز کنند و از دغدغه‌هایشن بگویند.

البته بیشتر فیلم های ارسال شده به جشنواره ۲۰۲۴ قبل از اکتبر ۲۰۲۳ ساخته شده اند و این چالشی جدی برای مجید و تیم برنامه نویسی ایجاد کرده است. اگرچه بسیاری از آثار به خوبی ساخته شده بودند، اما جشنواره باید در نظر می گرفت که آیا یک فیلم در سپتامبر ۲۰۲۴ با مخاطبان خود صحبت می کند یا خیر.

در پایان، او و تیمش تصمیم گرفتند فیلم‌هایی را نمایش دهند که منعکس کننده وضعیت فعلی باشدو مربوط به جنبه های مختلف غزه باشد.

فیلم‌هایی مانند «از طبقه صفر» مجموعه‌ای از ۲۲ فیلم کوتاه که زندگی روزمره در نوار غزه محاصره شده را به تصویر می‌کشد، به مخاطبان بینشی از دیدگاه‌های کسانی که مستقیما تحت تأثیر قرار می‌گیرند، می‌دهد.

مستند «زندگی زیباست» نیز به شرح تجربه یک فیلمساز جوان فلسطینی به نام «محمد جبالی» می پردازد که پس از بسته شدن مرزهای غزه در طول جنگ در سال ۲۰۱۴ در جشنواره فیلمی در نروژ شرکت کرد.

این جشنواره همچنین «مستندی به پدرم» را نیز برنامه‌ریزی کرده است، مستندی که در سال ۲۰۰۹ نمایش داده شد و داستان عکاسی در رفح را دنبال می‌کند که از عکس‌ها برای ثبت تاریخی قابل توجه استفاده می‌کند.

جشنواره فیلم فلسطین تورنتو همچنین شامل نمایشگاه‌های هنری، میزگردها و جلسات پشتیبانی، مجموعه‌ای از جلسات بهداشت روان و کارگاه‌های آموزشی برای حمایت از جامعه عرب در این مدت است.

مجید امیدوار است که با مشارکت فلسطینی‌ها فضای امنی را برای شرکت‌کنندگان فراهم کند تا در مورد هر موضوعی بحث کنند و ابزارهای پشتیبانی مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.

او در این باره می‌گوید: هنر در بحران‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند و آن برآوردن نیازهای جامعه است؛ ایجاد فضایی برای شنیده شدن حرف افرادی به هیچ چیزی برای گفتن حرف‌های خود دسترسی ندارند.

کد خبر 1783189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha