زندگی منتظرانه؛ از خاطره‌ای عبرت‌آموز تا تنها راه تشخیص خواسته‌های امام زمان

حجت السلام اباذری با بیان اینکه زندگی دوران غیبت باید منتظرانه باشد و منتظر به امام زمان اقتدا کند، گفت: معیار توحید عملی همین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام محمود اباذری، بعد از ظهر شنبه(۷ مهر) در برنامه «قرار شنبه های مهدوی» بیست و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های آموزشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی که به صورت زنده و با موضوع ویژگی منتظران در بستر آپارات برگزار شد؛ با محوریت بخش‌هایی از دعای عهد مطالبی بیان کرد.

زندگی منتظرانه؛ از خاطره‌ای عبرت‌آموز تا چرایی اطاعت از ولی‌فقیه

ملزومات زندگی منتظرانه

استاد مرکز تخصصی مهدویت عبارت «وَ اسْلُکْ بی مَحَجَّتَهُ/ مرا به راه او درآور» را محور بحث خود قرار داد و با این مقدمه که «زندگی دوران غیبت باید منتظرانه باشد و منتظر به امام زمان اقتدا کند و حضرت را حقیقتاً امام خود قرار دهد و مأمومِ این امام در زندگی قرار بگیرد و دغدغه او جلب رضایت امام زمان باشد» گفت: معیار توحید عملی همین{موارد} است.

زندگی دوران غیبت باید منتظرانه باشد و منتظر به امام زمان اقتدا کند و حضرت را حقیقتاً امام خود قرار دهد

وی با افزودن این مطلب که اطاعت از امام زمان، اطاعت خدا را شکل می دهد و عصیان ایشان، عصیان خدا را؛ درباره ویژگی‌های زندگی منتظرانه، فرد و جامعه در تراز انتظار و... نکاتی بیان و ابتدا این پرسش را مطرح کرد: اگر زندگی با یاد ایشان و دغدغه اطاعت از ایشان باشد به عنوان ولی خدا باشد؛ آیا می توان گفت «وَ اسْلُکْ بی مَحَجَّتَهُ» شکل گرفته و زندگی ما امام زمانی است!؟

زندگی منتظرانه؛ از خاطره‌ای عبرت‌آموز تا چرایی اطاعت از ولی‌فقیه

خاطره ای عبرت‌آموز

حجت الاسلام اباذری در همین رابطه به ذکر خاطره شخصی خود از فردی پرداخت که پس از فراغت از کار در کارخانه، عصرها به جای استراحت؛ زائران را رایگان به جمکران می‌رساند، تبلیغ چهره به چهره برای آشنا کردن آنان با امام زمان داشت، در خانه به همسرش گفته بود همه کارها اعم از خانه‌داری و بچه‌داری و... به عشق امام زمان باشد و... اما در نهایت مشخص شد این فرد از پیروان دروغین مهدویت است که خود را فرزند امام زمان و زمینه ساز ظهور معرفی می‌کند!

وی در نتیجه‌گیری از این اتفاق اظهار کرد: گرچه سراسر زندگی او با یاد امام زمان بود اما دین و دنیای خود را باخته بود لذا موضوع مهدویت فوق العاده ظریف و حساس است و سکه های تقلبی دارد که گاهی تشخیص آن از اصل آسان نیست.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با متذکر شدن این مطلب که سبک زندگی منتظرانه این نیست کسی بگوید کاری به مسائل سیاسی اجتماعی ندارد زیرا اگر جایی دشمن با ما تقابل ندارد باید شک کنیم؛ با استفاده از دیگر عبارات دعای عهد از جمله «وَ الْمُمْتَثِلینَ لاَوامِرِهِ... والسّابِقینَ اِلی اِرادَتِهِ»   تأکید کرد: باید برای عمل به خواسته‌های امام زمان با یکدیگر مسابقه گذاشت و در یک کلمه حاضر به جان دادن برای حضرت باشیم.

زندگی منتظرانه؛ از خاطره‌ای عبرت‌آموز تا چرایی اطاعت از ولی‌فقیه

خواسته امام زمان را بشناسیم و برای انجام آن مسابقه بگذاریم

وی سپس به پاسخ پیرامون این پرسش که خواسته امام زمان چیست که برای انجام آن مسابقه بگذاریم؟ پرداخت و بیان کرد: ممکن است کسی بگوید راه ایشان راه قرآن و عترت است، به همان عمل کنیم، گرچه در عمل مشکل داریم اما آیا راهکار خوبی است که از طریق قرآن و روایات خواست حضرت را تشخیص داده و برای انجام آن مسابقه بگذاریم؟

حجت الاسلام اباذری پاسخ به این سئوال را از حیث اطلاع از احکام دینی مثبت خواند و با این توضیح کوتاه که در برخی موارد می شود از قرآن و عترت استفاده کرد؛ توقیع شریف رجوع به فقها در عصر غیبت را مورد توجه قرار داد و گفت:  در امور سیاسی و اجتماعی چه؟ تشخیص اینکه کجا باید جنگ و در کجا صلح کرد؟ جای قیام و قعود و زمان فریاد و خروش و یا سکوت کجاست؟ این موارد مسائل کمی نیست.

لزوم فهم‌محوری به جای ثواب‌محوری

وی پیش از پاسخ اصلی به ابهامات این حوزه با تأکید بر اینکه در زمینه مهدویت و امام زمان باید از کانال «ثواب محوری» به «فهم محوری» بیائیم؛ در همین رابطه سرنوشت برصیصای عابد، بلعم باعورا، زبیر و... را یادآورد و بر اهمیت داشتن دغدغه فهم اینکه امروز عامل سعادت و عاقبت به خیری چیست، تأکید و خاطرنشان کرد: اقتضائات زمان متناسب شرایط زمان و وضعیت موجود است؛ از همین رو دعای عهد برای دوران غیبت است نه دوران ظهور!

استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: تنها راه تشخیص خواست امام زمان از طریق مراجعه به نزدیک ترین فرد به ایشان در حوزه فقاهت، عدالت و کفایت است که امروزاز این مسئله به عنوان ولی فقیه یاد می کنیم که اگر دین همه چیز داشت الا ولایت فقیه، چنین دینی ناقص بود و به درد سعادت و هدایت بشر نمی‌خورد.

زندگی منتظرانه؛ از خاطره‌ای عبرت‌آموز تا چرایی اطاعت از ولی‌فقیه

تنها راه تشخیص خواست امام زمان از طریق مراجعه به نزدیک ترین فرد به ایشان در حوزه فقاهت، عدالت و کفایت است

وی با افزودن این نکته که نتیجه ثواب محوری و دوری از تفکر این است که می گویند کجای قرآن درباره ولایت فقیه گفته شده؟ اظهار کرد: چطور دین برای غیبت کوتاه، ۶۰ و ۷۰ سال نائب خاص دارد و جامه شیعه را از طریق آنان مدیریت می کند اما برای دوران طولانی غیبت، دین برنامه ندارد؟

چرایی اطاعت از ولی فقیه

حجت‌الاسلام اباذری با اشاره به این شبهه که چرا باید به فرد غیرمعصوم با احتمال ضریب خطا مراجعه کرد؟ گفت: در دوره ای که دسترسی به حجت حیّ زمان نیست اینجا تکلیف چیست؟ وقتی آب برای وضو نیست آیا تیمم هم نباید کرد؟ لذا اطاعت از ولی فقیه به مثابه همان تیمم در زمان نبود آب است تا فرد شایستگی خود را برای رسیدن به آب نشان بدهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سعی دشمنان این است ما را از ولایت جدا کنند زیرا ولایت فقیه دژ و قلعه محکمی است که ما را از شیاطین حفظ می کند پس اگر در مسیر ولایت فقیه باشیم «واسلک بی محجته» محقق می‌شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: دشمنان با شبهه افکنی پیرامون اینکه چرا رهبری نسبت به اختلاس‌ها و سایر مشکلات کاری نمی‌کند، می‌خواهند بین ما و ولایت جدایی بیندازند و اگر با مبانی دین آشنایی نداشته باشیم این شبهات ما را از ولایت و طریق امام زمان جدا می کند و خیال می کنیم در مسیر هستیم.

زندگی منتظرانه؛ از خاطره‌ای عبرت‌آموز تا چرایی اطاعت از ولی‌فقیه

اگر در مسیر ولایت فقیه باشیم «واسلک بی محجته» محقق می‌شود پس مردم به ولی زمان اعتماد داشته باشند

وی در تکمیل این بخش از سخنانش یادآور شد: وظیفه ولی فقیه این نیست هر خلأ و فسادی را حل کند کما اینکه وظیفه پیامبر و امام معصوم هم نیست البته مقایسه نمی کنیم اما وظیفه ایشان هدایت و رهبری و روشنگری است پس مردم به ولی زمان اعتماد داشته باشند و به حرف او گوش بدهند که در جنگ نرم همه دجالان، می‌خواهند مردم را نسبت به ولی زمان کور و بدبین و بی اعتماد می‌کنند و نقشه معاویه هم همین بود و موفق شد و آن مصیبت‌ها رقم خورد.

حجت السلام اباذری اظهار کرد: اما ملت ایران در این آزمون خوب درخشیدند گرچه فراز و فرودهایی داشته و جنگ روانی دشمن شدت یافته و جاهایی غفلت کردیم اما سلوک در «واسلک بی محجته» حرکت در مسیر معین و با دقت و توجه است.

کد خبر 1783245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha