اسرائیل برای ایجاد یک جزیره ثبات و امن به دنبال جنگ افروزی است

سیف الرضا شهابی، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگوی اختصاصی با شبستان تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با حمایت یکپارچه غرب و سکوت اعراب احساس می کند بهترین موقعیت را پیدا کرده تا مخالفان خود در منطقه قلع و قمع کند تا یک جزیره ثبات و امن به مدت سال‌ها در داخل اسرائیل ایجاد کند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: دکتر «سیف الرضا شهابی» کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری شبستان درباره ورود اسرائیل به جنگ زمینی و استمرار جنگ چیست و تا کجا جنگ را می خواهد پیش ببرد، گفت: اسرائیل مدعی است که نیروهای لبنانی باید عقب نشینی کنند و در مرز بین اسرائیل و لبنان نباشند. یعنی یک منطقه حائلی وجود داشته باشد. اسرائیل مدعی است که شیعیان و مردم منطقه جنوب لبنان به آن قسمت منتقل شوند و عنوان می کند هرچه آنها به مرز نزدیک‌تر شوند، خطرش برای ما بیشتر است و امکان اینکه ما بیشتر در تیررس تیراندازی و تیررس موشک های حزب الله باشیم، بیشتر است؛ به همین خاطر می خواهد فاصله ای وجود داشته باشد تا مشکلی از این بابت نداشته باشد. این مسئله تقریبا درباره اوکراین هم وجود دارد که غرب می‌خواهد تمام تسلیحات خود را به مرز روسیه ببرد، اما روسیه موافقت نمی‌کند و عنوان می‌کند مناطقی باید وجود داشته باشد که فاصله بین نیروهای اوکراین و ناتو را با روسیه بیشتر کند. مشابه این را نیز اسرائیل درباره جنوب لبنان دارد و می گوید اگر نیروهای حزب الله و نیروهای شیعه در مرز باشند و یک خط مرزی بین ما نباشد، این خطرش برای ما زیاد است و باید فاصله ای وجود داشته باشد که خطری ما را تهدید نکند.

وی درباره اینکه چرا اسرائیل اصرار به ادامه جنگ دارد، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی برای اینکه احساس می‌کند، دست برتر پیدا کرده، از یک طرف می‌بیند غرب یکپارچه از او حمایت می‌کند و از طرف دیگر می‌بیند کشورهای عربی سکوت کرده اند و پیش خود فکر می کند که الان بهترین موقعیت است تا تمام مخالفان خود را قلع و قمع کند و بتواند در دهه‌های آینده در آرامش باشد و هیچ تهدیدی از ناحیه حماس، حزب الله و سایر گروه‌ها را احساس نکند؛ حتی ممکن است در آینده برخوردهایی مستقیم یا غیر مستقیم با جمهوری اسلامی داشته باشد تا از ناحیه جمهوری اسلامی هم تهدیدی نداشته باشد البته ممکن است برخورد مستقیم و درگیری نداشته باشد اما تهدیدات و کارهایی می‌کند تا برای خود یک جزیره ثبات و منطقه امنی برای سالها در داخل اسرائیل ایجاد کند.

سیف الرضا شهابی درباره اینکه چگونه می‌توان در عرصه بین الملل ترمز اسرائیل را کشید، گفت: همان طور که می‌دانید در دولت‌های غربی هرگاه رای گیری می شود، آمریکا رای منفی می دهد، انگلیس گاهی اوقات با آمریکا همراه شده و گاهی نیز رای ممتنع می دهد، فرانسه هم بعضی مواقع رای ممتنع می دهد و برخی مواقع نیز مخالفت می‌کند. در مجموع مشکل اصلی خود آمریکاست که یکپارچه از آنها حمایت می‌کند.

وی درباره تغییرات در دولت آینده آمریکا گفت: چه کامالا هریس و چه ترامپ انتخاب شود، گفت: هر دو خود را مدافع اسرائیل می‌دانند، اما ممکن است تغییراتی در آینده در دولت آمریکا پس از انتخابات ماه نوامبر انجام شود، ولی بعید می دانم چون آمریکا فعلا تنها کشوری است که یکپارچه خود را مدافع اسرائیل می داند و اگر بارها در شورای امنیت قطعنامه‌هایی مطرح شود، آمریکا به تنهایی وتو کرده و جلوی آن را می‌گیرد مگر اینکه کشورهای عربی به این جمع بندی برسند که باید تغییراتی در وضعیت آمریکا ایجاد کنند حالا یا آمریکا را تطمیع کرده یا تهدیدات اقتصادی و نفتی کنند تا این کشور مجبور شود مقداری سر فرمان را بگرداند و به نفع اسرائیل رای ندهد؛ در غیر این صورت هر اتفاقی بیفتد، آمریکا به هر قطعنامه ای رای وتو می دهد؛ مگر آنکه مانند جنگ سال ۱۹۷۳ که اعراب، شیرهای نفتی خود را بستند تا آمریکا را وادار کنند متعادل تر با قضیه برخورد کند. اتفاق بیفتد، در غیر اینصورت، آمریکا به این سادگی کوتاه نمی آید و دست از حمایت اسرائیل برنمی دارد.

کارشناس مسائل سیاسی درباره اینکه آیا می‌توان این ادعا را مطرح کرد که اسرائیل به نیابت از آمریکا در منطقه می جنگد، گفت: از بدو تاسیس اسرائیل، یهودیان در آمریکا خیلی نفوذ داشتند. آیپک نفوذ زیادی در داخل آمریکا دارد و در خیلی از تغییر و تحولات آمریکا آیپک نقش موثری داشته است. آیپک همان اسرائیلی است که در آمریکا وجود دارد. در نتیجه تا زمانی که آیپک قوی و قدرتمند است نباید تصور کنیم که آمریکا حمایت خود را از اسرائیل بردارد. اسرائیل برای اینکه خود را ملزم می‌داند که از خود دفاع کند یا چون خود را حافظ منافع کشورهای غربی در منطقه می‌داند، دست به این اقدامات می‌زند. در هر دو حالت آنها می خواهند به عنوان یک کشور یهودی وجود داشته باشند و از طرف دیگر آمریکا و انگلیس  از آنان حمایت می‌کنند.

سیف الرضا شهابی درباره اینکه آیا کارهای اسرائیل یک تله جنگ برای ایران نیست، گفت: هم می توان گفت هست و هم می توان گفت نیست. اگر ایران همچنان حمایت خود را از گروه‌های نیابتی خود ادامه دهد، ممکن است اسرائیل یک تله جنگی هم بگذارد تا برای ایران مشکل ایجاد کند، اما اگر ایران مقداری کوتاه بیاید، شاید تله جنگی هم ایجاد نکند و احساس کند دیگر نباید خود را بیش از این دچار درگیری و دردسر کند، چرا که عاقبت آن مشخص نیست فعلا در این مقطع اسرائیل وظیفه خود می داند گروه های نیابتی در یمن، عراق، سوریه، لبنان و غزه را سرکوب کند و اگر لازم بود با آنها به جنگ بپردازد و اگر هم نبود که مسئله آرامش پیدا کند.  

وی در خصوص اینکه آیا امکان مذاکره بین لبنان و اسرائیل وجود دارد، گفت: بعید می دانم دولت لبنان وارد مذاکره شود مگر اینکه به صورت غیر مستقیم از سوی آمریکا و فرانسه علی الخصوص فرانسه باشد چرا که فرانسه در آمریکا منافع بسیاری دارد و بخشی از سیاست‌های خود را در خاورمیانه می داند. ممکن است فرانسه مداخله کرده و مذاکراتی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بین دولت لبنان و اسرائیل انجام شود ولی به اعتقاد من در این مقطع در دولت لبنان آمادگی مذاکره مستقیم با اسرائیل وجود ندارد.

وی در خصوص تماس تلفنی وزیر خارجه انگلیس با نجیب میقاتی درباره آتش بس بین اسرائیل و حزب الله گفت: در منطقه هر مسئولی ممکن است پیشنهادی کند اما این پیشنهاد در حرف و کاغذ با میدان عمل تفاوت زیادی می‌کند. در میدان عمل خیلی از عوامل تاثیرگذار هستند و خیلی از مسایل را نمی‌گذارند اجرا شود. ممکن است وزیر خارجه انگلیس به نخست وزیر لبنان چنین پیشنهادی کرده باشد اما اینکه در عمل تحقق پیدا می کند یا خیر در این مقطع بعید می دانم. ممکن است در یک، دو یا شش ماه دیگر اتفاقاتی بیفتد ولی در این مقطع با  این اوضاع کنونی چنین اتفاقی را بعید می دانم مگر اینکه به صورت غیر مستقیم فرانسه رابطی بین لبنان و اسرائیل شود.

کد خبر 1783607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha