اعطای نشانِ«معماری معاصر فوق العاده» به مسجد جامع استراسبورگ فرانسه

مقامات جمهوری فرانسه به مسجد جامع استراسبورگ با معماری مراکشی نشانِ «معماری معاصر فوق العاده» را اعطا کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از هسپریس، مقامات جمهوری فرانسه به مسجد جامع استراسبورگ با  معماری مراکشی، نشانِ «معماری معاصر فوق العاده» (Remarquable) را اعطا کردند.

این مسجدی است که از نظر مساحت اختصاص داده شده برای نماز، بزرگ‌ترین در فرانسه به شمار می‌آید.

مراکش با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار یورو معادل ۳۸ درصد، کمک کننده اصلی ساخت و ساز و تامین مالی این مسجد محسوب می شود.

بر اساس فرمان شماره ۴۰۸/۲۰۲۴ صادره از سوی فرمانداری منطقه و امضای اداره منطقه ای امور فرهنگی در شرق بزرگ موظف به اجرای الزامات آن مطابق ماده پنجم، مسجد جامع در استراسبورگ، توسط مهندسان معمار« پائولو پورتوگزی» (۱۹۳۱-۲۰۲۳) و «پل میشل» طراحی شد.

به گفته منابع رسمی فرانسه، نشانِ «معماری معاصر استثنایی» مسجد جامع استراسبورگ بر اساس حکم صادره در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴  داده شد.

این مسجد در حاشیه رودخانه ایل در محله هرتز واقع شده است، منابع آگاه می گویند که این نشان به بناها و ساختمان ها با قدمت کمتر از ۱۰۰ سال را مشخص می کند و به عنوان آثار تاریخی غیرقابل حفاظت به شمار می‌آیند.

دادن نشان به این بناها باهدف توجه به ساختمان‌های مدرن و ایجاد پیوند بین میراث قدیمی و تولیدات معماری کنونی  و استفاده مجدد از آنها با تطبیق آنها با انتظارات شهروندان (اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و موارد دیگر)است.

مسجد استراسبورگ در سال ۲۰۱۲ با حضور هیئت مهم مراکشی به سرپرستی «احمد التوفیق» وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش و تعدادی از شخصیت مذهبی، فرهنگی و سیاسی برگزار شد.

این مسجد یک بنای شاخص اسلامی به شمار می‌آید که بر اساس سبک مراکشی ساخته شده است. فرآیند طراحی، ساخت و تزئین مسجد توسط صنعتگران مراکشی انجام شد تا ویژگی‌های معماری مراکشی را بر روی دیوارهای مسجد برجسته کنند.

 هزینه ساخت آن به بیش از ۱۰ میلیون یورو نیاز رسید. گنجایش این مسجد هزار و ۵۰۰ نمازگزار است. این مسجد شامل یک نمازخانه به مساحت ۱۰۴۸ متر مربع و یک فضای باز وسیع بدون ستون است ومساحت کل مسجد ۱۰ هزار متر است.

عبدالله بوصوف، دبیر کل شورای جامعه مراکشی مقیم خارج از کشور، گفت: مبارزات طولانی برای تأسیس مسجدی برای مسلمانان شهر استراسبورگ از آغاز دهه نود قرن گذشته انجام شد.

کد خبر 1783620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha