سیاست ترور اسرائیل ناکام در برابر «مقاومت»

رژیم صهیونیستی با ترور «سید حسن نصرالله» و فرماندهان حزب الله گمان می کند که می توانند حزب الله را به زانو درآورد، اما ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس نشان داد که این ترورها بر روند فعالیت مبارزان حماس و حزب الله تاثیر نخواهد گذاشت.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: ترور«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نفوذ گسترده اسرائیل در این درگیری بزرگ را نشان می‌دهد؛ درست مانند ترور «اسماعیل هنیه» رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) که موشک‌های اشغالگر به اقامتگاه او در تهران رسید، اما آنچه مسلم است این است که هیچ‌کدام از آن‌ها اینگونه شهادت را انتظار نداشتند و یا پایانی متفاوت از این را پیش بینی می‌کردند، باوجود اینکه شهادت آرزوی هر دو آنها بوده است.

 ترور نصرالله سیل از سوالات متفاوتی را برای همه ناظران، متحدان، اعضای حزب الله و دیگران درباره اینکه چگونه می‌توان به مرد اول حزب دسترسی پیدا کرد؟ و چگونه اشغالگران از محل نگهداری او مطلع بودند؟ و چگونه از جلسه مهم، مکان آن و حاضران در آن آگاهی داشتند؟ ایجاد کرد.

درحالی محل نشست مستحکم بود و امکان بمباران آن وجود نداشت، اگر از مواد منفجره هنگفت و بی سابقه ای استفاده نمی شد، موفقیت آمیز نبود.

مسلم است که حزب‌الله تحقیقات گسترده‌ای را درباره رویدادهای اخیر آغاز خواهد کرد. تحقیقات تنها به ترور نصرالله ختم نمی‌شود، بلکه قطعاً به بمب‌گذاری‌های پیجر و ادوات بی سیم که جان صدها تن از اعضای حزب را گرفت، خواهد کشید. این تحقیقات همچنین سلسله ترورهایی را که مقامات درجه اول و دوم حزب الله را هدف قرار دادند، در برمی گیرد.

شکی نیست که حزب الله به پاسخ های مربوط به بسیاری از این سوالات و رویدادها خواهد رسید. اما سوال طلایی در تمام این نبرد این است: آیا اسرائیل موفق خواهد شد حزب الله را از بین ببرد؟ آینده حزب الله پس از ترور مهم‌ترین رهبر تاریخی اش چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید داده های مختلفی در نظر گرفته شود.

ترور عباس موسوی می توانست شوک بزرگ‌تری برای حزب الله ایجاد کند و صفوف آن را بی ثبات کند، اما این اتفاق نیفتاد و به احتمال زیاد نباید انتظار داشته باشیم، پس از گذشت ۴۰ سال از تأسیس «حزب‌الله»، اتفاقی رخ دهد.اول: اسرائیل در سال ۱۹۹۲، عباس موسوی، دبیرکل سابق حزب الله لبنان را ترور کرد و اکنون جانشین او، سید حسن نصرالله را ترور کرده است، هنگامی موسوی ترور شد حزب الله تحت تاثیر قرار نگرفت و متزلزل نشد. باوجود اینکه هنوز نوپا بود، زیرا تاریخ تأسیس این جنیش به سال ۱۹۸۹ می رسد، به این معنی که ترور موسوی می توانست شوک بزرگ‌تری برای حزب الله ایجاد کند و صفوف آن را بی ثبات کند، اما این اتفاق نیفتاد و به احتمال زیاد نباید انتظار داشته باشیم، پس از گذشت ۴۰ سال از تأسیس «حزب‌الله»، اتفاقی رخ دهد.

دوم: اگرچه اساسنامه حزب الله علنی، شناخته شده یا منتشر نشده است، اما آنچه واضح و آشکار است، این است که یک نهاد سطح بالا در حزب الله وجود دارد که به وضوح در هنگام انتصاب « حسن نصرالله» به عنوان دبیرکل، مشهود بود. به طوری که ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ میلادی همان روزی بود که موسوی ترور شد، به این معنی که مراسم تحلیف نصرالله به عنوان جانشین دبیرکل که ترور شد، تنها چند ساعت پس از آن طول کشید.

سوم: سیاست ترور اسرائیل در سه دهه گذشته شکست اسفباری را خورده داده است،  از جمله سیاستی که بنیامین نتانیاهو اتخاذ کرد و در طول تاریخ سیاسی خود ناکام ترین عملیات ترورها در تاریخ اسرائیل را ثبت کرد، زیرا در زمانی که نخست وزیر بود موساد برای ترور «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در سال ۱۹۹۷ تلاش کرد و این تلاش نافرجام با نجات جان مشعل و آزادی «شیخ احمد یاسین» به پایان رسید. پس از آن نیز، اسرائیل در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ترورهای متعددی را در صفوف اول فرماندهان و رهبران جنبش حماس و فتح از جمله «یاسر عرفات» رئیس تشکیلات خودگردان  که او را اشغالگران مسموم کردند، انجام داد. با وجود همه اینها، جنبش حماس به پایان نرسید، بلکه معمار این ترورها آریل شارون فوت کرد و حماس به سرعت صفوف خود را سازماندهی کرد.

سیاست ترور اسرائیل در سه دهه گذشته شکست اسفباری را خورده داده است، بنیامین نتانیاهو در طول تاریخ سیاسی خود ناکام ترین عملیات ترورها در تاریخ اسرائیل را ثبت کرد، زمانی که موساد برای ترور «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در سال ۱۹۹۷ تلاش کرد و این تلاش نافرجام با نجات جان مشعل و آزادی «شیخ احمد یاسین» به پایان رسید. چهارم: اسرائیل بیش از دو ماه پیش، «اسماعیل هنیه» رهبر جنبش حماس را ترور کرد؛ این رژیم مدعی شد که رهبر تاریخی گردان القسام ( تاکنون فلسطین آن را تایید نکرده است) را نیز ترور کرده است. نتانیاهو این ترورها را پیروزی بزرگ دانست، به طوری که بسیاری فکر می کردند که ترور رهبری حماس به معنای تسلیم شدن آن و پایان جنگ است، اما آنچه که اتفاق افتاد این بود که این جنبش به عملیات خود ادامه داد و به نظر می رسید که اصلاً تحت تأثیر آن قرار نگرفت، بلکه مبارزانش انگار حتی خبر ترور رهبرشان را هم نشنیده اند!.

نکته اصلی این است که اسرائیل در حال راه اندازی یک جنگ کور است که محتوای آن کشتار و نابودی است، نتانیاهو که امروز ۷۴ ساله است، دست و پا می زند و هیچ برنامه ای ندارد، در تحقق اهدافش موفق نبوده است، اما حزب الله، حماس و دیگر جنبش های مقاومت، مشخص شده است که آنها نیروهایی نهادی و سازمان یافته هستند و تحت تأثیر غیبت افراد یا سیاست ترور قرار نمی گیرد.

کد خبر 1783825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha