«درآمدی برای فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» منتشر شد

کتاب «درآمدی برای فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: کتاب «درآمدی برای فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» اثر سیدمهدی امامی جمعه در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۵۲۱ صفحه به چاپ رسید.

کتاب حاضر با هدف احیای فلسفه اجتماعی حکمت متعالی و تحلیل بنیادی‌ترین مبانی حکمت عملی در نظام اندیشه ملاصدرا به نگارش درآمده است. این کتاب برای نشان دادن ظرفیت‌های حکمت صدرایی در مواجهه با مسائل و مشکلات و بحران‌های زمانه ما به ویژه برای بهره‌وری دانشجویان و طلبه علوم دینی تهیه شده است.

«درآمدی برای فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» منتشر شد

مولف در مقدمه این اثر آورده است: روش ما در این کتاب، شبکه سازی و نظام‌بندی بحث‌ها و نکات گوناگون در آثار گوناگون ملاصدراست که حول محور یک مسئله یا یک موضوع مطرح شده است. مسائل گوناگونی که حول یک موضوع واحد مطرح بودند، در یک نگاه ترکیبی و شبکه‌ای الهام بخش هستند رهنمود جدید را افاده می‌کنند و ما را به جزئیات بیشتر و زوایای گوناگون یک مسئله هدایت می‌کنند.

مطالعه این اثر نشان می‌دهد تلقی حوزه و دانشگاه از فلسفه ملاصدرا با تلقی ملاصدرا از فلسفه‌اش که به حکمت متعالی موسوم است، بسیار متفاوت است. نگاه وی به فلسفه و انتظاراتی که از فلسفه دارد، در وضعیت کنونی تدریس فلسفه اسلامی بسیار مغفول واقع شده و این غفلت باعث ناکارآمدی فلسفه ملاصدرا گردیده است. در حقیقت ساحات اجتماعی و سیاسی وجود شناسی در حکمت متعالی و اهداف مدنی و تمدنی که آشکارا ملاصدرا به آنها تصریح دارد، در نحوه تدریس حکمت صدرایی نادیده گرفته شده است.

کد خبر 1783852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha