لزوم ترویج غدیر با زبان هنر و تصویرگری

مدیر مجمع نکوداشت غدیر گفت: امروزه با توجه به هجمه‌های دروغین دشمن باید واقعه غدیرخم پررنگ‌تر از گذشته بیان و معرفی شود وهنرمندان باید با ظرافت و لطافت در قالب های مختلف هنری پیام غدیر را به گوش مردم برسانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حسین فلاح در جلسه ای که با موضوع استفاده از ظرفیت‌های تصویرگری و نقاشی برای نکو داشت غدیر با حضور علی میری تصویرگر و نقاش مشهدی برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ و هنر هم در حوزه خود و محصولاتش و هم در حوزه کنشگرانش می تواند با فعالیت های مجمع نکو داشت غدیر پیوند بخورد چراکه بهره‌گیری از ابزار هنر برای عموم مردم جذابیت‌های خاصی دارد و وقتی هنر قدم در راه ترویج دین و آموزه‌های دینی می‌گذارد، بی‌شک بازخوردهای مثبت فراوانی را در برخواهد داشت.

وی افزود: بدون شک امروزه با توجه به هجمه‌های دروغین دشمن باید واقعه غدیرخم پررنگ‌تر از گذشته بیان و معرفی شود وهنرمندان با ظرافت و لطافت در قالب هنر پیام غدیر را در دوره‌های مختلف به گوش مردم برسانند.

«غدیر» مظلوم است

مدیر مجمع نکو داشت غدیر با بیان اینکه موضوع «غدیر» خیلی مظلوم است، گفت: هنرمندان نباید از محتواهایی نظیر غدیر غافل شوند چراکه حضرت علی علیه السلام آن قدر والامقام هستند که واقعاً ما شاید فقط یک هزارم ایشان را شناخته باشیم و هر چقدر هم در وصف ایشان بگوییم و کار کنیم بازهم کم است.

فلاح با بیان اینکه، همه تلاش ما این است که همه اقشار به ویژه وعاظ و هنرمندان نگاه ویژه‌ای نسبت به این حضرت و غدیر داشته باشند، تاکید کرد: مهمترین وظیفه هر شیعه به فرموده پیامبر اکرم(ص) تبلیغ غدیر است بنابراین هر کسی با هر وسیله و ابزاری که در دست دارد می‌تواند این کار را انجام دهد. یکی خطیب است و با سخنرانی، دیگری نویسنده است و می‌نویسد؛ شاعر شعر می‌گوید، نقاش با هنر نقاشی و فیلمساز با ساخت فیلم با موضوع غدیر... بنابراین هرکس با ابزار خودش به گفته رسول مکرم اسلام رسالتش این است که در راه بیان غدیر و فضائل علوی کوشش کند.

نقش پرده‌خوانی در طول تاریخ شیعه

علی میری، تصویرگر و نقاش مشهدی نیز دراین نشست به نقش پرده‌خوانی در طول تاریخ شیعه اشاره کرد وگفت: در دوره های تحت تأثیر مراسم حمله‌خوانی نقاشانی ظهور کرده‌اند و داستان‌های اسلامی و مذهبی و به‌خصوص داستان غدیر و عاشورا را بر پرده‌های بزرگ نقاشی نگاشته‌اند و در کنار این هنرمندانی که به آن‌ها پرده‌خوانی می‌گفتند این پرده‌ها را در مجامع بزرگ و معابر عمومی بر دیوارها نصب می‌کردند و هنرنمایی و هنرمندی ماجراهای نگاشته شده و پرده‌ها را برای مردم توضیح می‌دادند.

وی ادامه داد: درطول تاریخ شیعه پس از شعر از میان هنرها به راستی پرده‌خوانی‌ها نقش بسزایی در نشر و گسترش معارف دینی داشته‌اند و این پرده خانه‌ها که از حافظه‌ای سرشار صدای خوش و لحن گیرا برخوردار بوده و با بهره‌گیری از فنون نمایشی واقعه غدیر و سایر داستان‌های اسلامی را به زیباترین شکل برای مردم توضیح می‌دادند و در مسیر تاریخی هنرهای نمایشی و پیوند آن‌ها با شعائر مذهبی و به‌خصوص واقعه غدیر پس‌از پرده‌خوانی نوبت به نقالی و سپس نوبت به هنر تعزیه‌خوانی یا شبیه‌خوانی می‌رسد. بنابراین نخست شعر بایزید با غدیر بیعت کرد و سپس هنرهای نقاشی و هنرهای نمایشی، اما بعضی از شعر و نقاشی و هنرهای نمایشی که مانند شمایل گردانی نقالی تعزیه‌خوانی که به آن‌ها اشاره شد.

کنارهم قرار گرفتن «غدیر و هنر» هم جوشش است و هم کوشش

میری اظهارکرد: تلاش این مجمع برای توسعه کمی و کیفی فعالیت های هنرهای تجسمی درراستای ترویج فرهنگ غدیر بسیار عالی است و زمانی که کلمه غدیر و هنر کنار هم می نشیند هم جوشش است و هم کوشش.

وی افزود: این آمادگی را دارم تا در حوزه نوآوری، فناوری و تجاری سازی متناسب با نیاز حوزه تصویرگری و نقاشی با موضوع غدیر از آموزش تا خدمات مشاوره ای را بر عهده بگیرم و به مجمع نکو داشت غدیر کمک نمایم.

کد خبر 1783945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha