نیایشگاه ۳ هزارساله‌ی «خضر نبی» بر فراز قم

کوه خضر نبی منسوب به حضرت خضر(ع) ‌ دارای بیش از سه هزار سال قدمت است که در شش کیلومتری مرکز شهر قم قرار دارد...

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، استان اغلب در میان گردشگران با جاذبه‌های مذهبی خود یعنی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران شناخته می‌شود؛ اما در شهر قم علاوه بر این امکان مقدس، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی دیگری نیز برای بازدید وجود دارد که یکی از این جاذبه‌های طبیعی و دیدنی کوه خضر نبی است.

این جاذبه باشکوه معنوی در نزدیکی میدان ایثار قرار گرفته است. برای تسهیل در رفت و آمد در این جاذبه طبیعی، تاریخی و معنوی، مسیری پله مانند  تعبیه شده که تردد را ممکن ساخته است.

  قرار گرفتن این مکان مقدس در بلندترین نقطه جغرافیایی استان قم و مشاهده آن در تمامی کمربندی‌ها، نواحی مختلف شهرستان قم و گلوگاه‌های این منطقه از کشور سبب تمایز آن شده است.

نیایشگاه «خضر نبی» با قدمتی سه هزارساله بر فراز قم

به پای کوه که می رسیم شیب نسبتاً تندی ما را به دامنه کوه می‌رساند؛ جایی که به مزار شهدای گمنام منتهی می‌شود.

سال ۱۳۸۱ بود که تعداد ۱۴ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در دامنه این کوه خاکسپاری شدند که تدفین این تعداد شهید گمنام در یک مکان در کشور بی سابقه است.

یادمان زیبا و با ابهتی نیز در این مکان طراحی و ساخته شده؛ از جنس سیمان و به رنگ خاکی است که نمایی گنبدی شکل دارد و با یک شبستان کوچکش، گویی قبور این شهدای گمنام را در آغوش گرفته و زائران هم لحظاتی را در کنار مزار این امامزادگان عشق می‌نشینند و با آنان خلوت می‌کنند.

در دامنه کوه سه تابلوی نسبتاً بزرگ نیز به چشم می‌خورد که بر روی یکی نوشته شده " به حرم مطهر شهیدان گمنام و مسجد خضر نبی خوش آمدید" بر روی دیگر روایتی از امام رضا (ع) در مورد حضرت خضر نقش بسته که فرمودند " در دوران غیبت قائم آل محمد (ص) حضرت خضر انیس تنهایی اوست" و بر روی تابلوی سومی هم روایتی از امام علی (ع) آمده و نوشته" دعای کمیل در اصل دعای حضرت حضر است. " که مرحوم آیت الله العظمی بهجت می‌فرمود، در روایت آمده است که دعای کمیل، دعای حضرت خضر است که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) خوانده و کمیل شنیده و از حضرت درخواست کرده که آن را به او تعلیم کند و حضرت آن را به ایشان آموخته است.

کوه خضر نبی با ارتفاع ۳۰۰ متر در ۶ کیلومتری مرکز قم قرار گرفته و این شهر از فراز این کوه مرتفع؛ بسیار دیدنی است که می‌شود لقب بام قم را هم به آن داد و وجود چنین پدیده‌ای طبیعی در یک شهر، ویژگی منحصر به فرد و کم سابقه‌ای است.

در دامنه کوه ده‌ها پله سنگی وجود دارد که بعد از گذشتن از آنها، مسیر نسبتاً هموار و البته مارپیچ و در برخی مقاطع ناایمن ما را به بالای کوه می‌رساند، مسیری که در سالهای اخیر بازسازی شده و این امکان را به همه سنین می‌دهد تا پای پیاده خود را به نوک کوه برسانند.

بسیاری از افراد به صورت خانوادگی به کوه خضر می‌روند و برخی‌ها هم مهمان‌هایشان که از شهرهای دیگر به قم آمده‌اند را با خود همراه می‌کنند تا دیدن این چشم انداز بی نظیر را به آنان هدیه کنند، آنها گاهی در میانه راه توقف می‌کنند و سر می‌گردانند تا منظره زیبای مسجد مقدس جمکران با آن گلدسته‌های سفید رنگ و سر به آسمان بلند کرده‌اش که از آن ارتفاع نمایان است را به نظاره بنشینند و بعد هم چند عکس دسته جمعی و سلفی بگیرند برای یادگاری.

شاید صعود از این کوه معنوی نیم ساعتی به طول بینجامد، بالای کوه که می رسیم باز هم چندین پله سنگی و آجری ما را به قله می‌رساند، جایی که مسجد کوچکی بر روی آن بنا شده است و در ورودی هلالی شکلش بر روی تکیه سنگی نوشته شده" به قدمگاه حضرت خضر نبی (ع) و اولیای الهی خوش آمدید" و زیر آن هم این شعر نقش بسته که " خضر طریق گشته به سرچشمه بقا / آن کس که در حیات فنای محبت است / مقصود مهر قائم آل محمد است / محبوب دیگری نه سزای محبت است. "

نیایشگاه «خضر نبی» با قدمتی سه هزارساله بر فراز قم

در بالای ساختمان این مسجد کوچک نیز، گنبد فیروزه‌ای رنگ و تک گلدسته‌ای بنا شده که زیبایی منحصر به فردی به این مکان بخشیده است؛ به ویژه وقتی که از پایین به این کوه نگاه کنیم و اساساً وجود این مسجد کوچک آن هم در بلندای ۳۰۰ متری از زمین، آنان را که به سرزمین وحی سفر کرده‌اند را به یاد کوه حرا و غار حرا در نزدیکی شهر مکه می‌اندازد، جایی که پیامبر اسلام در آن مکان به پیامبری مبعوث شد.

بیرون مسجد نیز حیاطی واقع شده که از بالای آن تقریباً تمام شهر قم به چشم می‌خورد و گنبد طلایی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در آن میان خودنمایی می‌کنند.

اکرم صادقی، عضو کارگروه گردشگری استان قم می گوید: طبق اظهار نظر مورخان و باستان‌شناسان، در قله کوه خضر غاری وجود داشته که محل نیایش خضر نبی بوده است، در دورانی که قم مانند امروز گسترش نیافته و تا دامنه این کوه پیشروی نکرده بود، بسیاری از عارفان، زاهدان و سالکان از این مکان به عنوان خلوتگاهی روحانی و معنوی برای انجام نیایش‌های خود بهره می‌بردند.

وی ادامه داد:در لغت‌نامه دهخدا نیز آمده‌است: در ایران سه نقطه به نام قدمگاه خضر شهرت دارد، یکی کوه خضر نبی در قم و دوتای دیگر در مازندران وجود دارند. اولی برجی است در آمل نزدیک سبزه‌ میدان که در قبرستانی معروف به مصلا واقع شده است؛ و دومی بنای کوچکی است بین شهر استرآباد و قلعه‌خندان.

این کارشناس گردشگری گفت: کوه جمکران یا کوه سفید، به‌دلیل اینکه محل عبادت حضرت خضر نبی (ع) بوده، به این نام شهرت یافته است.

وی افزود:علت نام‌گذاری کوه به خضر را به دلیل رنگ سبز خاک و سنگ آن و برگرفته از نام خضر که محل عبادت و حضور حضرت خضری نبی عنوان کرده اند.

صادقی تصریح کرد:امام صادق (ع) خضر را از پیامبران الهی برشمرده و از معجزات او به سبزی و خرمی زمین‌های خشک و بی‌آب و علف، پس از حضور و نشستن ایشان در آن مکان‌ها اشاره کرده‌اند. به همین دلیل است که نام آن بزرگوار به خضر یعنی سبز و خرم، شهرت یافته است و وجه تسمیه کوه از این جهت بوده‌است.

کد خبر 1784013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha