نیازمند کار تخصصی درباره مالکیت وقف هستیم

نشست بررسی نظام مالیاتی در ایران برگزار و در آن بر کار تخصصی برای تشخیص مالکیت براساس قانون و مسائل شرعی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست بررسی سیر نظام مالیاتی در ایران صبح امروز (چهارشنبه ۱۱مهر) در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمهدی خاموشی»، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت به ویژه شهید سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: لازم است از اقتدار و پاسخگویی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به رژیم غاصب صهیونیسم تشکر نمایم، بر اساس سنت الهی زمین جایی برای ناپاکان نیست، زیرا وعده خداوند صادق است و زمین باید از وجود ناپاکان تهی شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: آمریکا قابل مذاکره نیست، زیرا که در طول تاریخ ثابت کرده است که به هیچ احدی پایبند نیست. جمهوری اسلامی ایران همچنان بر مواضع بر حق خود ایستاده است و انشاءالله به قله خواهیم رسید.

نیازمند کار تخصصی درباره مالکیت وقف هستیم

وی حمله به اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی ایران به حق بود و به حق نیز ادامه خواهد یافت، افزود: همان گونه که دشمنان در هشت سال دفاع مقدس ایران را تهدید می کرد، اما به اهداف خود نرسیدند، انشاءالله در آینده نزدیک پیروزی نصیب مقاومت خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی در ادامه با اشاره به اینکه آغاز به کار سازمان ثبت به دهه ۳۰ باز مربوط می شود، ابراز کرد:  شناخت موضوع تاریخ تملک در ایران نیازمند برگزاری چندین همایش و نشست تخصصی برای روشن شدن اسناد موجود تاریخی است. یکی از شرایط وقف کردن برای واقفین داشتن مالکیت قانونی است که باید مدنظر قرار گیرد.

شناخت مالکیت کار ساده ای نیست

بنا بر این گزارش، آیت الله «سیدمصطفی محقق داماد»، رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران در ادامه این نشست با اشاره به قدمت تاریخی موضوع وقف در کشور ما و راه‌های شناخت مالکیت، گفت: همایش‌های تخصصی و کار کارشناسی باید در زمینه مالکیت برگزار شود.

نیازمند کار تخصصی درباره مالکیت وقف هستیم

وی با اشاره به موضوع وقف و راه‌های شناخت مالکیت خاطر نشان کرد: برخلاف تصور برخی که می گویند شناخت مالکیت کاری ساده است، مالکیت کاری بسیار سخت و تخصصی و طاقت فرسا است، به عنوان مثال برخی این گونه فکر می کنند که اگر کسی در زمینی بیل بزند و محصولی بکارد، صاحب آن زمین و می‌تواند وقف کند، این در حالی است که موضوع شناسایی مالکیت به این سادگی ها که گفته می شود، نیست.

 آیت الله محقق داماد ابراز کرد: یکی از دلایل سخت بودن شناخت مالکیت در ایران به این دلیل است که باید مشخص شود، شخصی که ادعای مالکیت دارد، چگونه و به چه نحو و قانونی مالک شده است.

نیازمند کار تخصصی درباره مالکیت وقف هستیم

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه اینجانب ۶۱ سال معلم بوده و تدریس کرده ام، گفت: با قاطعیت می گویم که تشخیص مالکیت براساس قانون و مسائل شرعی و فقهی کار بسیار سختی است و نباید بدون بررسی در این زمینه سخن گفت. بر اساس اسناد تاریخی و حتی قبل از مسیحیت و اسلام حاکمیت بوده است و اختیار بخشش به دیگران را داشته اند و می دیدیم که برخی از پادشاهان به جای حقوق، زمین به مردم می بخشیدند و از لحاظ فقهی نیز اشکال ندارد.

کد خبر 1784054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha