بازسازی مسجد بی‌بی خانم در سمرقند ازبکستان

مسجد بی‌بی خانم در سمرقند ازبکستان قراراست براساس توافقنامه صندوق توسعه قطر و بنیاد توسعه فرهنگ و هنر ازبکستان نوسازی و بازسازی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الرای، المیاسه بنت حمد ال ثانی، صندوق توسعه قطر و بنیاد توسعه فرهنگ وهنر ازبکستان توافقنامه نوسازی و بازسازی مسجد بی‌بی خانم در سمرقند در ازبکستان را امضا کردند.

این پروژه با هدف تکمیل تلاش‌های مرمت قبلی و بازسازی ساختمان مسجد و حمایت از توانمندسازی اقتصادی فقیرترین اقشار جامعه ازبکستان است.

این همکاری برای حفظ میراث فرهنگی غنی ازبکستان برای نسل‌های آینده و تضمین تداوم آن و توانمندسازی جوامع محلی این کشور انجام می شود.

مسجد بی‌بی خانم یا مسجد بی‌بی خاتون یکی از بناهای معروف سمرقند به شمار می‌آید. بی‌بی خانم نام همسر تیمور بود. این بنا متعلق به دوره تیموری در شرق ریگستان در سمرقند است.

تیمور پس از لشکر کشی به هندوستان تصمیم گرفت مسجد بزرگی را به سمرقند بسازد. دیوار خارجی آن به ارتفاع ۱۶۷ متر و طول ۱۰۹ متر است؛ گنبد محراب اصلی ۴۰ متر ارتفاع دارد .

این مسجد که متعلق به قرن هشتم است، در قرن سیزدهم تنها ویرانه‌هایی از آن باقی مانده بود که پس از تشکیل جماهیر شوروی، ازبکستان بخش‌های زیادی از آن را بازسازی کرد.

در مقابل ورودی مسجد، یک مدرسه به همراه یک آرامگاه بنا شده است. گنبد اصلی این مسجد در سال ۱۲۷۵ ویران شد و در نهایت ۶۰ درصد از بنای آن در ۳۰ سال اخیر بازسازی شد.

کد خبر 1784188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha