توانمندسازی ائمه‌جماعات در فناوری‌ها، لازمه مسجد تراز است

 حجت‌الاسلام ملانوری با اشاره به فعالیت کمیته رسانه در مساجد، گفت: باید در مساجد برای انتقال پیام اسلام و... بعد رسانه‌ای فعال باشد.

 حجت‌الاسلام «حسین ملانوری» در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فعالیت های رسانه‌ای باید در مساجد فعال باشد، اظهار کرد: با اجرای این مهم علاوه بر انتقال اخبار، پیام اسلام به دیگر جاها نیز منتقل می‌شود و با برگزاری کارگاه توانمندسازی ائمه جماعت و دیگر ارکان مسجد، ارکان کمیته رسانه نیز در این همایش حضور یافته و در زمینه رسیدن به اهداف در این کارگاه با یکدیگر مباحثه می‌کنند.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای احیای کارکردهای مسجد
رئیس ستاد راهبری مساجد مدیریت حوزه علمیه با اشاره به برگزاری کارگاه توانمندسازی ائمه جماعت و کادر مساجد در راستای اجرای طرح مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی، گفت: این همایش ۱۴ مهر ماه در تهران با هدف توانمندسازی ائمه جماعت و ... برگزار و طی آن طرح‌های مختلفی با هدف احیای کارکرد مساجد ارائه شد.
رئیس ستاد راهبری مساجد مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: در این طرح حوزه علمیه برای ارتقای مسجد در تراز اسلام و انقلاب اسلامی، کارکردهای مساجد تعریف و مدل اجرا نیز دیده است و این همایش، یکی از سلسله همایش‌هایی بود که برای توانمندسازی ائمه جماعت و کادر مسجد در دستور کار قرار گرفت و ادامه می یابد.
حجت الاسلام ملانوری با اشاره به حضور حدود ۷۰۰ نفر از ائمه جماعت و کادر مساجد شهر تهران در این همایش، به ارائه مباحث کاربردی برای ارتقای مساجد اشاره کرد یادآور شد: در این همایش مباحثی مانند کارکرد مسجد از ساختار اجرایی و مدیریتی اعم از شورای مسجد، کمیته‌های عملیاتی و اجرایی، مباحث شخصیت شناسی برای مبلغین، مباحث خودشناسی، مخاطب شناسی و ... ارائه شد.
مبلغ باید شخصیت شناس باشد
به گفته وی مباحث شخصیت شناسی، خودشناسی، مخاطب شناسی برای شناسایی شخصیت افراد مختلف و تعامل مناسب و ارتباط با آنها برای مبلغان ضروری است و مبلغ باید در ابتدا، توانمندی خود را بشناسد.
وی بیان اینکه بخشی از کار به ارائه تجربه مبلغین موفق در اجرای برنامه‌های مسجد اختصاص دارد، افزود: انتقال تجربه‌ها می‌تواند به مبلغان کمک کند تا موانع و مشکلات احتمالی را در اجرای طرح شناخته و آن را برطرف کنند.
ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به این که در این همایش کمیته تخصصی شکل گرفت، اظهار کرد: شرکت کنندگان متناسب با کارکرد مساجد در زمینه وظایف خود در بخش‌های مختلف مدیریتی مسجد، با یکدیگر هم‌اندیشی کرده و پس از شناسایی و بررسی‌ مسائل و مشکلات و یافتن پاسخ، در پایان همایش نمایندگان  کمیته‌ها دستاوردهای خود را ارائه کردند.
حجت‌الاسلام ملانوری یادآور شد: این همایش ها در دو بعد مسائل نظری، بینشی، فکری و توانمندی مهارتی مساجد به ائمه جماعات و کادر مساجد کمک می‌کند.
جایگاه واقعی مسجد باید شناخته شود
وی با بیان اینکه باید جایگاه واقعی مسجد شناخته شود و تا این مهم صورت نگیرد نمی‌توان اقدامی انجام داد، تاکیدکرد:  برای قرار گرفتن مساجد در جایگاه واقعی خود، ابتدا باید جایگاه مساجد شناخته شود به طور مثال برخی مواقع ائمه جماعت و کادر مسجد برای راه‌اندازی شورای مسجد و...با موانع و مشکلاتی روبرو شده و افراد با آنها همکاری نمی‌کنند.
به گفته وی با برگزاری این سلسله همایش‌ها ائمه جماعات و کادر مساجد، راه‌اندازی کمیته‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بانوان، جوانان و... و رفع مشکلات احتمالی بر سر راه این کمیته‌ها را که در طرح ارتقای مسجد در تراز اسلام دیده شده آموخته و در عمل با همکاری یکدیگر این موارد را اجرایی می‌کنند.
الزامات طرح ارتقای مسجد تراز
وی با اشاره به اجرای طرح ارتقای مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی، گفت: با توجه به جدید بودن طرح بسیاری از ائمه جماعت نتوانستند این طرح را اجرایی کرده و به لحاظ مدیریتی نیاز است تجربیات موجود منتقل شده و راهکارهای اجرا را پیدا کنند و طبعاً در گفتگوها و بیان تجربیات مبلغان می‌توانند راهکار اجرایی را یافته و ارائه کنند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در خصوص جایگاه فناوری‌ها در توانمندسازی ائمه جماعت و کادر مساجد به مفصل بودن مباحث  فناوری مانند هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: کلیت مباحث در این همایش ها برای جامعه هدف آموزش داده می‌شود و با توجه به فعالیت کمیته رسانه در مساجد از جمله راهکارهای استفاده از هوش مصنوعی برای انتشار گسترده مطالب است چرا که در فضای مجازی تولیدات خوبی داریم اما در انتشار مطلب ضعف دیده می‌شود.
حجت الاسلام ملانوری تاکید کرد: هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه تولید محتوا و انتشار مطالب کمک کند و در همایش در زمینه هوش مصنوعی و توضیح آن، کلیت مطلب ارائه می‌شود تا جامعه هدف این مهم را فراگرفته و آن را اجرایی‌ کنند.
به گفته وی در سلسله همایش‌های آموزشی، توجیهی اجرای طرح مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی و پرداختن به این مهم از حلقه‌های آموزشی است و طبعاً در هر حلقه که در یک روز برگزار می‌شود یک یا دو موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و این آموزش‌ها در بازگشت مسجد و احیای کارکرد آن نقش مهمی دارد.
 وی با بیان اینکه هرچه در جامعه فرهنگ سازی بیشتر شود، مردم با کارکرد مساجد بیشتر آشنا می‌شوند، اظهار کرد: مردم با کارکرد مساجد آشنایی ندارند و هرچه از آغاز انقلاب اسلامی می‌گذرد به نوعی مسجد کنار گذاشته شده‌است درحالیکه کارکردهای مساجد در دوران انقلاب، برگرفته از کارکردهای مسجد در آغاز و صدر اسلام است.
وی با اشاره به کارکرد مساجد در صدر اسلام و زمان پیامبر صلوات‌الله‌علیه در زمینه‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی، علمی، آموزشی یادآور شد: در زمان صدر اسلام و به تبع آن در بدو پیروزی انقلاب اسلامی همه مسائل زندگی مردم با محوریت مسجد انجام می‌شد و امروز باید برای احیای کارکرد مساجد، با ارائه آموزش‌های حوزوی و ورود دیگر مجموعه ‌های فرهنگی کارکرد عمل کنیم.
کد خبر 1784262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha