حوزه، دانش استفاده از هوش مصنوعی را تولید می‌کند

قاسمی گفت: هدف اصلی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند این است که تمام ظرفیت‌های حوزوی را در مسیر تولید دانش اسلامی در عرصه به‌کارگیری هوش مصنوعی تجمیع کند.

محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه تأسیس این ستاد از برگزاری نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در آبان سال ۱۳۹۹ آغاز شد، اظهار کرد:  این همایش موفقیت‌های بزرگی به همراه داشت، به نحوی که حدود ۷۰ مؤسسه علمی و نهاد اجرایی در آن مشارکت کردند پس از برگزاری این همایش، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه تصمیم به تشکیل ستاد گرفت تا دستاوردها و نتایج همایش را به غنای کامل رسانده و این مهم امتداد پیدا کند.

وی تصریح کرد: هدف اصلی ستاد این است که تمام ظرفیت‌های حوزوی را در مسیر تولید دانش اسلامی در عرصه به‌کارگیری هوش مصنوعی تجمیع کند و تلاش نماید تا فناوری‌های هوشمند از منظر علوم اسلامی مورد توجه قرار گیرد این مهم تا کنون با این دقت در دستور کار نهادی قرار نداشته است.

برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با بیان اینکه به منظور تحقق این هدف برنامه‌های متعدّدی در ابعاد مختلف داریم، افزود: برنامه‌هایی شامل فعالیت‌های راهبردی، علمی، فنی، رسانه‌ای و بین‌المللی در دستور کار قرار دارد و اقدامات علمی ستاد نیز شامل برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی و آشنایی با فناوری‌های هوشمند در حوزه‌های علمیه و در مدارس آموزش و پرورش می‌شود.

قاسمی با اشاره به انجام دیدارهای متعدد با آیات عظام و بزرگان حوزوی، بیان کرد: در عرصه رسانه‌ای برگزاری نشست‌های خبری همواره در دستور کار ستاد قرار دارد و علاوه بر آن برنامه‌ریزی برای اجرای همایش بین‌المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی نیز در سال جاری از دیگر برنامه های پیش رو است این همایش سبب شده تا ارتباط مؤثری با نهادهای شاخص و مطرح برقرار شود و نشست‌های علمی نخبگانی به عنوان پیش‌نشست‌های همایش تحقّق یابد.

وی آموزش و پرورش را عامل تعلیم و تربیت جامعه دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه امروزه بخش مهم تعلیم و تربیت در خارج از مدرسه و در فضای مجازی انجام می‌شود با کنترل این فضا با هوش مصنوعی می‌توانیم نخبگان و فرزانگان را تربیت کرده و به سمت پیشرفت و سلامت سوق دهیم.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی منحصر به ابعاد فناورانه نیست و دارای ابعاد بنیادین و پیامدهای اجتماعی نیز است، گفت: با توجه به بنیان‌های انسانیِ هوش مصنوعی و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن، تربیت نیروهای کارآمد در جهت مواجهه فعال با این پدیده ضرورت دارد.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با توجه به نیاز جامعه نوین به مجهز شدن به ابزار کاربردی هوش مصنوعی، یادآورشد: نیاز اساسی ما گسترش آگاهی ها و به‌روز کردن دانش و مهارت‌ها در زمینه هوش مصنوعی است و ارتقاء زیرساخت‌های علمی، آموزش نیروی انسانی و فراهم کردن دسترسی به منابع و داده‌های معتبر از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه است تا بتواند با چالش‌های جدید جامعه همگام شود تولید ابزارهای هوشمند برای تسریع و تسهیل پژوهش‌های علمی در حوزه مؤثر است.

قاسمی در خصوص تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی و فعالیت‌های انجام شده ستاد راهبری، گفت: هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی در بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری‌ها دارد و از الگوریتم‌ها و تحلیل داده‌ها برای شناسایی نیازها و ارزیابی عملکرد برنامه‌ها می‌توان استفاده کرد.

ضرورت داشتن سند ملی هوش مصنوعی

وی داشتن سند ملی در حوزه هوش مصنوعی را لازم و کلیدی دانست و افزود: ستاد در این زمینه فعالانه ورود کرده و ضمن نقد سند ملّی هوش مصنوعی، سند پیشنهادی خود را نیز ارائه نموده است.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با اشاره به این مهم که سیاست‌های برنامه هفتم توسعه را از منظر هوش مصنوعی و توجه به آن نقد کرده‌ایم، اظهار کرد: برای برنامه هفتم توسعه الحاقیه هوش مصنوعی را ارائه کرده و به این منظور، تعامل و ارتباط ستاد را با مسئولان دولتی افزایش و ارتقا بخشیدیم. قاسمی برگزاری جلسات اندیشه‌ورزی حکمرانی هوش مصنوعی و... را از دیگر فعالیت‌های راهبردی ستاد برای تأثیر مثبت بر جامعه و سبک زندگی عنوان کرد.

وی در زمینه آموزش این مهم به طلاب گفت: تا کنون دوره‌های آموزشی ویژه‌ای شامل دوره هاتف، دوره‌های ویژه مبلّغان، طلاب جامعةالزهراء، طلاب حوزه علمیه خراسان و... و. برای برخی از طلاب برگزار شده است و انشاالله این برگزاری این دوره‌ها ادامه خواهد داشت.

به گفته وی میز مطالعات بنیادین هوش مصنوعی در برخی مراکز حوزوی تشکیل شده است و برگزاری کرسی های آزاداندیشی با موضوعات فناوری های هوشمند نیز در دستور کار ستاد قرار دارد.

وی تأکید کرد:. برنامه‌ای هم با عنوان برنامه جامع گفتمان‌سازی فناوری های هوشمند در حوزه‌های علمیه پیشنهاد و کلاس‌های درس خارج با موضوع هوش مصنوعی نیز برقرار شده است و مهمترین هدف آشنایی طلاب با مفاهیم پایه و کاربردهای هوش مصنوعی است تا بتوانند از این دانش در فعالیت‌های علمی و عملی خود بهره‌برداری کنند.

کد خبر 1784297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha